Burgerjaarverslag 2004 gereed
Woensdag 25 mei is het burgerjaarverslag 2004 uitgereikt aan de
gemeenteraad. Het burgerjaarverslag verschijnt tegelijk met de
jaarrekening en geeft een beeld van de resultaten van gemeentelijke
dienstverlening en de wijze waarop inwoners betrokken zijn bij
gemeentelijk beleid. Verenigingen, instellingen en betrokken burgers
krijgen begin volgende week een exemplaar toegestuurd.
Wat is het burgerjaarverslag?
Sinds de invoering van het dualisme is het de taak van de burgemeester
om de kwaliteit van de gemeentelijke organisatie te bewaken en
daarover te rapporteren in een burgerjaarverslag. Het
burgerjaarverslag gaat niet in op de resultaten van het gemeentelijke
beleid of op de financien. Informatie daarover is te vinden in de
jaarrekening die tegelijk met het burgerjaarverslag verschijnt.
Kwaliteit van dienstverlening
Om in de toekomst beter verslag te kunnen doen van de kwaliteit van de
gemeentelijke dienstverlening, communicatie en participatie is in 2004
een aantal voorbereidingen getroffen. Er is bijvoorbeeld een visie
ontwikkeld op de toekomstige dienstverlening en opdracht gegeven voor
een groot klanttevredenheidsonderzoek in 2005 (nulmeting). Daarnaast
is bij een aantal activiteiten nader onderzoek gedaan naar de
waardering van burgers, zoals bij de nieuwsbrief Sociale Zaken, de
welkomstavonden en het burgerjaarverslag 2003. Belangrijk speerpunt
van 2004 was het wijk- en buurtgericht werken. Communicatie speelt
daarbij een belangrijke rol. Wat er nog meer is gebeurd om inwoners te
betrekken bij gemeentelijk beleid is te lezen in het
burgerjaarverslag.
Voor wie is het burgerjaarverslag?
Het burgerjaarverslag is bedoeld voor raadsleden, burgers en overige
belangstellenden. Het burgerjaarverslag is uitgereikt aan de
gemeenteraad en wordt verstuurd naar verenigingen, instellingen en
bewoners die vorig jaar betrokken zijn geweest bij gemeentelijke
activiteiten. Daarnaast is het te verkrijgen bij openbare
informatiepunten zoals de bibliotheek, Wegwijs en het gemeentehuis.
Belangstellenden kunnen het opvragen bij de gemeente (035-5481611) of
inzien op de website www.baarn.nl.
Enquêteformulier
Vorig jaar hebben vele lezers de moeite genomen het bijgesloten
enqueteformulier in te vullen. De uitkomsten daarvan zijn besproken
met een viertal betrokken inwoners van de gemeente. Op basis van de
aanbevelingen is een keuze gemaakt in de onderwerpen die aan bod komen
en wordt beschreven op welke wijze de gemeente bezig is met het
verbeteren van de kwaliteit. Daarnaast is er iets meer zorg besteed
aan de vormgeving van het burgerjaarverslag. Ook dit jaar worden de
lezers opgeroepen een enquête in te vullen. Met alle binnengekomen
reacties hoopt de gemeente volgend jaar weer een beter
burgerjaarverslag te maken en uiteindelijk natuurlijk een optimale
dienstverlening te realiseren.
Gemeente Baarn