Gemeente Hellendoorn
Deze zomer opnieuw aandacht voor helmgedrag
Bromfietshelmcampagne: voorlichting en controles broodnodig
Niet alleen bestuurders maar ook passagiers van bromfietsen en motoren
moeten een helm dragen. Motorrijders doen dat doorgaans ook en van
bromfietsers draagt ruim 93 procent een helm. Bij passagiers ligt dat
anders: 85 procent draagt een helm. Te weinig⦠Op een bromfiets ben
je immers kwetsbaar. In 2004 vielen helaas 91 doden en zo'n 3000
ziekenhuisgewonden onder brom- en snorfietsrijders. Daarom draait deze
zomer in Overijssel een speciale bromfietshelmcampagne: een combinatie
van politiecontroles en voorlichting.
Het gedrag van brom- en snorfietsers - merendeels jongeren tussen de
zestien en achttien jaar - is jammer genoeg de oorzaak van veel
ernstig letsel. Bromfietsers hebben van alle gebruikers van
vervoermiddelen de hoogste kans per afgelegde kilometer gewond te
raken bij een verkeersongeval. Brom- en snorfietsers zijn
verantwoordelijk voor tien procent van de verkeersdoden.
Niet voor niets dus, kent de Nederlandse wet een maximum
constructiesnelheid voor brom- en snorfietsen. Dat betekent dat ze
niet harder kunnen lopen dan 25 kilometer per uur (snorfietsen) of 45
kilometer per uur (bromfietsen). De politie controleert dit met een
zogenaamde rollenbanktest. Maar naast snelheid is ook het helmgedrag
van invloed op de verkeersveiligheid van bromfietsers. Vandaar de
bromfietshelmcampagne, die nu in Overijssel en andere provincies
draait.
Campagne
Recent onderzoek* leert dat bromfietsers die het nut inzien van het
dragen van een helm, dat ook vaak dóen. Bromfietsers die rijden
zonder helm niet gevaarlijk vinden, dragen deze bescherming ook
minder. Dat gaat om één op de vijf bromfietsers.
Hetzelfde geldt voor de pakkans: hoe hoger de inschatting van de
pakkans, hoe hoger het draagpercentage. Daarbij is informatie over
politiecontroles niet voldoende; bromfietsers moeten ook daadwerkelijk
te màken krijgen met helmcontroles.
Daarom zet de Overijsselse bromfietshelmcampagne in op voorlichting
én intensieve politiecontroles. Politiecontroles worden in Overijssel
veelal uitgevoerd door motoragenten. Mobiele controleteams blijken
effectiever te zijn, omdat bromfietsers anders controlelocaties snel
aan elkaar doorgeven via hun mobiele telefoons. Een boete voor het
niet dragen van een helm is tegenwoordig 55 euro. Ook voor passagiers.
Motorrijders en hun passagiers die geen helm dragen, betalen 70 euro.
Een veÃlige helm
'Zomaar' een helm dragen is niet voldoende voor de veiligheid en voor
de wet. Sinds 1990 is wettelijk vastgelegd dat een helm goed passend
moet zijn en 'deugdelijk' vastgemaakt moet worden. De helm moet ook
goedgekeurd zijn volgens de Europese ECE-norm. Dat is te zien aan een
in de helm genaaid label met daarop een omcirkelde E plus een cijfer.
Oude helmen kunnen beter vervangen worden, omdat de helmschaal broos
wordt. En na een valpartij is het ook goed een andere helm aan te
schaffen, omdat de schokdemping afneemt. Uit het eerdergenoemde
onderzoek blijkt dat in 2004 89 procent van de ondervraagden een
kwalitatief goedgekeurde helm droeg. Ook dat percentage moet dus nog
omhoog.
Vanzelfsprekend is een helm pas veilig als je die ook goed bevestigt.
Dus: niet te groot, niet te klein en de kinband goed vast.
*Onderzoek: Monitoring bromfietshelmen 2004, onderzoek door Grontmij
Nederland bv in opdracht van het Ministerie van Justitie en Bureau
Verkeershandhaving Openbaar Ministerie. Bron van dit artikel was ook:
www.verkeershandhaving.nl
De bromfietshelmcampagne is in Overijssel een initiatief van het
Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid in Overijssel (ROVO). Dit
is een onafhankelijk platform van overheidsinstellingen en
maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor de
verkeersveiligheid in Overijssel. Partners: Provincie Overijssel,
Regio Twente, 3VO, ANWB, BOVAG, CBR, Openbaar Ministerie, Politieregio
IJsselland, Politieregio Twente, Rijkswaterstaat en de gemeenten
(verenigd in VNG). Meer weten over de campagne? Kijk op
www.daarkunjemeethuiskomen.nl .