Provincie Noord-Holland

8-6-2005

Onderwerp

Regio Amsterdam: versneld invoeren betaald rijden

Laurian Zwart

Platform Bereikbaarheid Noordvleugel ondersteunt advies-Nouwen - In de Noordvleugel van de Randstad moet betaald rijden versneld worden ingevoerd, omdat in deze regio de verkeersproblemen momenteel al zeer ernstig zijn. Het Platform Bereikbaarheid Noordvleugel is verheugd over het brede maatschappelijke draagvlak voor de invoering van betaald rijden, zoals onlangs is geadviseerd door de commissie-Nouwen. Het Platform reageert overwegend positief op het advies, zeker ook omdat de commissie van mening is dat de netwerkbenadering uitgangspunt is om knelpunten aan te pakken.

Het Platform Bereikbaarheid Noordvleugel, waarin verenigd de portefeuillehouders Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam, het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA) en de provincies Noord-Holland en Flevoland, reageert overwegend positief op het advies van het Platform Anders Betalen Voor Mobiliteit onder voorzitterschap van de ex-directeur van de ANWB de heer P. Nouwen (verder te noemen de commissie-Nouwen). Het Platform Bereikbaarheid Noordvleugel is verheugd over het brede maatschappelijk draagvlak dat is gecreëerd voor het invoeren van betaald rijden.

Betaald rijden effectief middel

Onderzoek ten behoeve van het advies van de commissie-Nouwen heeft volgens het Platform Bereikbaarheid Noordvleugel aangetoond dat de introductie van gedifferentieerd beprijzen van weginfrastructuur naar tijd en plaats een effectief middel is in het verminderen van congestie (files). Bovendien kan dit instrument door een andere organisatie van betalen voor automobiliteit meer kansen bieden om versneld infrastructurele projecten te realiseren. Het Platform Bereikbaarheid Noordvleugel is het eens met de commissie Nouwen dat de netwerkbenadering uitgangspunt moet zijn bij het aanpakken van knelpunten in en rond de grote steden. Dat geldt zeer zeker binnen de Noordvleugel vanwege de complexheid van en samenhang binnen het verkeerssysteem in deze regio.

Versnelde invoering

Het Platform Bereikbaarheid Noordvleugel pleit voor een versnelde invoering in de Noordvleugel van de voorstellen van de commissie-Nouwen betreffende de eindfase waarin sprake is van gedifferentieerde beprijzing van weginfrastructuur naar tijd en plaats. Redenen om nu reeds te beginnen zijn de huidige, veelal ernstige verkeersproblemen in de Noordvleugel en de zorgelijke vooruitzichten voor de middellange termijn die vergaande consequenties kunnen hebben voor de concurrentiepositie van de Noordvleugel. Gezien het feit dat geavanceerde technieken naar verwachting pas over een periode van 7 à 10 jaar ter beschikking komen, doet het Platform Bereikbaarheid Noordvleugel een dringend beroep op de Minister en de Tweede Kamer om te komen tot het versneld invoeren van een vorm van beprijzen van weginfrastructuur met thans beschikbare technieken, zoals de door de commissie-Nouwen aangedragen automatische nummerplaatregistratie. Gevoed door de in de Noordvleugel gevoelde urgentie komt het Platform Bereikbaarheid Noordvleugel na de zomer met een uitwerkingsvoorstel om te komen tot een vorm van gedifferentieerd beprijzen in de Noordvleugel op korte termijn. Dit voorstel zal inzicht geven in de mogelijkheden om de files in de Noordvleugel te bestrijden en de gewenste infrastructuur versneld te realiseren. Op basis daarvan kan nadere besluitvorming plaatsvinden.