Gemeente Het Bildt
Burgerjaarverslag 2004 Het Bildt
In het burgerjaarverslag 2004 kunt u lezen hoe het gesteld is met de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Wij hebben u daarnaar gevraagd en u bleek over het algemeen tevreden. U zegt goed geïnformeerd te zijn, maar heeft mogelijk niet allemaal evenveel interesse in de besluitvorming en beïnvloeding. U waardeert de gemeentelijke pagina in de Bildtse Post en de website, beide met een 7. De krant wordt erg goed gelezen. De website is bekend bij 56 % van de Bilkerts. Dat is een stevige groep, maar hier kunnen we ongetwijfeld in de toekomst nog terrein winnen. Wat ook goed is om te horen, is dat bijna de helft van de geënquêteerden open staat voor digitaal nieuws van de gemeente.U heeft hierboven verder kunnen lezen welke procedures er zijn voor inspraak en gesprek, dat er gebruik werd gemaakt van het spreekrecht, dat er bijeenkomsten werden georganiseerd waar u uw mening kon geven. Daarnaast schreven we hoe de gemeente omgaat met klachten en bezwaar en tenslotte kon u lezen wat onze burgemeester zoal bezighoudt. Graag horen we van u hoe u deze verslaglegging ervaart. Uw mail is welkom op voorlichting@hetbildt.nl Bedankt voor uw aandacht.Het burgerjaarverslag is een middel om de inwoners van een gemeente te betrekken bij het werk van de gemeente. In 2002 is een nieuwe wet ingetreden, de wet Dualisering Gemeentebestuur. Deze nieuwe wet introduceert een nieuwe manier van werken, ook wel aangeduid met de term dualisme. Dualisme heeft tot doel het openbaar bestuur en de politieke besluitvorming te verlevendigen. Daarmee willen bestuurders de betrokkenheid van burgers bij de politiek vergroten. Een van de doelstellingen, die voortvloeit uit dat dualisme is dat de burgers en andere gesprekspartners van de burgemeester ieder jaar geïnformeerd moeten worden over de kwaliteit van gemeentelijke dienstverlening (of over de kwaliteit van het werk van de gemeente). In de vorm van dit burgerjaarverslag laat de burgemeester u dus weten wat de gemeente in zijn ogen goed doet en welke zaken meer aandacht verdienen. Het buregrjaarverslag gaat niet alleen over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Ook het contact tussen burger en bestuur en de werking van de klachten en bezwaarregeling is onderwerp van het verslag.
Burgerjaarverslag 2004ERSL 2004
Functioneren gemeente
Sinds drie jaar brengen alle burgemeesters jaarlijks verslag uit aan hun burgers over het
functioneren van de gemeente. Vorig jaar richtte burgemeester Van der Werff zich tot u
middels een brief in deze krant. In die brief vertelde hij waar de gemeente in 2003 mee
te maken had gehad. Dit keer komt u zelf uitgebreid aan het woord. Begin dit jaar heeft
de gemeente namelijk een onderzoek laten uitvoeren. Wij wilden weten hoe tevreden of
misschien ontevreden u bent over de gemeente het Bildt. Studenten van de NHL in
Leeuwarden belden met 300 Bilkerts. Misschien was u daar één van en herinnert u zich
het onderzoek. In dit burgerjaarverslag leest u de resultaten.
Wij vroegen de leden van het overkoepelend orgaan om het burgerjaarverslag van 2003
te evalueren. Het overkoepelend orgaan bestaat uit vertegenwoordigers van de dorpen.
De gemeente heeft regelmatig contact met het overkoepelend orgaan om zaken die in de gemeente spelen door te
nemen en om de leden om hun mening te vragen. Zes leden evalueerden het burgerjaarverslag 2003.
