Erasmus MC


02-06-2005: Specialisten overspoeld door dagelijks werk

Managers en specialisten moeten elkaar ondersteunen ter verbetering van organisatie van dagelijkse specialistenpraktijk

Veel medisch specialisten kunnen hun dagelijks werk niet goed organiseren. Ze willen voor vragen of beslissingen zelf beschikbaar zijn omdat ze op veel terreinen zeggenschap willen hebben. Daardoor hebben ze weinig rust en weinig tijd om zich bezig te houden met wat ze het belangrijkste vinden in hun werk, de patiëntenzorg. Specialisten moeten zich, samen met managers, bezinnen op de invulling en organisatie van hun werk en hun tijd. Dat concludeert Karen Kruijthof, werkzaam in het Medisch Centrum Haaglanden, in haar onderzoek 'Dokterspraktijken. Het dagelijks werk van specialisten en hun aanspraken op zeggenschap in Nederlandse ziekenhuizen', waarop zij 10 juni 2005 promoveert.

Voor haar onderzoek, dat zij uitvoerde bij het Instituut Beleid en Management Gezondheidszorg van het Erasmus MC in Rotterdam, keek Kruijthof mee met 51 specialisten in twee ziekenhuizen, en ze ondervroeg zo'n 750 specialisten uit heel Nederland via een schriftelijke enquête. Het werk van medisch specialisten is zwaar en grofweg één op de tien heeft daar op enige wijze last van. Ze voelen zich opgejaagd en bedreigd door hun eigen idee dat er voortdurend schaarste is aan bedden, tijd en geld, en dat ze moeten opkomen voor hun patiënten en voor hun eigen belangen. Daarover zijn onderhandelingen nodig met andere specialisten en met managers. Verder lijkt er weinig ruimte te zijn voor individuele wensen, bijvoorbeeld over de manier waarop ze met hun patiënten om willen gaan of de tijd die ze daarvoor willen hebben, maar ook over hun eigen loopbaan.

Volgens Kruijthof moeten specialisten hun dagelijks werk beter leren organiseren en een beter evenwicht leren vinden in hun onderhandelingen. Managers in het ziekenhuis moeten hen hierin ondersteunen, gebaseerd op gezamenlijke ideeën over wat goed is voor de patiëntenzorg. Daartoe dienen die managers zich te ontwikkelen tot 'dienstbare ondernemers' die de concurrentiepositie van het ziekenhuis verbeteren door te streven naar goede patiëntenzorg en tevreden klanten. Specialisten moeten ook zelf om de hulp van die managers vragen.