Socialistische Partij

`WAO-plannen De Geus kunnen van tafel'


09-06-2005 * Er blijkt steeds minder steun te zijn voor de plannen van minister De Geus voor een nieuwe WAO. Zelfs de VVD is aan het twijfelen geslagen over de noodzaak voor zijn drastische aanpak. In de Tweede Kamer vindt vanaf 16:00 uur een spoeddebat plaats over de kabinetsplannen. Volgens SP-Kamerlid Jan de Wit is de nieuwe WAO onnodig, onrechtvaardig, overbodig en daarom ongewenst. Hier volgt zijn inbreng.

Jan de Wit De invoeringswet achten we onbegrijpelijk, ondoorgrondelijk en onnavolgbaar. Het doorzetten van dit wetsontwerp zou getuigen van arrogantie. Alle betrokken partijen: de vakbeweging, de werkgevers, de verzekeraars, de uitvoeringsorganisaties, de organisaties van gehandicapten en arbeidsongeschikten wijzen dit wetsontwerp af. Om uiteenlopende redenen. Maar de afwijzing is duidelijk en helder. De minister moet dit signaal begrijpen. Het kabinet moet de WIA intrekken. U moet begrijpen dat de bevolking snakt naar een sociaal en solidair Nederland en een einde wil aan de afbraak van de sociale zekerheid.

De slachting die nu gaande is onder de WAO'ers laat zien waartoe de nieuwe WAO zal leiden. Er is geen sprake meer van een eerlijke en rechtvaardige verzekering tegen financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid. Alleen mensen die niet meer in staat zijn om hun wijsvinger te bewegen zullen nog een behoorlijke uitkering krijgen. Want als ze dat nog wel kunnen, kunnen ze volgens de regels van het kabinet, nog wel brugwachter of sluiswachter worden.

Een van de kernpunten van de nieuwe WAO is de introductie van marktwerking in de sociale zekerheid. Marktwerking, zo willen de neoliberalen ons geloven, maakt alles goedkoper. Ik vraag de minister om de volgende zin te ontkennen: "De meerkosten van de private uitvoering ten opzichte van publieke uitvoering bedragen naar schatting 6 miljard in de periode 2006-2015. Ook daarna is het kostenniveau mogelijk hoger." Staat u nog steeds achter deze uitspraak die in de Memorie van Toelichting wordt gedaan? De SP-fractie zou geen enkel bezwaar hebben tegen meerkosten. Ook werkend Nederland niet. Als daar tenminste een solide arbeidsongeschiktheidsverzekering tegenover zou staan. Maar dat is niet het geval. Iemand die onder de nieuwe wet gedeeltelijk arbeidsongeschikt raakt en geen werk vindt, krijgt een uitkering die maximaal de helft is van het minimumloon. Je huis hoef je niet op te eten, maar als je partner inkomen heeft, krijg je geen aanvulling tot de bijstand. Armoede dus. Pure armoede. Nog meer mensen die moeten aankloppen bij een voedselbank, nog meer mensen die vakantiegeld zullen moeten gebruiken om schulden af te lossen, nog meer beroep op de kassen van de kerken, die nu al leeg zijn.

Ik begrijp de VVD-fractie volledig in haar bezwaren tegen dit wetsontwerp. Om concurrentie tussen het UWV en particuliere verzekeraars mogelijk te maken, moeten alle werkgevers gedurende een lange reeks van jaren meer premie betalen. Terwijl daar veel minder zekerheid voor hun personeel tegenover staat. Marktwerking gaat 6 miljard kosten Dat is voor de VVD inderdaad niet uit te leggen.

Bij de schriftelijke voorbereiding heb ik de minister gevraagd wat nu de ervaringen zijn bij de privatisering van de Ziektewet. Bij het midden- en kleinbedrijf bestaat de indruk dat de verzekering van ziekteverzuim veel duurder is geworden. De minister heeft geen enkel cijfer om dat te weerleggen. Hij weet gewoon niet wat er in het verleden is gebeurd. Hoe kunt u dan zeker zijn van besparingen in de toekomst?

Laat ik nog een ander voorbeeld noemen van privatisering die heel slecht heeft uitgepakt. Tegen onze zin is de wettelijk verplichte verzekering tegen arbeidsongeschiktheid van zelfstandigen afgeschaft. De minister verwachtte dat de private verzekeraars daarin wel zouden voorzien. Nu blijkt dat maar 10 procent van de zelfstandigen zich verzekerd heeft. Reden om het niet te doen: hoge premies en extreem lage uitkeringen en bovendien uitsluiting van zelfstandigen die ouder zijn dan 55. De TV spotjes over "glashelder", "we regelen het allemaal" blijken een vlag op een modderschuit.

De WIA is de droom van minister De Geus, maar de nachtmerrie van de toekomstige arbeidsongeschikten. Het is zijn kroonjuweel, maar de vetleren medaille voor de man of vrouw die arbeidsongeschikt wordt.

Nederland heeft er recht op dat er een einde komt aan de aanval op de rechten van arbeidsongeschikten. Maar niet met deze wet. Dat is voortzetting van de afbraak. Dus trek hem in, trek hem in. En maak een einde aan de onzekerheid.

Voorzitter,
Natuurlijk moeten mensen die arbeidsongeschikt raken een perspectief geboden worden. Niet door uitkeringen te verlagen, maar door de kans op werk te vergroten. Mijn alternatief is:

* Handhaaf met ingang van 1 januari 2006 de huidige WAO.
* Voer een verplichting in voor grote en middelgrote bedrijven in om arbeidsongeschikten als een bepaald percentage van het personeelsbestand in dienst te houden of te nemen. In Duitsland en de Verenigde Staten werkt dat.

* Sluit als overheid (nationaal en lokaal) alleen contracten af met bedrijven die aan die verplichting voldoen.
* Leg een heffing op aan bedrijven die niet aan die verplichting willen of kunnen voldoen.

* Gebruik dat geld om arbeidsplaatsen in de publieke sector te scheppen voor deze mensen of besteedt die middelen aan het stimuleren van maatschappelijke deelname.

* En tenslotte: voer een actief preventiebeleid, want nog steeds raakt circa de helft van de mensen arbeidsongeschikt door de omstandigheden op het werk. Pak dus de werkgevers aan en niet de mensen die aangewezen zijn op een uitkering.

Dit is onmiskenbaar een heel andere benadering. Maar ik weet zeker dat ook werkgevers hun geld liever besteden aan zekerheid van een behoorlijk bestaan van hun werknemers die arbeidsongeschikt zijn geworden dan aan verzekeraars die veel beloven, maar niet betalen als het moet.

Dus breek met de neoliberale ideologie. De liberalen in deze Kamer geven u nu de mogelijkheid om afscheid te nemen van hun benadering. Pak die kans!

* Dossier WAO