NMBS

Twaalf laboratoria voor de stationsparkings

09/06/2005

Het ABC-project: staalkaart van de reële behoeften per station

In de tweede helft van augustus start de NMBS-Groep een pilootproject op in twaalf stations. Bedoeling is ze beter bereikbaar te maken voor klanten die een ander vervoermiddel gebruiken voor hun voortransport. Op het terrein zal onder meer het belang worden onderzocht om de trouwe klanten gratis - en prioritaire toegang tot de parkings te geven De NMBS bekijkt dit initiatief in een ruimer project dat ze ABC heeft gedoopt, wat staat voor Algemeen BereikbaarheidsComfort. Per station zal worden nagegaan hoe het is gesteld met de toegankelijkheid, waaronder die van de parkings, de behoeften in functie van de cliënteel van dat station, de gewoontes van die klanten, enz.

Toegankelijkheid van de parkings

Steeds meer pendelaars opteren voor de trein om te gaan werken, zeker sinds de regering verleden jaar de eerste maatregelen voor kosteloos spoorvervoer besliste. Om de pendelaars nog verder te verleiden overweegt de NMBS-Groep om hen een gratis parkeerplaats aan te bieden. Alvorens dit algemeen in te voeren moet dit concept in een aantal stations worden uitgetest.

Twaalf stations verspreid over het net zullen dienst doen als laboratorium op het vlak van toegankelijkheid. In Vlaanderen gaat het om de stations van Aalst, Genk, Gent-Dampoort, Leopoldsburg, Oostende en Tienen, in Wallonië werden de stations Aarlen, Andenne, Eigenbrakel, Hoei, Jemelle en Saint-Ghislain geselecteerd. Het gratis parkeren voor regelmatige klanten wordt op die plaatsen behouden of nieuw ingevoerd. De kosteloosheid geldt enkel voor het vertrekstation vermeld op de treinkaart en voor de geldigheidsperiode van de kaart.

De proef wordt opgezet als een test in laboratoriumomgeving, want de implicaties kunnen op het terrein erg verschillen in functie van de ligging, de huidige beschikbare of te voorziene plaatsen, de gewoonten en de verwachtingen van de klanten In die stations waar veel belangstelling wordt verwacht en het aantal parkeerplaatsen niet volstaat, moet op korte termijn overleg worden gepleegd met de gemeentelijke overheden om de mogelijkheden tot uitbreiding of de aanleg van nieuwe parkings te onderzoeken.

Dit project past naadloos in de regeringsbeslissingen van verleden jaar over het kosteloos treinvervoer voor pendelaars. Het is van belang om hen een totaalpakket aan te bieden. Het volstaat immers niet om de gebruiker te overtuigen van de troeven van de trein (veiligheid, comfort, vrij van stress) alleen. Een pendelaar die met de auto naar het station komt, moet daar ook een gratis en gemakkelijk bereikbare parkeerplaats vinden. Dit bijkomende comfortelement voor pendelaars kan nieuwe regelmatige klanten, die nu nog per auto pendelen, overtuigen om voor de trein te kiezen.

Bij wijze van experiment wordt deze uitermate proactieve en offensieve aanpak vertaald in een specifieke prijsvoering voor het parkeren in de twaalf gekozen proefstations. De houders van een woon-werktreinkaart of van een vrijkaart kunnen in de betrokken vertrekstations een parkeerkaart tegen nultarief krijgen, zodat ze er hun auto kosteloos kunnen parkeren. Ook de toevallige klant kan er terecht voor de redelijke prijs van 3,30 per dag of 5,40 per week. Niet-treinreizigers kunnen, voor zover er plaats is, van de parking gebruikmaken tegen het commerciële tarief van 13,60 per dag.

Parkings uitgebaat door privé-firmas worden niet opgenomen in dit pilootproject.

Vandaag investeren voor de mobiliteit van morgen

Dit nieuwe beleid op grotere schaal invoeren is een werk van lange adem. De nodige uitbreidingen doorvoeren, de controle organiseren, de toegang naar de perrons verbeteren, dit kan pas van start gaan na de evaluatie van het pilootproject. De onderzoeksperiode duurt een jaar in twaalf geselecteerde stations. De eerste kosten/baten-analyse vindt plaats tegen 31 december 2005. Als nadien uit de resultaten blijkt dat het beleid zinvol is, is het de bedoeling de maatregelen uit te breiden tot ten minste de 50 drukste stations van het land.

