Edelman - DLV
9 - 6 - 2005
Canon differentieert verkoopkanaal
Om de partijen in het zakelijke verkoopkanaal een duidelijk eigen
positie in de markt te geven, scherpt Canon Nederland in het komende
jaar de doelstellingen voor de twee verschillende verkoopkanalen aan.
Volgens de nieuwe differentiatie worden de Canon Business Centers
(CBCs) de gespecialiseerde adviseurs voor complexe systemen waaronder
uitgebreide documentmanagement oplossingen en de reseller partners
zullen zich vooral richten op de verkoop van minder complexe systemen.
Door de taken en specialisatie van de verkooppunten duidelijk te
definiëren, denkt Canon de verkopen van alle verkoopkanalen in het
MKB-segment te vergroten en eventuele onderlinge concurrentie tussen
CBCs en de reseller partners te minimaliseren.
Value versus Volume
Doordat de reseller partners minder in kennis hoeven te investeren dan
de CBCs, helpt Canon ze zich specifiek te richten op de verkoop van
minder complexe oplossingen. Het beloningssysteem van Canon zal in de
toekomst worden afgestemd op dit Value-versus-Volume-model.
Door de doelstellingen van beide takken te differentiëren, ontstaat er
voor de verkooppunten en de klanten meer duidelijkheid. Zowel via de
website als via het call center helpt Canon klanten met het vinden van
het juiste verkooppunt afhankelijk van de concrete vraag en de regio.
Met de differentiatie willen we alle verkopers in het zakelijke
segment een steun in de rug geven hun resultaten te verbeteren, zegt
Ron Jong, verkoopdirecteur van Canon Nederland. Juist door als enige
leverancier van kopieersystemen regionaal met volledig ingerichte
showrooms beschikbaar te zijn voor het MKB met een duidelijke
rolverdeling, denken we Canon aantrekkelijker te maken voor het MKB.
Hulp van Canon Nederland bij de differentie
In het komende jaar zal Canon zowel de CBCs, zeven van de tien zijn
franchises, als de reseller partners helpen met het bereiken van de
nieuwe doelstellingen. Canon organiseert voor beide groepen gerichte
trainingen en ondersteunt ze door middel van een e-learningprogramma.
In het aangepaste model, ziet het verkoopkanaal van Canon er als volgt
uit:
§ Canon Business Centers: voor complexe systemen waaronder uitgebreide
documentenmanagement oplossingen (value)
§ Reseller partners: voor minder complexe systemen (volume)
§ Canon Corporate Account Management: voor grote bedrijven, doorgaans
boven de 250 medewerkers
In Nederland bevinden de Canon Business Centers zich in: Amsterdam
Zuidoost en Amsterdam Noord-West, Arnhem, Breda, Den Haag, Eindhoven,
Groningen, Rotterdam, Utrecht en Zwolle. Een overzicht van de reseller
partners en CBCs vindt u via: www.canon.nl.
Meer over Canon:
Persberichten
Achtergrondinformatie
Beeldmateriaal
website: www.canon.nl
Marcel Surendonk
Canon
tel: 023 567 02 11
e-mail: m.surendonk@canon.nl
Edelman
Leoni Janssen
Postbus 2021
2130 GE Hoofddorp
tel: 023-554 2030
e-mail: nl@edelman.com
website: http://www.edelman.com/nl