SP: Vervang lesmateriaal uit tijd van DDR en gulden
09-06-2005 * Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt dat ruim de helft van
alle kinderen in het basisonderwijs werkt met verouderde lesmethoden.
SP-Kamerlid Fenna Vergeer denkt dat geld een grote rol speelt in de
afweging om het lesmateriaal te vernieuwen. "Er zijn scholen die
nieuwe boeken simpelweg niet kunnen betalen. Daardoor zijn er kinderen
die aardrijkskunde leren uit boeken waarin de Sovjet-Unie nog
bestaat."
Het onderzoek dat TNS NIPO in opdracht van de educatieve uitgeverijen
(GEU) uitvoerde toont aan dat bijna een miljoen kinderen in het gewoon
en speciaal basisonderwijs les krijgen met sterk verouderde methoden.
Meer dan 400.000 kinderen leren aardrijkskunde uit boeken waarin de
Sovjet-Unie en de DDR nog bestaan. Hoewel met de invoering van de euro
veel scholen zijn overgestapt op nieuwe methoden voor rekenen en
wiskunde, zijn er nog altijd 80.000 kinderen die leren rekenen met de
gulden.
Fenna Vergeer SP-Kamerlid Fenna Vergeer ergert zich aan de verouderde
methoden: "Hoe is het mogelijk dat er kinderen zijn die les krijgen
uit boeken, die meer dan tien jaar geleden ook al gebruikt werden? Is
dit wat de ministers van Onderwijs en Economische Zaken bedoelen met
versterking van de kenniseconomie?"
Vergeer denkt dat geld een belangrijke rol speelt in de afweging om
lesmateriaal te vernieuwen. "Scholen worden in sommige gevallen
gedwongen te kiezen tussen nieuwe boeken en nieuwe stoeltjes voor de
kinderen. Dat er dan gekozen wordt voor de veiligheid, waarop scholen
direct worden afgerekend, is alleszins begrijpelijk. Eigenlijk zou een
school niet voor die keuze moeten komen te staan. Er moet genoeg geld
zijn om het onderwijs in alle opzichten goed te laten zijn."
Vergeer heeft vandaag vragen gesteld aan minister Van der Hoeven. Zij
vraagt onder andere hoe de minister er voor gaat zorgen, dat alle
kinderen onderwijs krijgen die aansluit bij de actuele ontwikkelingen
en die recht doet aan ontwikkelingen in de manier van leren.
Socialistische Partij