SGP
Manifestatie Stop Antisemitisme (Christenen voor Israël)
Datum publicatie: 09-06-2005
Bron: Grote Kerk Den Haag
Auteur: B.J. van der Vlies
Voor u staat iemand die zich nauw verbonden weet met het Joodse volk.
En die zich consequent keert tegen alle vormen van antisemitisme. Voor
de SGP is de bestrijding van antisemitisme een zaak die onze
voortdurende aandacht heeft.
Daar is alle reden voor. Zestig jaar na de Tweede Wereldoorlog is het
allerminst vanzelfsprekend meer dat Joden het respect krijgen dat ze
verdienen, de gelijkwaardige behandeling waar ze recht op hebben. De
jaarrapportages van het CIDI over antisemitische incidenten in
Nederland zijn onverminderd zorgelijk. Extreemlinks en extreemrechts
in de Nederlandse samenleving ontmoeten elkaar op het punt van
antisemitisme. Oók onder de groeiende groep moslims komt
antisemitisme veel voor. De brief die Mohammed B. op het lijk van Theo
van Gogh vasthechtte, stond bol van antisemitisch proza. Dit
schrijnende, verfoeilijke incident staat echter niet op zichzelf. We
herinneren ons nog goed de uit de hand gelopen demonstratie voorjaar
2002 op de Dam, waarbij vooral Marokkaanse jongeren zich schuldig
maakten aan ernstige antisemitische uitingen. Maar ook het trappen
tegen bloemenkransen door allochtone jongeren bij de dodenherdenking
in Amsterdam in 2003.
Laten we echter niet in de gevaarlijke fout vervallen om met de
beschuldigende vinger louter te wijzen naar groepen in onze
samenleving die zich aan antisemitisme schuldig maken. Om heel
concreet te zijn: het nieuwe antisemitisme onder allochtonen laat zich
voor een belangrijk deel inspireren door het oude Europese
antisemitisme. Prof. Hans Jansen, antisemitisme-kenner van het Simon
Wiesenthal-instituut te Brussel, heeft overtuigend aangetoond dat
allerlei beelden en typeringen van Joden die tegenwoordig door moslims
gebezigd worden, van Europees-christelijke oorsprong zijn. In de
vroegere islam was de Jood onbeduidend, ongevaarlijk, gedoemd om
vanzelf ten onder te gaan. In het Europese christendom was de Jood
echter een kindermoordenaar, een hostieschender en een gevaarlijke
samenzweerder die de hele wereld wilde onderwerpen. Na de trek van de
Joden naar Israël en na de stichting van de staat Israël kwam er een
omslag in het islamitische spreken over de Jood. Het Europese
antisemitisme, waarvan Europa zich juist aan het distantiëren was,
werd overgenomen en geïslamiseerd.
Nu, decennia later, krijgen we ons eigen oude antisemitisme weer op
ons bordje terug. Dat is een volstrekt onverwacht en onvoorzien
neveneffect van jarenlange immigratie. Maar het is tevens een
pijnlijke herinnering aan de antisemitische bladzijden uit de
geschiedenis van christelijk Europa. De hand moet dus ook in eigen
boezem.
Ik wil daarom dringend pleiten tégen een wij-zij benadering van
antisemitisme. Het antisemitisme is een probleem van ónze
samenleving, waar we sàmen een krachtig offensief tegen moeten
voeren.
In de politiek houdt de SGP samen met gelijkgezinden het thema hoog op
de politieke agenda. Tijdens de algemene politieke beschouwingen van
2003 diende mijn fractie een motie in waarin we vroegen om een
specifieke inzet van de regering tegen antisemitisme. Deze heeft in
reactie daarop in 2004 een notitie naar de Tweede Kamer gestuurd. Die
bevatte allemaal voornemens om echt werk te maken van de bestrijding
van antisemitisme. De SGP was daar blij mee.
In het Kamerdebat hebben we gesteld dat antisemitisme consequent en
hard bestreden moet worden. In Hitler-Duitsland kwam de holocaust
immers niet uit de lucht vallen, maar was het zaad daarvoor jarenlang
gestrooid door het systematisch demoniseren van de Joden. Woorden en
ideeën zijn niet ongevaarlijk. Ze kunnen uiteindelijk vreselijke
maatschappelijke en politieke gevolgen hebben. We verkeren als
samenleving nu nog in de fase dat fysiek geweld tegen Joden nauwelijks
voorkomt. Maar als de samenleving antisemitisme gewoon gaat vinden,
kan het daar wel toe komen. Overigens doet niet alleen fysiek geweld
pijn. Mentaal geweld kan evenveel pijn doen.
Het probleem met antisemitisme is dat het geen verdacht pakketje is
dat je door de Explosieven Opsporingsdienst onschadelijk kunt laten
maken. Antisemitisme zit tussen de oren. Het wordt gevoed door
publicaties, media, toespraken van leiders enzovoorts. Wil je de groei
van het antisemitisme een halt toeroepen, dan is het onvoldoende om
mensen die zich aan antisemitische uitingen schuldig maakten
strafrechtelijk te vervolgen. We zullen de komende jaren veel werk
moeten maken van preventief beleid.
In het onderwijs en in inburgeringscursussen dient de geschiedenis van
het Joodse volk, óók van de Joden in Nederland, veel aandacht te
krijgen. Doen we dat niet, dan zijn we veroordeeld de geschiedenis
over te doen, óók de zwarte bladzijden! Zowel autochtonen als
allochtonen als nieuwkomers moeten de geschiedenis kennen.
Ook media moeten hun verantwoordelijkheid kennen en zonodig stevig
aangepakt worden. Onlangs hebben we de regering gevraagd om enkele
Arabische zenders die in Nederland via de satelliet te ontvangen zijn,
te blokkeren. Die zenders, veel bekeken door allochtonen, maakten zich
herhaaldelijk schuldig aan antisemitisme. De regering is de zaak aan
het onderzoeken en zal zo nodig maatregelen te treffen. We houden de
kwestie van de Arabische zenders goed in de gaten, want het is
ongelooflijk wat voor gif er op die manier dagelijks duizenden
huiskamers binnenstroomt. Zo stelden we vandaag nog schriftelijke
vragen aan onze regering over antisemitische uitingen op de officiële
TV-zender van de Palestijnse Autoriteit.
Zomaar enkele voorbeelden uit de politiek. Willen we resultaat boeken,
dan moeten we vasthoudend zijn in de aanpak van antisemitisme.
Laten we echter niet in de politiek blijven steken. Als het gaat om
het Joodse volk, óók de Joden in Nederland, moet ons oog toch vooral
omhoog gericht zijn. Naar de God van Israël, Die Zijn volk niet in de
steek zal laten, Die in Zijn Woord beloofd heeft dat mét de erkenning
van Jezus als de gekomen Messias, de Joden vrede zullen ontvangen,
sàmen met gelovige christenen over heel de wereld. Deze
geloofsverwachting vormt het fundament voor al onze politieke
inspanningen voor het Joodse volk. We weten dat we het niet voor niets
doen. God zegene het Joodse volk. God zegene onze gezamenlijke inzet
om het antisemitisme te bestrijden. Vrede zij over Jeruzalem!