De resultaten geven een indicatie
Evaluatie vorige burgerjaarverslag
De leden van het O.O vonden het verslag er overwegend aantrekkelijk uit zien. Er stond genoeg informatie in. Maar de beoordelaars
waren er niet zeker van of zij iets hadden opgestoken. Toch vonden ze het verslag duidelijk genoeg. Vier van de zes
mensen vonden dat het burgerjaarverslag voldoende informatie gaf over de kwaliteit van de dienstverlening. Twee mensen twijfelden
daaraan. Wat betreft burgerparticipatie, vonden vijf van de zes dat het burgerjaarverslag daar over goed berichtte. Ook
over de klachtenregeling vonden vijf van de zes dorpenvertenwoordigers dat men voldoende geïnformeerd werd.
Wij kregen ook enkele spontane reacties binnen. Eerlijk gezegd allemaal positief. Daarnaast gaf u praktische opmerkingen.
Zoals verschijning liever niet midden in de zomervakantie. We hebben het burgerjaarverslag
dit jaar ruim een maand eerder kunnen publiceren, maar het verslag is ook na de
vakantie op te vragen bij de gemeente. Zo hoeft iemand die vroeg op vakantie is het
burgerjaarverslag niet te missen. We zullen dat herhaaldelijk in de Bildtse Post melden.
Bedankt voor uw opmerkingen.
Inspraak en in gesprek
Als inwoners en belanghebbenden hun wensen op tijd kenbaar maken kan de gemeente het Bildt beter en breed
gedragen beleid ontwikkelen en uitvoeren. Vaak komen klachten pas binnen als de kraan bij u de straat in rijdt. Als u
zich eerder met de besluitvorming bemoeit, kunt u daarin een rol van betekenis spelen.
Formele inspraak
De gemeente is in een aantal gevallen verplicht om burgers en betrokkenen de mogelijkheid te
bieden een reactie te geven op gemeentelijke beleid of besluitvorming. Dit noemen we ook wel
formele inspraak. Formele inspraak komt o.a. voor bij het vaststellen van bestemmingsplannen.
De gemeente organiseerde in 2004 negen keer formele inspraak. Dat resulteerde in 16 inhoudelijke
reacties van burgers.
Niet-formele inspraak
Naast de verplichte inspraak organiseert de gemeente ook niet-formele inspraak. De gemeente
vraagt burgers wat zij van bepaalde plannen vinden. Dit is om in overleg met betrokkenen en
belangstellenden zo goed mogelijk beleid voor de gemeente te ontwikkelen. 146 mensen bezochten
in dit verband verschillende thema- en informatiebijeenkomsten. 105 mensen gaven op een of
andere manier een schriftelijke reactie. De meeste van deze onderwerpen zijn nog in ontwikkeling.
Hieronder worden twee voorbeelden genoemd.
Streekplan en glastuinbouw
Begin 2004 heeft de gemeente twee keer een thema-avond georganiseerd. Daar kon u meepraten
over en uw visie geven op de glastuinbouw en op het bestaande streekplan. Bezoekers geven aan
deze bijeenkomsten als goed te waarderen.
Bezoekers geven aan deze bijeenkomsten als goed te waarderen. Bij de streekplanbijeenkomst zijn
de meningen van 32 aanwezigen in een verslag verwerkt. Deze uitkomsten zullen worden gebruikt als de gemeente haar visie op
het streekplan formuleert. Momenteel studeert de gemeente op het voorontwerp streekplan. In september moet ze hier officieel op
reageren. Voorafgaand aan die reactie zal u ook weer worden gevraagd hoe u tegenover dit voorontwerp streekplan staat. Met
betrekking tot de glastuinbouw is het wachten op de uitkomsten van een onderzoek dat de provincie laat uitvoeren. Dit onderzoek
richt zich op de meest geschikte vestigingslocaties voor glastuinbouw in Noordwest Friesland. Afhankelijk van die uitkomsten zal de
discussie op het Bildt gevoerd worden.
Het algemeen bestuur van de gemeente, de gemeenteraad, vergaderde in 2004 negen keer. Daarbij waren in totaal 95 bezoekers.
Die vergaderingen zijn namelijk openbaar. Wie dat wil kan bovendien zijn mening geven over onderwerpen die op de agenda
staan. U maakt dan gebruik van het spreekrecht.
