AutoRai

Print


1.3 CDTi ECOTEC van Opel verkozen tot 'Motor van het Jaar 2005'

(9-6-2005)
De uiterst geavanceerde 1.3 CDTi common-rail turbodieselmotor uit de ECOTEC-familie van Opel is uitgeroepen tot âMotor van het Jaar 2005â. De compacte dieselmotor - die door GM Powertrain in samenwerking met Fiat ontwikkeld werd - is tot winnaar gekozen in de klasse van 1,0 tot
1,4 liter.

Opel biedt de 1.3 CDTi-motor in twee vermogensversies aan: de versie met 51 kW/70 pk en een maximumkoppel van 170 Nm is verkrijgbaar in de Agila, Corsa en Combo. Voor de Astra GTC is er een 66 kW/90 pk-sterke variant met een koppel van 200 Nm beschikbaar. Deze motor beschikt over een turbocompressor met variabele geometrie en is standaard gekoppeld aan een zesversnellingsbak.

De jury was onder de indruk van dit uitgebreide gamma en van de innovatieve technologie en riep de 1.3 CDTi uit tot âMotor van het Jaarâ vanwege zijn soepele prestaties, zijn raffinement en zijn voorbeeldige zuinigheid. Dankzij zijn intelligente design bewees de dieselmotor zijn superioriteit, niet alleen ten opzichte van benzinemotoren, maar ook ten opzichte van de hybridemotoren van de concurrentie. De 90 pk-versie van de 1.3 CDTi, die nu al voldoet aan de Euro 4 emissienormen, zal voor het einde van het jaar verkrijgbaar zijn met een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter. Op de lichtere 70 pk-versie wordt het DPF beschikbaar vanaf begin 2006.

Hans H. Demant, Managing Director bij Adam Opel AG en Vice President Engineering bij GME, is tevreden met de overwinning van de 1.3 CDTi ECOTEC-familie. âWe zijn erg trots op deze onderscheiding. Het erkent de innovatieve drang van onze ingenieurs en onderstreept nogmaals onze positie als vooraanstaande fabrikant van dieselmotoren."

Kleinste viercilinder common-rail turbodieselmotor ter wereld De 1.248 cm' grote krachtbron van GM Powertrain en Fiat heeft vier kleppen per cilinder, een compressieverhouding van 18:1 en is voorzien van de allermodernste dieseltechnologie. Zijn common-rail injectie onder hoge druk (70 pk: 1.400 bar/90 pk: 1.600 bar) biedt tot vijf injecties per cyclus voor een ultrafijne verneveling van de brandstof, een cruciale factor voor de soepele werking en de prestaties van de viercilinder.

Het uiterst stevige motorblok (boring x slag: 69,6 x 82 mm) draagt verder bij tot de uitzonderlijk soepele werking van de motor. De cilinderkop is gemaakt van licht aluminium en heeft een onderhoudsvrij kettingaangedreven klepmechanisme. Het maximumkoppel van 170 Nm (70 pk) of 200 Nm (90 pk) wordt bereikt tussen 1.750 en 2.500 t/min en de kleinste viercilinder common-rail turbodiesel ter wereld (lengte/breedte/hoogte: 460/500/650 mm) levert zijn maximumvermogen bij 4.000 t/min. Met zijn specifiek vermogen en koppel van 72,1 pk en 160,3 Nm per liter cilinderinhoud zet de 90 pk sterke 1.3 CDTi met variabele turbogeometrie nieuwe normen voor viercilinder dieselmotoren.