De NMBS-Groep bestudeert dus en plant op dit moment de realisatie van die uitbreidingen in functie van het huidige aanbod, de lokale mogelijkheden en de vraag van de klanten. Ieder station is anders en dat geldt evenzeer voor de middelen om het te bereiken. Zo is het bijvoorbeeld in Brussel niet nodig om het parkeeraanbod te verhogen in stations zoals Brussel-Centraal, Brussel-Congres of Brussel-Schuman, en evenmin in Brussel-Zuid waar recent nog een parking van 2 500 plaatsen werd gebouwd onder het station.

Huidig aanbod
Nabij de 536 stations en stopplaatsen zijn er vandaag 286 NMBS-parkings, samen goed voor 22 300 plaatsen waar gratis kan worden geparkeerd en 212 niet-NMBS-parkings met 19 400 eveneens gratis plaatsen.

Een veertigtal stations beschikt over een betalende parking waarvan een klein tiental in concessie zijn gegeven aan een privé-firma. Een klein aantal betalende privé-parkings nabij hoofdzakelijk enkele grote stations, bieden nog een bijkomende capaciteit van 19 300 plaatsen.

Het aanbod vandaag is dus zeer uiteenlopend met NMBS- en privé-parkings, gratis en betalend.

Het algemeen investeringsbeleid

De NMBS-Groep zal een gedeelte van haar investeringsdotatie besteden voor de toegankelijkheid van de stations en hiermee dus bijkomende investeringen doen in de parkings. Vanaf 2006 tot in 2010 wordt hiervoor een bijkomend bedrag van 7 miljoen per jaar uitgetrokken. Dankzij dit bijkomende bedrag en een herverdeling van de investerings­ middelen binnen de NMBS-Groep, kan de Groep een fysiek investeringsprogramma realiseren van 13 miljoen in 2005, 34,6 miljoen in 2006, 32,1 miljoen in 2007, 15,7 miljoen in 2008, om vanaf dan te stabiliseren op 10 miljoen per jaar tot in 2014.

Op die manier kan het fysieke uitbreidingsprogramma of de bouw van nieuwe parkings worden versneld of opgevoerd ten opzichte van wat oorspronkelijk was opgenomen in het meerjareninvesteringsplan.

De volgorde van de werkzaamheden en hun planning in de tijd zullen worden bepaald naarmate de resultaten van de ABC-analyse worden vertaald in doelstellingen.

Het overzicht hieronder toont het aantal parkingplaatsen dat momenteel beschikbaar is in enkele van de belangrijkste stations van het land en de uitbreidingswerkzaamheden die zijn gepland in de periode 2005-2006.

Station

Huidig aantal plaatsen (NMBS + andere)

Uitbreidingsmogelijkheden

(NMBS) *

Brugge

1920

500

Bergen

530

500

Charleroi-Zuid

975

200

Gent-Sint-Pieters

525

Fase 1 : 670

Hasselt

985

600

Oostende

290

125

Ottignies

759

430


* Voor verschillende stations is een verdere herschikking van de stationsomgeving (met uitbreiding parking) ter studie.

ABC: Algemeen BereikbaarheidsComfort

Naast dit proefproject in 12 stations werkt de NMBS aan een ambitieus project: een grondige analyse per station van de noden inzake toegankelijkheid, onder meer parkings. De resultaten van die analyse wordt vervolgens vergeleken met de bestaande en beschikbare infrastructuur. Hieruit kan dan worden afgeleid waar er in functie van de toegankelijkheid een en ander moet worden bijgesteld.

Deze analyse gaat verder dan het eenvoudig tellen van het aantal reizigers per station. De behoeftes inzake parkeermogelijkheden zijn uiteraard niet dezelfde voor Brussel-Centraal (het drukst bezochte station van het land) als voor een (middel)groot station.

