Print
Mercedes-Benz E 320 CDI bewijst kwaliteit dieselmotoren
(10-6-2005)
De nieuwe Mercedes-Benz V6 CDI-dieselmotor, die vanaf deze zomer de
huidige vijf- en zescilinder-lijnmotoren vervangt, heeft zijn
kwaliteit in de praktijk al bewezen. Drie standaard geproduceerde E
320 CDIâs, verbeterden de bestaande wereldrecords over 100.000
kilometer, 50.000 en 100.000 mijl zonder technische problemen.
De indrukwekkende en zware test die dertig dagen duurde, werd
uitgevoerd op het hogesnelheidscircuit van Laredo in de Amerikaanse
staat Texas. Alledrie de autoâs legden de recordafstand van elk 20.000
ronden zonder problemen af. De totale afstand van de drie autoâs
bedroeg 300.000 mijl
(482.802 kilometer), wat overeenkomt met één en een kwart maal de
afstand van de aarde tot de maan.
Vooral de wielophanging, het chassis en de elektronica werden tijdens
de test zwaar op de proef gesteld, zeker in combinatie met de snelheid
en het ongelijke wegdek. De autoâs werden bestuurd door drie teams van
zes rijders, waaronder de vroegere DTM-coureur Bernd Mayländer, de
officiële bestuurder van de FIA Formule 1-Safety Car. Elke rijder
bracht telkens ongeveer twee uur en tien minuten achter het stuur
door, waarna werd gestopt voor brandstof en een rijderswissel.
In totaal werden 966 stops gemaakt, die elk gemiddeld twee minuten
duurden. Servicebeurten, waarbij ook de gebruikelijke vloeistoffen en
aan slijtage onderhevige onderdelen werden vervangen, werden
uitgevoerd volgens de reguliere termijnen, aangegeven via een
waarschuwingssignaal op het dashboard. De drie autoâs ondergingen elk
tien reguliere servicebeurten, waarbij de motorolie, lucht- en
dieselfilters vervangen werden.
Naast de genoemde afstandsrecords werden niet minder dan negentien
andere records gebroken. Afstandsrecords in mijlen en kilometers en
duurrecords over één, zes, twaalf en 24 uur. De recordpogingen
vonden plaats onder auspiciën van de mondiale automobielfederatie
FIA, die voor dergelijke activiteiten zeer strikte reglementen
toepast. Zo werden de autoâs door waarnemers van de FIA willekeurig
uitgekozen in de Mercedes-Benz-fabriek in Sindelfingen en voor,
tijdens en na de recordpoging streng gecontroleerd. Het aantal
reparaties dat mocht worden uitgevoerd, was uiterst beperkt en
complete delen zoals de motor, de versnellingsbak of het
uitlaatsysteem mochten niet worden gewisseld. Dat was ook niet nodig,
omdat bij de drie Mercedes-Benz E 320 CDIâs tijdens de recordrit geen
enkel mankement optrad.
De lange-duurtest toonde ook de probleemloze werking van het diesel
partikel filter aan. Vanaf 1 juli aanstaande levert Mercedes-Benz als
eerste automerk ter wereld in vier Europese landen â waaronder
Nederland - alle personenautoâs met een dieselmotor standaard met een
dergelijk filter. Dit filter werkt zonder additieven en is
onderhoudsvrij. De regeneratie van het filter vindt automatisch plaats
door verschillende functies van het motormanagement.
Bij de lange-duurtest in Laredo werden dergelijke filters voor het
eerst aan een zo zware en langdurige beproeving onderworpen. Zoals al
eerder uit tests van Mercedes-Benz op de testbank en op de weg bleek,
functioneren in serie geproduceerde diesel partikel filters ook bij
hoge kilometrages in de praktijk.
De recente records zijn een nieuwe mijlpaal in de lange traditie van
Mercedes-Benz op het gebied van dieselmotoren. Al in 1935 bracht
Mercedes-Benz de eerste in serie geproduceerde personenauto met
dieselmotor op de markt, de 260 D. Andere hoogtepunten waren de
invoering van turbotechnologie in de jaren zeventig en het eerste
deeltjesfilter in 1985, dat werd geleverd op de modellen 300 D en 300
SD in de Amerikaanse staat Californië. Ook de komst van de
âcommon-railâ-diesel in 1997 was een belangrijk wapenfeit. Het
constante streven naar verdere verbetering van dieselmotoren bezorgt
Mercedes-Benz een sterke reputatie. Overigens leverde Mercedes-Benz al
in 2003, als eerste autofabrikant, modellen met een diesel
partikelfilter die voldeden aan de EU4-norm, terwijl andere
uitvoeringen dankzij moderne motortechnologie ook zonder een dergelijk
filter aan de EU4-norm voldoen.
Toekomstige ontwikkelingen van Mercedes-Benz op het gebied van
dieselmotoren zijn erop gericht de motoren nog krachtiger,
attractiever en minder belastend voor het milieu te maken. Dit streven
wordt door klanten gewaardeerd: Mercedes-Benz heeft wereldwijd al meer
dan zeven miljoen personenautoâs met dieselmotor verkocht. De
stijgende populariteit van de dieselmotor in de afgelopen jaren wijst
op nog verder toenemend marktaandeel van deze krachtbron in de
toekomst.
AutoRai