Print
1.3 CDTi ECOTEC van Opel verkozen tot 'Motor van het Jaar 2005'
(9-6-2005)
De uiterst geavanceerde 1.3 CDTi common-rail turbodieselmotor uit de
ECOTEC-familie van Opel is uitgeroepen tot âMotor van het Jaar 2005â.
De compacte dieselmotor - die door GM Powertrain in samenwerking met
Fiat ontwikkeld werd - is tot winnaar gekozen in de klasse van 1,0 tot
1,4 liter.
Opel biedt de 1.3 CDTi-motor in twee vermogensversies aan: de versie
met 51 kW/70 pk en een maximumkoppel van 170 Nm is verkrijgbaar in de
Agila, Corsa en Combo. Voor de Astra GTC is er een 66 kW/90 pk-sterke
variant met een koppel van 200 Nm beschikbaar. Deze motor beschikt
over een turbocompressor met variabele geometrie en is standaard
gekoppeld aan een zesversnellingsbak.
De jury was onder de indruk van dit uitgebreide gamma en van de
innovatieve technologie en riep de 1.3 CDTi uit tot âMotor van het
Jaarâ vanwege zijn soepele prestaties, zijn raffinement en zijn
voorbeeldige zuinigheid. Dankzij zijn intelligente design bewees de
dieselmotor zijn superioriteit, niet alleen ten opzichte van
benzinemotoren, maar ook ten opzichte van de hybridemotoren van de
concurrentie. De 90 pk-versie van de 1.3 CDTi, die nu al voldoet aan
de Euro 4 emissienormen, zal voor het einde van het jaar verkrijgbaar
zijn met een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter. Op de lichtere 70
pk-versie wordt het DPF beschikbaar vanaf begin 2006.
Hans H. Demant, Managing Director bij Adam Opel AG en Vice President
Engineering bij GME, is tevreden met de overwinning van de 1.3 CDTi
ECOTEC-familie. âWe zijn erg trots op deze onderscheiding. Het erkent
de innovatieve drang van onze ingenieurs en onderstreept nogmaals onze
positie als vooraanstaande fabrikant van dieselmotoren."
Kleinste viercilinder common-rail turbodieselmotor ter wereld
De 1.248 cm' grote krachtbron van GM Powertrain en Fiat heeft vier
kleppen per cilinder, een compressieverhouding van 18:1 en is voorzien
van de allermodernste dieseltechnologie. Zijn common-rail injectie
onder hoge druk (70 pk: 1.400 bar/90 pk: 1.600 bar) biedt tot vijf
injecties per cyclus voor een ultrafijne verneveling van de brandstof,
een cruciale factor voor de soepele werking en de prestaties van de
viercilinder.
Het uiterst stevige motorblok (boring x slag: 69,6 x 82 mm) draagt
verder bij tot de uitzonderlijk soepele werking van de motor. De
cilinderkop is gemaakt van licht aluminium en heeft een onderhoudsvrij
kettingaangedreven klepmechanisme. Het maximumkoppel van 170 Nm (70
pk) of 200 Nm (90 pk) wordt bereikt tussen 1.750 en 2.500 t/min en de
kleinste viercilinder common-rail turbodiesel ter wereld
(lengte/breedte/hoogte: 460/500/650 mm) levert zijn maximumvermogen
bij 4.000 t/min. Met zijn specifiek vermogen en koppel van 72,1 pk en
160,3 Nm per liter cilinderinhoud zet de 90 pk sterke 1.3 CDTi met
variabele turbogeometrie nieuwe normen voor viercilinder
dieselmotoren.
AutoRai