|Persbericht | | | | | |Bestemd voor | |Datum | |Sociaal-economische | |26 mei 2005 | |redactie | | |CNV Jongeren daagt minister Zalm uit weddenschap eerlijke euro aan te gaan!
|Euro veroorzaakt armoede | | |Ons eurobiljet is gemaakt van oneerlijke katoen en veroorzaakt wereldwijd armoede. Als gevolg van katoensubsidies is de katoenprijs zo laag, dat katoenboeren in ontwikkelingslanden in armoede moeten leven. CNV Jongeren wil een eerlijk eurobiljet en daagt minister Zalm uit om op Festival Mundial de weddenschap aan te gaan. "Als het ons lukt om 10.000 jongeren een 'eerlijke euro' te verkopen, zorgt minister Zalm ervoor dat ons eurobiljet in de toekomst van eerlijke katoen wordt gemaakt', aldus Antoon Blokland, voorzitter van CNV Jongeren. "Donderdag 9 juni 7:00 uur op het centraal station Utrecht start onze zomercampagne om de weddenschap te winnen."
Katoensubsidies in het westen ontnemen katoenboeren in ontwikkelingslanden een eerlijke kans op de wereldmarkt en op een goed inkomen. Vooral Amerikaanse boeren hebben profijt van de Amerikaanse katoensubsidies. Overproductie is het gevolg. Deze overvloed aan katoen wordt op de wereldmarkt gedumpt voor lage prijzen. Zo laag, dat boeren in ontwikkelingslanden die geen katoensubsidies krijgen, niet voldoende verdienen om van te leven.
De euro stinkt. Voor het maken van de eurobiljetten koopt de Nederlandse overheid oneerlijke gesubsidieerde katoen. Ons eurobiljet draagt hiermee bij aan het instandhouden van oneerlijke kansen en armoede van katoenboeren. "De Nederlandse overheid wil solidair zijn met de armen wereldwijd. Dit kan. Het alternatief is simpel en haalbaar: koop de katoen voor een eerlijke prijs direct bij de katoenboeren in de derde wereld", legt Blokland uit.
ICCO, Solidaridad, CNV Internationaal en CNV Jongeren willen een euro van eerlijke katoen. Een euro die katoenboeren in de derde wereld een kans op de wereldmarkt geeft. Zij hebben gezamenlijk het iniatief tot de campagne "de euro stinkt" genomen. Doel van de campagne is een eurobiljet van eerlijke katoen. CNV Jongeren voert de gehele zomer campagne om dit doel te verwezenlijken.
Donderdagmorgen 9 juni 2005 om 7:00 uur op Utrecht Centraal Station wordt het startschot gegeven. CNV Jongeren deelt die morgen aan treinreizigers "stinkende euro's" uit. Zaterdag 18 juni 2005 daagt CNV Jongeren minister Zalm uit de weddenschap aan te gaan. Minister Zalm zal om 16:00 uur op het hoofdpodium van Festival Mundiaal aanwezig zijn en zijn handtekening onder de weddenschap met CNV Jongeren zetten.
De zomer van 2005 is CNV Jongeren op campagne om minimaal 10.000 jongeren een eerlijke euro te verkopen. Jongeren zullen de gehele zomer jongerenfestivals en jongerenevenementen bezoeken om eerlijke euro's te verkopen.
Plekken die CNV Jongeren in haar campagne zeker aandoet zijn: 18 juni 2005 Festival Mundial, Tilburg
26 juni 2005 Festival Parkpop, Den Haag
3 juli 2005 Metropolis, Rotterdam
16 juli 2005 Kwakoe festival, Amsterdam
22 juli 2005 Nijmeegse vierdaagse, Nijmegen
6 - 11 augustus 2005 Sneek week, Sneek
7 augustus 2005 Dance Valley, Spaarnwoude
11-14 augustus 2005 Flevo Totaal Festival, Liempde (Noord Brabant) 19 - 21 augustus 2005 Lowlands, Walibi Flevoland
Voor nadere informatie
Campagne info: www.eurostinkt.nl
Voor nadere informatie: Antoon Blokland, voorzitter CNV Jongeren, 06-12938260.
---- --