Nieuws
10 jun 2005 - Integratie in Europa vergt nieuwe
wetten
De integratie van moslim-migranten gaat niet zonder nieuwe wetgeving.
Islamitische vrouwen zijn ook in Europa domweg nog niet gelijk. Dat
betoogde Ayaan Hirsi Ali in haar rede voor de UMP in de Nationale
Assemblee in Parijs.
Integratie in Europa vergt nieuwe wetten
Graag werp ik eerst een blik op de vragen die vandaag op de
partijbijeenkomst van de UMP centraal.
Op welke schaal vindt er immigratie naar Frankrijk plaats?
Is Frankrijk in staat de immigratiestromen te beheersen?
Is Frankrijk in staat een migratiebeleid te bedenken dat beantwoordt aan
haar behoefte aan geschikte arbeidskrachten en dat een veilige haven
biedt aan vluchtelingen, maar tegelijkertijd ook de binnenlandse
politieke stabiliteit waarborgt?
Hoe kan Frankrijk de migrantenbevolking laten integreren zonder dat de
migranten het gevoel krijgen dat ze worden gedwongen hun eigen identiteit
op te geven of hun geloof te moeten inruilen voor seculiere beginselen.
Zou Frankrijk, om het proces van integratie voor sommige migranten te
versnellen, positieve discriminatie moeten toepassen op het gebied van
onderwijs, werk en huisvesting, terwijl tegelijkertijd ook de kwaliteit
van onderwijs, werk en wonen moet worden beschermd?
Kan Frankrijk het zich veroorloven positieve discriminatie in te voeren
en toch vermijden dat er onder de eigen bevolking onvrede ontstaat en er
vragen opkomen over gelijkheid binnen de Republiek?
Kan Frankrijk dit alles alleen doen? Of moet het juist nauw samenwerken
met andere lidstaten van de EU?
Hoe moet Frankrijk zich opstellen tegenover de landen waar de meeste
immigranten vandaan komen?
Dames en heren, leden van de UMP, bekijk de vragen eens nader en vervang
Frankrijk door het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, België of
Nederland en ik wil er een fles goede Franse wijn onder verwedden dat een
regeringspartij in een van die landen al een keer een symposium, congres,
partij- of discussiebijeenkomst over deze vragen heeft georganiseerd. De
bijeenkomst van vandaag zal dus geen originaliteitsprijs winnen, maar
daar wordt het succes van deze bijeenkomsten ook niet afgemeten,
nietwaar?
Wat deze bijeenkomst wel bijzonder maakt, is het volgende: de timing, de
antwoorden op deze vragen en de vraag of deze antwoorden ook in beleid
kunnen worden omgezet. Wat betreft de timing: De UMP heeft deze
bijeenkomst gepland tien dagen nadat de Franse bevolking nee heeft gezegd
tegen een referendum over de Europese Grondwet terwijl de regering voor
was. Op het Franse nee volgde het Nederlandse. Volgens de analisten zijn
er twee verklaringen voor de winst van de nee-stemmers: de kiezers voelen
zich bedreigd door de globalisering en de kiezers hebben weinig
vertrouwen in de politici die zij hebben gekozen. De regeringen lijken
geen antwoord te hebben op andere bedreigingen als het verplaatsen van
banen naar landen als China en India. De vakbonden wisselen vaak enorm
van stemming, van gepruil tot het organiseren van stakingen.
Buitenstaanders jouwen Frankrijk uit. Een Amerikaanse columnist schreef
in de International Herald Tribune, dat Franse werknemers in Frankrijk
zeuren over een 35-urige werkweek, terwijl Indiase en Chinese arbeiders
met liefde 35 uur per dag zouden werken. Dit gebrek aan vertrouwen vindt
men ook bij andere Europese burgers.
In deze situatie had uw partij een confrontatie met het publiek kunnen
vermijden door besloten bijeenkomsten te organiseren, of een week van
topontmoetingen in Brussel op de agenda te zetten. De Fransen mogen zich
gelukkig prijzen dat u besloten heeft een publieke bijeenkomst te
organiseren over het gevoeligste onderwerp van dit moment, of misschien
zelfs wel van de eeuw: een kwestie die in een notendop laat zien welke
kansen en bedreigingen het resultaat zijn van globalisering en van de
gezagscrisis. Uw motto lijkt te zijn: loop niet weg van de kiezers, maar
treedt ze tegemoet. Goed gedaan!
Ik wil nu graag met u een aantal van de lessen delen die men in de u
omringende landen heeft geleerd.
1. Rijke Europese landen zijn migratielanden en moeten leren zich ook als
zodanig te gedragen. Daarvoor is een integratiebeleid nodig, compleet met
nieuwe wetten. De oude wetten moeten in heroverweging genomen worden.
2. Het is onverantwoordelijk het debat over migratie en de toekomst van
migranten in Europa over te laten aan extremisten van allerlei pluimage -
dat kan tot explosieve situaties leiden.
3. Als lidstaten van de EU een vruchtbaar integratiebeleid willen
ontwikkelen, is het hard nodig dat de EU zelf een integratiebeleid
opstelt.
