Amsterdam, 10 juni 2005
Economen ABN AMRO: China biedt vooral kansen aan het Nederlandse bedrijfsleven
Terwijl een aantal sectoren, zoals de textielindustrie en de staalindustrie, wereldwijd onder druk staat door China, kunnen het MKB en het Grootbedrijf in Nederland vooral profiteren van de sterke economische groei in China. Dit concludeert ABN AMRO in een rapport over de belangrijkste gevolgen van de ontwikkelingen in China voor het Nederlandse bedrijfsleven.
Erik Brommer, sectoranalist bij ABN AMRO, "De economische groeicijfers van China en de toenemende handel tussen China en Nederland scheppen kansen op het gebied van de export van hoogwaardige producten, outsourcing, import van laaggeprijsde goederen, logistieke dienstverlening en gerichte adviesdiensten. Waakzaamheid is wel geboden in de maakindustrie. Chinese ondernemingen zullen namelijk blijvend investeren in capaciteit om producten met een hogere toegevoegde waarde te gaan vervaardigen. Hiermee zullen zij voor een grotere groep van producten rechtstreeks de concurrentie aangaan met de maakindustrie in Europa en de Verenigde Staten."
Export kansen zijn er voor de agrarische sector, vooral voor de zeevisserij en de sierteelt. Ook consultancy richting Chinese ondernemers in deze sector en productie ter plekke bieden goede mogelijkheden. Naast de voedingsmiddelenindustrie, de metaal-en machine-industrie profiteren ook de zakelijke dienstverlening, het toerisme en de handel. De groeiende handel tussen China en Nederland biedt weer kansen voor Nederlandse koeriersdiensten, zeevaart- en luchtvaartbedrijven. Verder zullen niet alleen de mainports Schiphol en de Rotterdamse haven maar ook aanpalende sectoren zoals expeditie, wegtransport en binnenvaart meeprofiteren. Logistieke dienstverleners kunnen in China zelf hun kansen grijpen, bijvoorbeeld op het gebied van consultancy. Net als bij de handel zal China als leverancier van laag geprijsde producten in belang toenemen. Verder zal China als goedkope producent van huismerken steeds vaker verschijnen op de shortlist van bedrijven. Tot slot, zijn de verwachting voor de industrie van duurzame consumenten goederen en textiel- en kleding gunstig voor het MKB en Grootbedrijf. Exportkansen zijn er met name voor merkproducten die gericht zijn op de groeiende groep van statusbewuste Chinese consumenten.
Han de Ruiter, directeur MKB ABN AMRO, "We zien dat het Nederlandse MKB inspeelt op de mogelijkheden die de Chinese markt biedt. Ruim 15% van het internationaal actieve MKB doet reeds zaken met China. Opvallend is dat 40%, omgerekend circa 40.000 mkb bedrijven, zich op dit moment oriënteert op de handelsmogelijkheden. Om goed in te kunnen spelen op de groeiende behoeften van ondernemers in dit land, beschikt ABN AMRO over een uitgebreid China netwerk met kantoren in Hong Kong, Shenzhen, Guanzhou (Kanton), Shanghai, Beijing, Tianjin en Wuhan, waar meer dan 2000 adviseurs werkzaam zijn. Daarbij hebben wij vorig jaar onze dienstverlening in China uitgebreid met een International Desk in Shanghai, die speciaal bedoeld is om Nederlandse ondernemers op weg te helpen op de complexe Chinese markt".
Persvragen:
ABN AMRO 020 - 6288900
ABN AMRO