Gemeente Hoorn
Nieuwe start met plannen stationsomgeving
Persbericht d.d.: 9 juni 2005
De plannen voor de stationsomgeving worden op nieuwe leest geschoeid.
De oorspronkelijke plannen bleken een zo groot financieel tekort op te
leveren dat zij daardoor niet haalbaar zijn. Voor het geraamde
negatieve exploitatieresultaat van 35 miljoen euro is geen dekking te
vinden.
Zoals de zaken er nu voorstaan, stellen B en W de gemeenteraad voor
het ambitieniveau bij te stellen en voor het totale plangebied de
ruimtelijke, functionele en financiële kaders opnieuw aan te geven.
Daarmee is de ruimtelijke verkenning, zoals gepresenteerd door de
Architectengroep, van tafel. Architect Kees Rijnboutt presenteerde het
plan op 26 juni 2003 aan de commissie Stadsontwikkeling en
Leefomgeving en het werd daar enthousiast ontvangen. Het plan voorziet
in 17.980 m2 aan kantoren, 3.900 m2 aan detailhandel, 327 woningen,
1.852 parkeerplaatsen, 2.396 fietsenstallingplaatsen, een busstation
en verbetering van de loopbrug over het spoor.
Achteraf bleek het plan financieel niet haalbaar. Als
bezuinigingsmaatregel is voorgesteld de reservering van een busstation
aan de noordzijde van het spoor te schrappen, maar daar voelde de
commissie niet voor. Wel was verlaging van het aantal nieuwe
parkeerplaatsen bespreekbaar. B en W zien het als een onmogelijke
opgave om het plan binnen de vastgestelde uitgangspunten en met
handhaving van de gewenste kwaliteit zodanig aan te passen dat een
haalbare exploitatie te realiseren is.
Het nieuwe plan zal op een andere manier tot stand komen. B en W
willen de komende maanden samen met de gemeenteraad en andere
belanghebbenden randvoorwaarden en uitgangspunten formuleren en daar
gelijk een kostenplaatje tegenover zetten. Het ambitieniveau zal
worden bijgesteld en er moet een efficiëntere verdeling van functies
plaatsvinden. Inzicht in de kosten van ieder onderdeel vergemakkelijkt
de discussie of iets al dan niet haalbaar en uitvoerbaar is.
In de ogen van B en W behoren het schrappen van verplaatsing van het
busstation, uitbreiding van het Transferium tot minder dan 1.200
parkeerplaatsen en verhoging van de parkeertarieven tot de
mogelijkheden. De keuzes zijn uiteindelijk aan de gemeenteraad.
De ontwikkeling van het stationsgebied was tot nu toe een co-productie
van gemeente en Nederlandse Spoorwegen. Als het aan B en W ligt,
blijft dat zo. NS Vastgoed heeft aangegeven bereid te zijn om samen
met de gemeente door te gaan met het onderzoek naar de mogelijkheden
van het gebied en de daaruit voortkomende planontwikkeling. De
aansturing van het proces vanuit de gemeente gaat plaatsvinden door
inschakeling van een externe procesmanager.
---