Ingezonden persbericht


Techies geen tieners maar juist dertigers en veertigers

Amsterdam, 9 juni 2005 - De meest actieve gebruikers van nieuwe technologie zoals mobiele telefoons, MP3-spelers en internet zijn geen tieners - zoals breed verondersteld - maar juist dertigers en veertigers. Dit blijkt uit trendonderzoek van Europees communicatieadviesbureau Pleon en onderzoeksbureau Interone Worldwide naar het gebruik van nieuwe technologieën. Ook blijkt dat consumenten op het internet de meeste tijd doorbrengen op veiling- en winkelsites, dat de helft nog nooit mobiele MMS-diensten heeft gebruikt en dat 78 procent van de ondervraagden hun aankoopbeslissingen in eerste instantie baseren op informatie van het internet.

De meest actieve gebruikers van nieuwe draagbaar apparaten en digitale diensten zijn veel ouder dan eerder werd aangenomen: de meeste leden van de techie -generatie zijn in werkelijkheid tussen de 30 en 49 jaar oud.

De meerderheid van de meeste actieve gebruikers van draagbare apparaten (60 procent) is ouder dan 30. Terwijl 14- tot 29-jarigen voornamelijk MP3-spelers gebruiken en tijd doorbrengen in online chatrooms, geven mensen van 30 jaar en ouder de voorkeur aan dvd-recorders en digitale tv s.

Van alle ondervraagden beschikt 54 procent over minimaal twee apparaten, 35 procent over minimaal drie. Meer dan 90 procent van de Europese internetgebruikers beschikt over ten minste één draagbaar apparaat voor nieuwe technologie, zoals een mobiele telefoon met multimedia, een smartphone of een MP3-speler. Multimediatelefoons zijn het meest populair onder consumenten, terwijl het gebruik van MP3-spelers en videospellen duidelijk de populairste vrijetijdsbesteding vormen.

De digitale generatiekloof is het sterkst aanwezig waar het gebruik van chatrooms betreft: 22 procent van de 14- tot 29-jarigen maakt gebruik van chatrooms en 42 procent downloadt regelmatig muziek of films. Voor de 30- tot 49-jarigen zijn die percentages slechts respectievelijk 11 procent en 24 procent. Bijna de helft van de ondervraagde vrouwen (46 procent) downloadt nooit muziek of films, tegenover slechts 29 procent van de mannen.

Meer dan de helft van de ondervraagden gebruikt graag en/of vaak technologie en vertrouwt bij voorkeur op het internet bij het nemen van aankoopbeslissingen. Voor dit onderzoek zijn in maart 2005 consumenten tussen de 14 en 49 jaar oud ondervraagd.

Over Pleon
Pleon is een Europees communicatieadviesbureau met 680 medewerkers en 23 vestigingen in negen Europese landen. Het bureau is in 2004 ontstaan uit een fusie tussen Schoep & Van der Toorn in Nederland, Brodeur Worldwide in alle andere grote Europese landen en het Duits/Oostenrijkse ECC Kothes Klewes. Pleon heeft daarnaast associate bureau s in de overige landen in Europa en in het midden-oosten. In de Verenigde Staten, Latijns-Amerika en Azië wordt Pleon vertegenwoordigd door partners uit het Brodeur-netwerk. Met Europese specialisten op het gebied van pr, public affairs, corporate communications, marketing, change management, risk management en design helpt Pleon organisaties bij het realiseren van groei en draagvlak. Binnen de Omnicom-groep maakt Pleon deel uit van BBDO Europe.

Pleon heeft eigen kantoren in: Amsterdam, Berlijn, Bonn, Brussel, Boedapest, Dresden, Düsseldorf, Frankfurt, Genua, Graz, Hamburg, Klagenfurt, Leipzig, Linz, Londen, Madrid, Milaan, München, Parijs, Rome, Salzburg, Stuttgart en Wenen.



Ingezonden persbericht