Universiteit van Tilburg
Maandoverzicht voor de pers
Update Archief Zoeken Universiteit
van Tilburg Printen juni 2005
Promoties en redes
Symposia, publicaties etc.
Benoemingen
Promoties en redes
Pagina 1 van 3
vrijdag 10 juni 2005, 14.15 uur, aula
Promotie R. George Pallathitta over corporate governance in India
Bedrijfseconoom Rejie George Pallathitta onderzocht hoe verschillen in
eigendomstructuur en bestuursvorm het bedrijfsresultaat van
ondernemingen in India beïnvloeden. Beursgenoteerde bedrijven in dit
land maken veelal deel uit van business groups, een organisatievorm
waarbinnen bedrijven in elkaar investeren. Daarnaast is de laatste
jaren de deelname van buitenlandse bedrijven in de economie
aanzienlijk toegenomen. George Pallathitta concludeert onder andere
dat buitenlandse aandeelhouders een positief effect hebben op
bedrijfsprestaties. Het hebben van binnenlandse institutionele
beleggers als aandeelhouder heeft daarentegen een negatieve invloed op
de prestaties. Bedrijven binnen een business groep blijken minder goed
te presteren dan zelfstandige bedrijven; de interne winstherverdeling
werkt remmend. Dit effect is het sterkst bij grote familieconcerns.
Diversificatie in producten of diensten blijkt voor zelfstandige
bedrijven geen goede strategie, maar heeft bij bedrijven die binnen
een business groep opereren geen noemenswaardige invloed op het
bedrijfsresultaat. George Pallathitta's resultaten wijzen er op dat
een bedrijf bij haar strategie terdege rekening moet houden met de
eigendomsstructuur en eventuele affiliaties met andere bedrijven.
Promotor: prof.dr. S.W. Douma; Copromotor: dr. R. Kabir. Titel
proefschrift: Corporate governance and firm performance: an analysis
of ownership structure, profit redistribution and diversification
strategies of firms in India
Universiteit van Tilburg