Gebruikmaking spreekrecht
Vijf mensen maakten in 2004 gebruik van het spreekrecht in een raadsvergadering. Ter voorbereiding
op de raadsvergadering vonden 14 commissievergaderingen plaats. Daarbij waren 52 bezoekers.
Zes mensen maakten in de commissies gebruik van het spreekrecht. In totaal maakten dus 11
mensen gebruik van het spreekrecht. Vorig jaar waren dat er zeven.
Muziekschool
Eén van de meest opvallende inspreekacties vond plaats in verband met het subsidiebeleid rond de
muziekschool. Bestuur en medewerkers van de muziekschool waren het niet eens met de gemeentelijke
financiële bijdrage aan de muziekschool en boden de burgemeester 450 protestpetities aan.
Daarnaast gaven zij in de vergadering hun visie op de zaak.
Dorpenronde college
In de eerste drie maanden van 2004 ging het college, het dagelijks bestuur van de gemeente, op
bezoek bij de verschillende verenigingen van plaatselijk belang. Het college doet dit om goed te
weten wat er speelt, de dorpen te informeren en om de relatie met de dorpen te onderhouden. Op
deze bijeenkomsten werd o.a. besproken: het aantal inwoners, de financiële situatie, nieuwe
woongebieden, bedrijventerreinen, plaatsen waar onderhoud nodig is en natuurlijk waren de ontwikkelingen
in de verschillende dorpen onderwerp van gesprek.
Overkoepelend orgaan
Eén keer in de maand heeft de gemeente via het overkoepelend orgaan overleg met de vertegenwoordigers
van de dorpen. In deze bijeenkomsten worden de raadsvergaderingen en de commissievergaderingen,
welke plaatsvinden ter voorbereiding op de raadsagenda, toegelicht en uitgelegd. Vaak geeft een specialistisch
medewerker van de gemeente een toelichting op een beleidsplan. Andersom kunnen de dorpenvertegenwoordigers via dit overkoepelend
orgaan aan de gemeente vragen om ergens aandacht aan te besteden.
In de meivergadering gaf medewerker Bouw en Woning Toezicht, Hylke de Jong bijvoorbeeld uitleg over de welstandsnota. Hij
vertelde o.a. dat aanvragers van bouwvergunningen de aanvraag in het gemeentehuis kunnen toelichten, bij de commissie Hûs en
Hiem. Dat kan de situatie voor beide partijen inzichtelijker maken. Er werd afgelopen jaar echter sporadisch gebruik gemaakt van
deze mogelijkheid.
Concrete overlegsituaties
De gemeente probeert zoveel mogelijk in overleg met de burgers haar werk te doen. De burger is
vaak praktisch ingesteld en weet veel van zijn eigen lokale situatie.
Bij de wateroverlast van Minnertsga werd goed samengewerkt. In de zomer van 2004 werd
Minnertsga getroffen door een extreme wateroverlast. In 12 uur viel er 118 mm. Twee jaar eerder
kregen dezelfde straten in een uur tijd 60 mm op hun dak. De gemeente het Bildt heeft in de periode
daarna in samenspraak met de bewoners oplossingen gezocht en gevonden om het water beter
af te voeren.
Bilkerts tevreden over gemeentelijke dienstverlening, niet bekend met democratie, goed geïnformeerd
en digitaal aangesloten.
Tussen februari en april van dit jaar hebben tweedejaars studenten van de Hogeschool Leeuwarden een onderzoek uitgevoerd naar de klanttevredenheid,
dienstverlening, informatievoorziening en ervaren democratie in de gemeente het Bildt. Dit onderzoek werd uitgevoerd voor het
Burgerjaarverslag 2004. 300 mensen hebben de telefonische vragen beantwoord. Dat is ongeveer één op de 36 Bilkerts.
Tevreden over gemeentelijke dienstverlening
Over het algemeen bent u meer dan tevreden over de behandeling
aan het loket. Iets minder bent u te spreken over de openingstijden.
Voor werkende mensen is het lastig overdag langs te komen.