Voor elk station wordt met volgende factoren rekening gehouden:
* het aantal instappende reizigers, de verschillende types reizigers en de soorten verplaatsingen;

* de evaluatie van het aantal reizigers per vervoersmiddel om naar het station te komen (met de auto, met de fiets, te voet, aansluitende trein, aansluitend openbaar vervoer, kiss & ride, );
* het aanbod en de aansluiting op andere vervoermiddelen;
* de parkeerpolitiek van de steden en gemeenten;
* de huidige capaciteit van de auto- en fietsenparkings;
* alle transportmiddelen naar het station.

ABC moet er voor zorgen dat vraag en aanbod wat parkings voor autos en fietsen betreft met elkaar in overeenstemming zijn, op een eigen manier voor elk station. Dit betekent anticiperen op de stijgende vraag en over reservecapaciteit beschikken, rekening houdend met de groeiperspectieven voor het reizigersverkeer.

Omdat de NMBS Groep een offensieve commerciële politiek voert, met name het gratis parkeren voor de pendelaars dat in het vooruitzicht wordt gesteld, is het absoluut noodzakelijk om in de ABC-studie de optimalisatie op korte termijn van de beschikbare middelen te integreren. De ABC-studie zal het dus onder meer mogelijk maken om de investeringsmiddelen van de NMBS-Groep beter te oriënteren.

Ook bijzondere aandacht voor fietsenparkings

ABC slaat zowel op autoparkings als op fietsenstallingen.

Net zoals de pendelaar zn wagen gratis zou kunnen parkeren, wil de NMBS de fietsenstallingen gratis maken voor de klant die met de fiets naar het station komt, behalve deze die in concessie gegeven en in dat geval beveiligd zijn. In tegenstelling tot de autoparkings zijn de fietsenstallingen voor iedereen gratis, dus niet alleen voor de treinkaarthouders. Het project voor de fietsers is gemakkelijker te realiseren dan dit voor de automobilisten: in feite zijn er maar een duizendtal betalende fietsenplaatsen op een totaal van ongeveer 38 000.

De NMBS gaat uit van het principe dat elke fiets in comfortabele en veilige omstandigheden moet kunnen gestald worden: overdekt, verlicht, vastgemaakt aan het fietsrek en met zoveel mogelijk sociale controle.

Deze politiek wordt eigenlijk al gevoerd sinds 1998: toen werden in de stations waar er toen vraag naar was de eerste fietsrekken vervangen door een type fietsrek dat aan meer kwaliteitseisen voldeed (type NMBS). De nieuwe bevestigingswijze (aan het fietskader i.p.v. het voorwiel) is praktischer omdat de fiets daar gemakkelijk bereikbaar is. Bovendien is de afstand tussen de rekken groter waardoor de kans op schade verkleint. De nieuwe rekken bieden ook een betere beveiliging omdat het fietskader het meest solide punt van de fiets is. De investering, nodig voor deze omschakeling, wordt geraamd op ongeveer 3 miljoen.

De populariteit van de fiets wordt sterk beïnvloed door het reliëf van de streek. In Vlaanderen wordt de fiets veel intenser gebruikt dan in Wallonië. 80% van alle fietsenparkings bevindt zich momenteel in Vlaanderen. Maar toch stijgt de jongste jaren ook in Wallonië de vraag naar meer fietsparkeerplaatsen. In Vlaanderen is de installatie van ongeveer 37 000 fietsrekken gepland, in Wallonië 3 800 en in de Brusselse regio 640.

Tegen eind 2005 zal meer dan 60% van dit programma zijn gerealiseerd. Voor einde 2006 zal het volledige programma met meer dan 41 600 fietsrekken zijn afgewerkt. En die zullen allemaal gratis ter beschikking staan van de klanten.

Bovendien is de veiligheid van de fietsparkeerplaatsen voor de NMBS een belangrijke kwestie. Om het aantal diefstallen en beschadigingen van fietsen tegen te gaan, wordt op een aantal plaatsen een beveiligde fietsenstalling ter beschikking van de klanten gesteld.

Andere initiatieven

In de omgeving van een honderdtal stations hebben ook de steden of gemeenten een initiatief voor de fietsers genomen. In totaal bieden ze een capaciteit van 12 500 bijkomende fietsparkeerplaatsen aan, naast het bestaande NMBS-aanbod. Meer dan 90% van deze plaatsen staat gratis ter beschikking van de fietsers.
Samen komt dat op ongeveer 50 000 fietsen die in of rond het station kunnen worden gestald.

""