4. Een vrije maatschappij met een verzorgingsstaat kan alleen
functioneren wanneer de bevolking zich houdt aan bepaalde ethische
waarden. Wanneer een minderheid op religieuze, culturele of andere
gronden vrijgesteld wil worden van deze waarden, dan zal dat de
rechtsorde en het vertrouwen van de meerderheid in de verzorgingsstaat
ondermijnen.
5. Gezien het feit dat de meeste niet-westerse migranten in Europa moslim
zijn en gezien het feit dat de meeste van de negenhonderdduizend
potentiële migranten die op de deur van Europa kloppen moslim zijn, is
het onvermijdelijk dat men moet nadenken over de positie van deze
religies in de westerse wereld. Beleidsmakers moeten een manier vinden
die de vrijheid van godsdienst voor de moslims waarborgt maar die
tegelijkertijd een belemmering vormt voor die kenmerken van de islam die
een bedreiging vormen voor de vrije maatschappij of een overduidelijke
schending inhouden van de rechten van vrouwen, homoseksuelen en kinderen.
Op geen enkel gebied wordt de botsing van waarden zo duidelijk als in de
moraal die de verhouding tussen mannen en vrouwen bepaalt. Het heeft in
Europa geen enkele zin te doen alsof islamitische vrouwen en meisjes
dezelfde rechten hebben als andere meisjes en vrouwen en jongens en
mannen.
Dit jaar zijn er in Berlijn zes meisjes vermoord. Volgens een net door de
Nederlandse overheid gepubliceerd rapport zijn er in een provincie dit
jaar al elf meisjes gedood door familieleden. Weet iemand van u hoeveel
meisjes dit jaar in Frankrijk door hun familie zijn gedood, of durft u te
beweren dat moord uit eerwraak in Frankrijk niet voorkomt? Het geweld dat
meisjes uit niet-westerse landen, vooral in de islamitische gemeenschap,
van hun familie te verduren hebben, varieert van moord, ontvoering en
verminking van de genitaliën tot gedwongen huwelijken en beperking van de
bewegingsvrijheid. Met deze onderdrukking wil de familie de seksualiteit
van de vrouwelijke familieleden onder controle houden. Het centrale thema
van deze bijeenkomst is voor de rest van Europa net zo belangrijk als
voor Frankrijk. Is Frankrijk in staat de immigratiestroom te beheersen?
Het antwoord is eenvoudig: niet in zijn eentje. Frankrijk heeft Europa
nodig en Europa heeft Frankrijk meer dan ooit nodig. Het nee tegen de
Europese Grondwet van de Franse en de Nederlandse bevolking moet volgens
de deskundigen niet worden uitgelegd als vijandigheid tegen Europa, maar
tegen het politieke gezag.
In beide landen wordt dat gezag door de burgers ervaren als afstandelijk
en ondoelmatig. De lessen die de Europese beleidsmakers hebben getrokken
uit een decennialange passieve houding tegen effecten van de
globalisering als migratie zijn waardevol. Maar deze lessen kunnen alleen
worden vertaald in beleid wanneer onze gekozen politici hun benadering en
hun houding veranderen. In het proces op weg naar de beheersing van
immigratie en een geslaagde integratie van minderheden in de EU zijn drie
kenmerken van leiderschap onontbeerlijk:
1. Het vermogen alle lidstaten van de EU te overtuigen van het belang van
een gemeenschappelijk migratiebeleid.
2. Het vermogen migranten en de ontvangende maatschappijen te binden aan
het belang van een geslaagde integratie. Daarvoor moet men de moed hebben
discriminatie van migranten te bestrijden op vooral de arbeidsmarkt en
ook de discriminatie van vrouwen en homoseksuelen in de migranten
gemeenschappen.
3. Het vermogen zowel goedschiks als kwaadschiks te werk te gaan op het
gebied van buitenlands en binnenlands beleid. Socialisten hebben de
neiging te veel van het goede uit te gaan en meer te beloven dan de
begroting toestaat. Conservatieven hebben de neiging de kracht van de
overtuiging en goed besteed geld te negeren.
Minister van Binnenlandse Zaken Sarkozy heeft bewezen dat hij in staat is
om, als het nodig is, standvastig te zijn: in de strijd tegen de mensen
die in naam van de islam haat en terreur preken, liet hij zich niet van
zijn acties afbrengen door mensen die vonden dat hij te streng was tegen
de islam. Hij heeft ook laten zien dat hij redelijk is toen hij voor de
gematigde moslims, die zeiden dat ze nergens heen konden om te bidden,
moskeeën liet bouwen en pleitte voor een Franstalige opleiding van imams
in Frankrijk. Ik wens hem alle succes bij zijn poging zijn Europese
collega's ervan te overtuigen dat er dringend een gemeenschappelijk
EU-beleid moet komen op het gebied van migratie en grenscontrole en in
zijn strijd tegen het terrorisme.
Dames en heren, ik dank u voor uw aandacht en wens u veel wijsheid en
geluk toe. U zult beide nodig hebben.
VVD