Blijkbaar is het onvoldoende bekend dat u, als het niet anders kan,
een afspraak kunt maken buiten de openingsuren van de loketten
om. Ook over het telefonisch contact bent u tevreden. Een kwart van
de geënquêteerden heeft de gemeente in 2004 een brief
geschreven. Die brieven gingen vaak over bouwvergunningen en
belasting, en uiteenlopende andere zaken. 76% van de briefschrijvers
heeft een ontvangstbevestiging ontvangen. De termijn binnen
welke de briefschrijvers een inhoudelijk antwoord op hun brief kregen,
verschilde nogal. 22 % kreeg binnen 1 á 2 weken antwoord,
eveneens 22 % kreeg binnen 3 á 4 weken antwoord, 11 % kreeg na
5 tot 6 weken antwoord en voor 25 % duurde het langer dan 6
weken voordat het antwoord in de bus lag. De briefschrijvers zijn
over het algemeen niet geheel tevreden over de beantwoordingstermijn.
U bent over het algemeen tevreden over de klantvriendelijkheid
van de medewerkers. Het gemiddeld gegeven rapportcijfer voor
klantvriendelijkheid is een 7.
Meerderheid Bilkerts bemoeit zich niet met gemeentelijke
besluitvorming
Slechts 26 % van de respondenten (=geënquêteerden) heeft alle
vier de vragen over democratie binnen de gemeente volledig beantwoord.
Wij vroegen u of u raadsleden, wethouders en burgemeester
kunt bereiken, of u tevreden bent over de mogelijkheden voor
inspraak bij het ontwikkelen van beleid, of u tevreden bent over de
manier waarop de gemeente het Bildt haar burgers betrekt bij
besluitvorming en wij vroegen of u vindt dat de gemeente voldoende
rekening houdt met uw mening.
Degenen die niet alle vragen konden beantwoorden, zeiden weinig
met de democratie of besluitvorming binnen de gemeente te maken
te hebben. U gaf ook aan te weinig te weten van dit terrein. Mogelijk
waren de vragen niet duidelijk genoeg gesteld of onvoldoende
toegelicht. Degenen die wel antwoordden, gaven de democratie binnen
de gemeente een rapportcijfer 7. U was het meest tevreden
over de toegankelijkheid van raadsleden en college. Het minst tevreden
was u over de mate waarin rekening werd gehouden met de
mening van burgers. Maar u was niet ontevreden.
Gemeentepagina in Bildte Post wordt goed gelezen
en gewaardeerd
93 % van de respondenten vindt dat hij of zij goed op de hoogte
wordt gehouden van het gemeentelijk nieuws. 95 % ziet de lokale
krant de Bildtse Post als het belangrijkste medium om nieuws over
de gemeente te ontvangen. 85 % van de respondenten leest de
gemeentelijke informatiepagina in die krant.
De lezers waarderen deze pagina met een ruime zeven. (7,2)
Ver na de Bildtse Post komen de andere media in beeld als informatieverschaffer
van gemeentenieuws. Ruim 9 % van de mensen
zegt ook via folder en brochures geïnformeerd te worden. De website
wordt eveneens door 9 % genoemd. 6 % van de respondenten
noemt GPTV als bron voor gemeentenieuws. 5 % hoort op het
gemeentehuis wat men weten wil. Bijna 4 % wordt door Omrop
Fryslân geïnformeerd. Ruim 3 % noemt de Leeuwarder Courant. En
radio Eenhoorn, het Friesch Dagblad en bijeenkomsten worden door
1 % van de ondervraagden genoemd.
64 % van de Bilkerts heeft thuis internet
64 % van de respondenten heeft thuis internet. Dit komt overigens,
volgens gegevens van het CBS over 2004, exact overeen met de
gemiddelde landelijke situatie. Bijna 50 % van de respondenten
checkt zijn of haar mailbox één keer per week of vaker. 28 procent
van de ondervraagden checkt zijn of haar mailbox praktisch
dagelijks (= 5 x per week of meer). Van de ondervraagden met internet
heeft 56 % de website van de gemeente wel eens bezocht. Het
gemiddelde rapportcijfer dat men voor de gemeentesite geeft is een
ruime 7 (7,2). Bijna de helft van de Bildtse e-mail gebruikers (46 %)
wil digitale informatie ontvangen van de gemeente.
