Gemeente Tilburg

9-6-2005
Invoeren eenrichtingverkeer op cityring
Nieuwe verkeerscirculatie in de binnenstad

Tilburg krijgt een cityring, een boulevard om de binnenstad. De ring wordt gevormd door de Spoorlaan, Heuvelring, Paleisring, Schouwburgring en Noordhoekring.

Dat wordt één doorgaande verbinding met eenrichtingverkeer voor auto's. Die gaan met de klok mee rijden. Fietsers blijven in twee richtingen rijden, over vrij liggende fietspaden. Voor voetgangers komt er meer ruimte. Ook is er in de plannen aandacht voor beeldende kunst. De aanleg van de cityring gaat 5 tot 8 jaar duren. Begin volgend jaar wordt gestart met de herinrichting van de zuidzijde van de Spoorlaan.

Aanleiding herinrichting Cityring
De herinrichting werd al aangekondigd in het Masterplan Binnenstad Totaal dat de raad in december 2003 heeft vastgesteld. Het centrum moet nog meer het kloppend hart van de stad worden, en het visitekaartje. Aantrekkelijk voor ondernemers zoals winkeliers en horeca. Aangenaam om er te wonen. En vooral uitnodigend voor inwoners van Tilburg en bezoekers. Met de herinrichting van de Cityring (inclusief de wijziging van de verkeerscirculatie) wordt het volgende beoogd:

· Voorsorteren op groei van het (auto)verkeer;
· Beperking van de milieudruk door een goede doorstroming van het verkeer;

· Versterking van de ruimtelijke kwaliteit en uitstraling van het centrum door aanleg van sternetfietsroutes en een aangenaam, groen verblijfsklimaat.

Fase 1: Spoorlaan
De herinrichting van de Cityring wordt in fases aangepakt. Er wordt gestart met de Spoorlaan, omdat deze verbinding aan een flinke opknapbeurt toe is. Bovendien wordt hiermee de oost west fietsverbinding die in de Tuinstraat is komen te vervallen, in ere hersteld. Tenslotte moet de Spoorlaan straks gaan aansluiten op de entree naar het nieuwe Pieter Vreedeplein.
Om te kunnen starten met de herinrichting van de Spoorlaan, zijn de volgende verkeersmaatregelen nodig:

- Openstellen Heuvelring voor autoverkeer in één richting (noord-zuid);

- Instellen van eenrichtingverkeer op de Piusstraat tussen Koopvaardijstraat en Piusplein (zuid-noord);

- Instellen van eenrichtingverkeer op de Paleisring (west-oost);
- Aanpassingen aan kruispunten bij Piusplein en Spoorlaan;
- Wijzigen verkeerscirculatie in het gebied binnen de Cityring. Dit is nodig om verkeer dat niet in de binnenstad hoeft te zijn te weren.

Voordat de Noordlaan er is zal de Spoorlaan open blijven voor autoverkeer in twee richtingen. Hierdoor blijft het station goed bereikbaar en is er minder sprake van verkeersdruk in de wijken van Oud-Noord en op de Heuvelring.

Milieuaspecten
Door de toename van gemotoriseerd verkeer zijn twee maatregelen nodig om met de geluidsbelasting te voldoen aan de normen van de Wet Geluidhinder. Ten eerste wordt de gehele Cityring voorzien van (zeer) stil asfalt. Daarnaast is het aanbrengen van geluidwerende maatregelen aan woningen aan de Heuvelring nodig. M.b.t. lucht stelt het Besluit Luchtkwaliteit dat in 2010 dient te worden voldaan aan de gestelde normen.

Start werkzaamheden
De werkzaamheden op de Heuvelring starten in februari 2006. De Heuvel gaat in april 2006 open voor autoverkeer, in mei 2006 wordt gestart met de Spoorlaan. In november is deze klaar. In april 2006 wordt ook het nieuwe circulatiesysteem in de binnenstad ingevoerd.

Inspraak en communicatie
q De inspraakperiode voor de Cityring loopt van maandag 13 juni tot en met donderdag 30 juni 2005. Schriftelijk reageren naar: Gemeente Tilburg, Dienst Gebiedsontwikkeling, t.a.v. Rob van Ekeren, postbus 90157, 5000 LL Tilburg.
q Voor de verkeersmaatregelen op de Cityring dient verder een verkeersbesluit te worden genomen. Dit besluit wordt dit najaar genomen. Ook moet het Bestemmingsplan Spoorlaan worden aangepast. Deze wordt dit najaar gepubliceerd in de Koerier. Op maandag 13, dinsdag 14, woensdag 15 en donderdag 16 juni vinden er informatieavonden plaats voor direct betrokkenen.