Edelman - DLV


9 - 6 - 2005

Canon differentieert verkoopkanaal

Om de partijen in het zakelijke verkoopkanaal een duidelijk eigen positie in de markt te geven, scherpt Canon Nederland in het komende jaar de doelstellingen voor de twee verschillende verkoopkanalen aan. Volgens de nieuwe differentiatie worden de Canon Business Centers (CBCs) de gespecialiseerde adviseurs voor complexe systemen waaronder uitgebreide documentmanagement oplossingen en de reseller partners zullen zich vooral richten op de verkoop van minder complexe systemen. Door de taken en specialisatie van de verkooppunten duidelijk te definiëren, denkt Canon de verkopen van alle verkoopkanalen in het MKB-segment te vergroten en eventuele onderlinge concurrentie tussen CBCs en de reseller partners te minimaliseren.

Value versus Volume
Doordat de reseller partners minder in kennis hoeven te investeren dan de CBCs, helpt Canon ze zich specifiek te richten op de verkoop van minder complexe oplossingen. Het beloningssysteem van Canon zal in de toekomst worden afgestemd op dit Value-versus-Volume-model. Door de doelstellingen van beide takken te differentiëren, ontstaat er voor de verkooppunten en de klanten meer duidelijkheid. Zowel via de website als via het call center helpt Canon klanten met het vinden van het juiste verkooppunt afhankelijk van de concrete vraag en de regio.

Met de differentiatie willen we alle verkopers in het zakelijke segment een steun in de rug geven hun resultaten te verbeteren, zegt Ron Jong, verkoopdirecteur van Canon Nederland. Juist door als enige leverancier van kopieersystemen regionaal met volledig ingerichte showrooms beschikbaar te zijn voor het MKB met een duidelijke rolverdeling, denken we Canon aantrekkelijker te maken voor het MKB.

Hulp van Canon Nederland bij de differentie
In het komende jaar zal Canon zowel de CBCs, zeven van de tien zijn franchises, als de reseller partners helpen met het bereiken van de nieuwe doelstellingen. Canon organiseert voor beide groepen gerichte trainingen en ondersteunt ze door middel van een e-learningprogramma.

In het aangepaste model, ziet het verkoopkanaal van Canon er als volgt uit:
§ Canon Business Centers: voor complexe systemen waaronder uitgebreide documentenmanagement oplossingen (value)
§ Reseller partners: voor minder complexe systemen (volume) § Canon Corporate Account Management: voor grote bedrijven, doorgaans boven de 250 medewerkers

In Nederland bevinden de Canon Business Centers zich in: Amsterdam Zuidoost en Amsterdam Noord-West, Arnhem, Breda, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Rotterdam, Utrecht en Zwolle. Een overzicht van de reseller partners en CBCs vindt u via: www.canon.nl.

Meer over Canon:
Persberichten
Achtergrondinformatie
Beeldmateriaal
website: www.canon.nl

Marcel Surendonk
Canon
tel: 023 567 02 11
e-mail: m.surendonk@canon.nl

Edelman
Leoni Janssen
Postbus 2021
2130 GE Hoofddorp
tel: 023-554 2030
e-mail: nl@edelman.com
website: http://www.edelman.com/nl