De uitkomsten van dit onderzoek geven inzicht in de ervaringen van
de klant. We zullen ze gebruiken bij voortzetting en aanpassing van
beleid en werkzaamheden.
GEMEENTE HET BILDT
Onderzoek klanttevredenheid
Inspraak en in gesprek
Foto: Piet Blokland
Foto: Meindert Gorter
tijdens een ramp toch als rampencentrum te kunnen
functioneren, de skeelerbaan, de invoering van de wet
WMO ( Wet Maatschappelijke Ondersteuning).
We moeten zeer efficiënt vergaderen om om vier uur
weer klaar te zijn, maar we redden het zonder punten
vooruit te schuiven. Dan begint een volgend overleg
over de uitbreiding van bedrijventerrein het Boskdijkje
in Minnertsga. Om half vijf schuift het dagelijks bestuur
van Plaatselijk Belang Minnertsga aan. We spreken met
elkaar af dat wij met de provincie zullen overleggen om
de dure tweede ontsluiting op de Hermanawei te laten
vervallen. Plaatselijk Belang zal op
basis van de gepresenteerde kavelprijzen
de behoefte onder de
ondernemers peilen.
Tegen zessen weer terug naar huis.
Ik voel me altijd enigszins schuldig
wanneer ik de auto gebruik maar
inmiddels is het gaan regenen en
dat verschaft mij het juiste excuus.
Overigens ga ik het liefst op de
fiets, maar dan moet het mooi weer
zijn en kan ik geen afspraken buiten
het gemeentehuis hebben, een
combinatie van voorwaarden die
helaas te weinig voorkomt.
Wat ook niet zo vaak voorkomt is dat de avond vrij is
van verplichtingen . Dat biedt mij mooi de gelegenheid
dit verslag te schrijven. Ik realiseer me dat het niet de
meest spectaculaire dag geworden is, maar ik had me
voorgenomen om een doorsnee-dag te beschrijven en
dat is het zeker geworden. Dinsdag is altijd een dag dat
ik bijna de gehele dag in het gemeentehuis ben, de
overige dagen lijk ik meer op een postduif die af en
aanvliegt.
Wat is het mooi om zo'n postduif te zijn.
Aucke van der Werff
Dinsdag 19 april - Een gewone dag.
Om 07.00 uur gaat de wekker. Ik word wakker met het nieuws dat
de grootaandeelhouders van NUON en Essent gezamenlijk met minister
de Geus hebben afgesproken dat op de aandeelhoudersvergadering
het punt van het exorbitante salaris van de presidentdirecteur
aanhangig gemaakt zal worden.
Aangezien wij als gemeente ook aandeelhouder zijn en ook wij van
mening zijn dat in een tijd van loonmatiging het niet past om
dergelijke zelfverrijking te accepteren, heb ik al eerder besloten
aanstaande donderdag naar Den Bosch af te reizen voor de jaarlijkse
aandeelhoudersvergadering. Het belooft een interessante
bijeenkomst te worden.
Na een snel ontbijt en de koppen van de krant begin ik aan mijn half
uurtje fitness. Niet overbodig bij een zittend beroep! Even uitpuffen,
nog een stukje krant en een kopje thee, douchen en in het pak.
Overleg met de schilders die bezig zijn de buitenkant van ons huis
op te knappen en dan op naar het gemeentehuis.
Van half negen tot negen de post doornemen, stukken tekenen en
even bij Trijnie Swart, een van onze medewerksters, gekeken naar
een aflevering van Barend en van Dorp
waarin wij de zogenaamde paarse krokodil
krijgen uitgereikt. Het is jammer dat deze
programmamakers niet geïnteresseerd zijn in onze versie van het
verhaal.
Van negen tot tien overleg met Ruud Goeman, de gemeentesecretaris.
We bespreken wat lopende zaken, zoals de zoektocht naar een
geschikt gebied voor glastuinbouw en de voortgang van de begraafplaatsennotitie.
