9-6-2005
Invoeren eenrichtingverkeer op cityring
Nieuwe verkeerscirculatie in de binnenstad
Tilburg krijgt een cityring, een boulevard om de binnenstad. De ring
wordt gevormd door de Spoorlaan, Heuvelring, Paleisring,
Schouwburgring en Noordhoekring.
Dat wordt één doorgaande verbinding met eenrichtingverkeer voor
auto's. Die gaan met de klok mee rijden. Fietsers blijven in twee
richtingen rijden, over vrij liggende fietspaden. Voor voetgangers
komt er meer ruimte. Ook is er in de plannen aandacht voor beeldende
kunst. De aanleg van de cityring gaat 5 tot 8 jaar duren. Begin
volgend jaar wordt gestart met de herinrichting van de zuidzijde van
de Spoorlaan.
Aanleiding herinrichting Cityring
De herinrichting werd al aangekondigd in het Masterplan Binnenstad
Totaal dat de raad in december 2003 heeft vastgesteld. Het centrum
moet nog meer het kloppend hart van de stad worden, en het
visitekaartje. Aantrekkelijk voor ondernemers zoals winkeliers en
horeca. Aangenaam om er te wonen. En vooral uitnodigend voor inwoners
van Tilburg en bezoekers. Met de herinrichting van de Cityring
(inclusief de wijziging van de verkeerscirculatie) wordt het volgende
beoogd:
· Voorsorteren op groei van het (auto)verkeer;
· Beperking van de milieudruk door een goede doorstroming van het
verkeer;
· Versterking van de ruimtelijke kwaliteit en uitstraling van het
centrum door aanleg van sternetfietsroutes en een aangenaam, groen
verblijfsklimaat.
Fase 1: Spoorlaan
De herinrichting van de Cityring wordt in fases aangepakt. Er wordt
gestart met de Spoorlaan, omdat deze verbinding aan een flinke
opknapbeurt toe is. Bovendien wordt hiermee de oost west
fietsverbinding die in de Tuinstraat is komen te vervallen, in ere
hersteld. Tenslotte moet de Spoorlaan straks gaan aansluiten op de
entree naar het nieuwe Pieter Vreedeplein.
Om te kunnen starten met de herinrichting van de Spoorlaan, zijn de
volgende verkeersmaatregelen nodig:
- Openstellen Heuvelring voor autoverkeer in één richting
(noord-zuid);
- Instellen van eenrichtingverkeer op de Piusstraat tussen
Koopvaardijstraat en Piusplein (zuid-noord);
- Instellen van eenrichtingverkeer op de Paleisring (west-oost);
- Aanpassingen aan kruispunten bij Piusplein en Spoorlaan;
- Wijzigen verkeerscirculatie in het gebied binnen de Cityring. Dit is
nodig om verkeer dat niet in de binnenstad hoeft te zijn te weren.
Voordat de Noordlaan er is zal de Spoorlaan open blijven voor
autoverkeer in twee richtingen. Hierdoor blijft het station goed
bereikbaar en is er minder sprake van verkeersdruk in de wijken van
Oud-Noord en op de Heuvelring.
Milieuaspecten
Door de toename van gemotoriseerd verkeer zijn twee maatregelen nodig
om met de geluidsbelasting te voldoen aan de normen van de Wet
Geluidhinder. Ten eerste wordt de gehele Cityring voorzien van (zeer)
stil asfalt. Daarnaast is het aanbrengen van geluidwerende maatregelen
aan woningen aan de Heuvelring nodig. M.b.t. lucht stelt het Besluit
Luchtkwaliteit dat in 2010 dient te worden voldaan aan de gestelde
normen.
Start werkzaamheden
De werkzaamheden op de Heuvelring starten in februari 2006. De Heuvel
gaat in april 2006 open voor autoverkeer, in mei 2006 wordt gestart
met de Spoorlaan. In november is deze klaar. In april 2006 wordt ook
het nieuwe circulatiesysteem in de binnenstad ingevoerd.
Inspraak en communicatie
q De inspraakperiode voor de Cityring loopt van maandag 13 juni tot en
met donderdag 30 juni 2005. Schriftelijk reageren naar: Gemeente
Tilburg, Dienst Gebiedsontwikkeling, t.a.v. Rob van Ekeren, postbus
90157, 5000 LL Tilburg.
q Voor de verkeersmaatregelen op de Cityring dient verder een
verkeersbesluit te worden genomen. Dit besluit wordt dit najaar
genomen. Ook moet het Bestemmingsplan Spoorlaan worden aangepast. Deze
wordt dit najaar gepubliceerd in de Koerier. Op maandag 13, dinsdag
14, woensdag 15 en donderdag 16 juni vinden er informatieavonden
plaats voor direct betrokkenen.
Gemeente Tilburg