02-06-2005: Specialisten overspoeld door dagelijks werk
Managers en specialisten moeten elkaar ondersteunen ter verbetering
van organisatie van dagelijkse specialistenpraktijk
Veel medisch specialisten kunnen hun dagelijks werk niet goed
organiseren. Ze willen voor vragen of beslissingen zelf beschikbaar
zijn omdat ze op veel terreinen zeggenschap willen hebben. Daardoor
hebben ze weinig rust en weinig tijd om zich bezig te houden met wat
ze het belangrijkste vinden in hun werk, de patiëntenzorg.
Specialisten moeten zich, samen met managers, bezinnen op de invulling
en organisatie van hun werk en hun tijd. Dat concludeert Karen
Kruijthof, werkzaam in het Medisch Centrum Haaglanden, in haar
onderzoek 'Dokterspraktijken. Het dagelijks werk van specialisten en
hun aanspraken op zeggenschap in Nederlandse ziekenhuizen', waarop zij
10 juni 2005 promoveert.
Voor haar onderzoek, dat zij uitvoerde bij het Instituut Beleid en
Management Gezondheidszorg van het Erasmus MC in Rotterdam, keek
Kruijthof mee met 51 specialisten in twee ziekenhuizen, en ze
ondervroeg zo'n 750 specialisten uit heel Nederland via een
schriftelijke enquête. Het werk van medisch specialisten is zwaar en
grofweg één op de tien heeft daar op enige wijze last van. Ze voelen
zich opgejaagd en bedreigd door hun eigen idee dat er voortdurend
schaarste is aan bedden, tijd en geld, en dat ze moeten opkomen voor
hun patiënten en voor hun eigen belangen. Daarover zijn
onderhandelingen nodig met andere specialisten en met managers. Verder
lijkt er weinig ruimte te zijn voor individuele wensen, bijvoorbeeld
over de manier waarop ze met hun patiënten om willen gaan of de tijd
die ze daarvoor willen hebben, maar ook over hun eigen loopbaan.
Volgens Kruijthof moeten specialisten hun dagelijks werk beter leren
organiseren en een beter evenwicht leren vinden in hun
onderhandelingen. Managers in het ziekenhuis moeten hen hierin
ondersteunen, gebaseerd op gezamenlijke ideeën over wat goed is voor
de patiëntenzorg. Daartoe dienen die managers zich te ontwikkelen tot
'dienstbare ondernemers' die de concurrentiepositie van het ziekenhuis
verbeteren door te streven naar goede patiëntenzorg en tevreden
klanten. Specialisten moeten ook zelf om de hulp van die managers
vragen.