FNV

Gesprek met spoorbeheerder ProRail vruchteloos

Een verkennend gesprek dat FNV Bondgenoten donderdagmiddag met ProRail heeft gevoerd, heeft niets opgeleverd. De werkgever had de vakbond woensdagavond uitgenodigd om van gedachten te wisselen over een commissie van wijzen.
Deze commissie zou een bindend advies moeten geven om uit het conflict over de cao te komen.

FNV Bondgenoten nam de uitnodiging aan omdat ProRail aangaf dat het ook over zijn loonbod wilde praten. Dat bleek toch ander te liggen. "Tot mijn spijt", zegt vakbondsbestuurder Tonnie Nijenhuis. "Ik ben naar het gesprek gegaan omdat ik elke poging wil doen om een staking te voorkomen. En dat kan alleen als we een goede CAO afspreken en daar bleek vanmiddag geen ruimte voor aan de kant van ProRail."

Het bedrijf wil dat een commissie van wijzen zich uitspreekt over de loonsverhoging van de werknemers. FNV Bondgenoten vindt het idee van een commissie niet slecht, maar wil daar niet het loon aan de orde laten komen, maar de algehele onrust die onder de drieduizend werknemers heerst.

"Het lijkt wel of de naderende actie over geld gaat, maar er is veel meer aan de hand", zegt Nijenhuis. "Er is veel onvrede over de veranderingen bij het bedrijf. Mensen vinden dat ze hun werk niet goed kunnen uitvoeren."

De vakbondsbestuurder vindt dat over het loon onderhandeld moet worden. "Alleen dan komt er iets uit waar beide partijen zich in kunnen vinden", zegt Nijenhuis. "En tot onderhandelen zijn wij altijd bereid, dag en nacht."

De onderhandelingen liepen vast, toen ProRail een eindbod op tafel legde. FNV Bondgenoten heeft het bedrijf daarop een ultimatum gesteld, dat vrijdagmiddag om 12.00 uur afloopt. Als ProRail het laat verlopen, volgt volgende week vrijdag 17 juni een werkonderbreking van 24 uur. Die zal naar verwachting het hele treinverkeer in Nederland platleggen.

ProRail kan de staking voorkomen door tegemoet te komen aan de vakbondseisen. Het gaat dan om een loonsverhoging van 4,75 procent voor een cao van 33 maanden tot en met 31 december 2006.

Het loonbod van de werkgever zet de werknemers van het afgescheiden ProRail verder op achterstand vergeleken met de werknemers van de NS. Onder ProRail vallen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding. De leden van FNV Bondgenoten hebben het eindbod unaniem afgewezen.

De oude cao is al op 1 april 2004 verlopen.