Ingezonden persbericht
'Voetballen voor een toekomst. Bouw mee aan Morelia'
SOS-Kinderdorpen lanceert campagne rondom FIFA Wereld Jeugd Kampioenschap
Amsterdam, 9 juni 2005 - 'Voetballen voor een toekomst. Bouw mee aan Morelia' - Dat is het motto van de nationale wervingscampagne rondom het FIFA Wereld Jeugd Kampioenschap (WJK), dat van 10 juni tot en met 2 juli in Nederland plaatsvindt. Tijdens deze campagne vraagt de internationale kinderhulporganisatie SOS-Kinderdorpen mensen om 'jong talent aan te moedigen' en mee te bouwen aan het nieuwe SOS-kinderdorp in Morelia in Mexico.
Het thema 'Voetballen voor een toekomst' haakt aan bij het feit dat elk talent jong begint, of dat nu op een voetbalveldje achter je huis is, of op een andere 'leerschool'. Jong talent vind je dus niet alleen op het WJK, maar ook in de 450 SOS-dorpen wereldwijd. En net zoals FIFA haar talenten aanmoedigt, doet SOS-Kinderdorpen dat ook met haar jonge 'talenten'. De kinderhulporganisatie bouwt al 55 jaar aan de toekomst van deze weeskinderen door ze liefdevolle opvang te geven, door onderwijs aan te bieden, maar ook door kinderen weer kind te laten zijn. Daar hoort sport en spel bij.
De campagne 'Voetballen voor een toekomst' wordt voor een belangrijk deel gedragen door ex-keeper Hans van Breukelen en topspits Ruud van Nistelrooij. Beiden zijn al geruime tijd ambassadeur van de kinderhulporganisatie. Van Breukelen en Van Nistelrooij zullen zich rondom het FIFA Wereld Jeugd Kampioenschap extra inzetten om SOS-Kinderdorpen te steunen bij de campagne. Hans van Breukelen: "Ik kan me nog goed herinneren hoe ik begon te spelen op een veldje achter mijn huis. Elk talent begint jong. Ik steun SOS-Kinderdorpen omdat zij er alles aan doen om het talent in kinderen te ontwikkelen."
SOS-Kinderdorpen vraagt iedereen het nieuwe kinderdorp in Morelia te steunen door een bijdrage over te maken naar giro 2280. Ook kan men meedoen aan een SMS-actie. Door de tekst 'kind' per SMS te sturen naar 4999 geeft men een bijdrage voor Morelia en maakt men tevens kans op een kaartje voor het WK 2006 in Duitsland.
De campagne ligt in lijn met de rol van de kinderhulporganisatie als het officiële goede doel van de FIFA voor het FIFA Wereldkampioenschap in Duitsland volgend jaar en het WJK dit jaar. '6 dorpen voor 2006' is hierbij de internationale overkoepelende campagne, waarbij in de komende twee jaar geld ingezameld zal worden voor in totaal zes nieuwe SOS-dorpen, inclusief voetbalvelden. Morelia is een van deze zes dorpen waar SOS-Kinderdorpen Nederland fondsen voor gaat werven. De samenwerking tussen de FIFA en SOS-Kinderdorpen dateert uit 1996.
Over het SOS-kinderdorp in Morelia
In het SOS-kinderdorp in Morelia worden 14 gezinshuizen gebouwd waar eind 2006 126 weeskinderen blijvend en liefdevol worden opgevangen door hun SOS-moeder. Er zal tevens een voetbalveld aangelegd worden. Sport- en spelactiviteiten zijn immers belangrijk voor de volledige en gezonde ontwikkeling van ieder kind, en met name voor kansarme jeugd. Kinderen leren met anderen om te gaan, winnen en verliezen, tactiek en strategie. Ze leren te spelen in teamverband en zich in te zetten. Sport geeft kinderen zelfvertrouwen doordat ze iets kunnen bereiken. Niet alleen de kinderen uit het dorp, maar ook kinderen uit de lokale gemeenschap zullen van dit nieuwe voetbalveld gebruik kunnen maken. Veel van deze kinderen komen uit arme wijken en leven veel op straat.
Over SOS-Kinderdorpen
SOS-Kinderdorpen is een niet-overheidsgebonden, particuliere kinderhulporganisatie die al meer dan 55 jaar zorgt voor de opvang van weeskinderen over de hele wereld. Ongeacht hun geloof, afkomst of huidskleur. We doen dit op onze eigen, unieke manier: door de weeskinderen weer in een gezinssituatie te laten opgroeien met een eigen moeder en broertjes en zusjes. We geven ze liefde, onderwijs en een toekomst. Onze voorzieningen zoals scholen en medische en sociale centra dragen direct bij aan de kwaliteit van leven voor de omwonenden van het dorp. De organisatie heeft ruim 450 dorpen en de dagelijkse zorg voor meer dan 58.000 weeskinderen in 132 landen.