Ook praten we vast even over de
Collegevergadering van vanmiddag.
Om tien uur begint het wekelijkse spreekuur. Elke keer weer een
verrassing wie daar komt. Soms zitten de mensen te wachten als bij
een dokter in de wachtkamer en moet je de gesprekken kort
houden. Soms komt er niemand. Vandaag begint het rustig. Een
mevrouw wil graag inzage in een aan de gemeente gerichte brief. Ik
verwijs haar naar Foppe de Haan, onze man van de postkamer, die
alles weet van ingekomen stukken en de openbaarheid daarvan. Om
tien voor elf komt een inwoner die zijn visie geeft op de centruminvulling
in Sint Annaparochie. Ik ben altijd blij met de inbreng van
betrokken mensen. Zo komen mijn voelsprieten in contact met de
samenleving en hoor ik wat er leeft. Voor een bestuurder van
levensbelang!
Om elf uur sta ik met Wietse Terpstra en
Bouwe van der Veer gebogen over de
inrichtingschets van het centrum van St.-
Annaparochie en bespreken we de
ontwikkelingen. Het nieuwe centrumplan levert ongeveer 250
nieuwe parkeerplaatsen, maar het maakt de doorgang aan de Cingel
niet veel breder, iets wat sommige middenstanders graag hadden
gezien. Het blijft vaak schipperen tussen de vele belangen.
Om half een kan ik snel even naar huis voor de lunch. Dit vind ik
één van de prettigste secundaire arbeidsvoorwaarden. Helaas kan
het lang niet altijd, want vaak ben ik buiten de gemeente en dan red
ik het gewoon niet.
Om half twee begint de collegevergadering. Deze wekelijkse vergadering
wordt bij mij op de kamer gehouden. Aan de ronde tafel
met vier stoelen schuiven aan: de beide wethouders, Schaaf en
Hornstra, de gemeentesecretaris en ikzelf.
Een agenda met 17 punten: ontwikkeling sportcomplex St.-
Jacobiparochie, de aanschaf van een aggregaat om bij stroomuitval
Als u vindt dat u niet goed geholpen bent door de gemeente of dat u niet juist bent benaderd, dan kunt u daar een opmerking over maken, een gesprekje over aanvragen,
een klacht indienen of bezwaar maken. Een klacht heeft betrekking op de manier van behandeling of bejegening. Een bezwaar gaat over de inhoud van een
kwestie.
Klachten
Een reden om te klagen kan bijvoorbeeld zijn als er niet binnen een redelijke termijn antwoord wordt gegeven op een brief, als een afspraak met een medewerker of
een bestuurder niet wordt nagekomen, of als u vindt dat een ambtenaar of bestuurder u verkeerd te woord heeft gestaan. U kunt met uw klachten terecht bij mw.
Chris van Kollenburg. Zij is klachtenbehandelaar en bereikbaar op 0518 - 409231 of via de mail: c.vankollenburg@hetbildt.nl
Er zijn in 2004 vijf klachten (in 2003 zeven) binnengekomen. Drie klachten hadden te maken met persoonlijke benadering. Twee gingen over situaties. Vier van de vijf
klachten konden naar tevredenheid binnen het gemeentehuis worden opgelost. Een klacht ligt bij de ombudscommissie.
Bezwaar
Burgers kunnen bezwaar en beroep aantekenen tegen een besluit van de gemeente. Dat recht is vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht (Awb), waarin
algemene regels voor de rechtsbescherming van de Nederlandse burger zijn opgenomen. Bij een 'besluit' kan het gaan om de jaarlijkse belastingaanslag, de beslissing
op een aanvraag voor een bouwvergunning, maar het kan ook gaan over de vaststelling van een bestemmingsplan of de aanleg van een rotonde. De heer Gerrit
Akkerman kan u informeren over de bezwaarschriftenprocedure. Hij is bereikbaar op 0518 - 409213. Of via de mail: g.akkerman@hetbildt.nl.
De gemeente het Bildt behandelt bezwaren in de onafhankelijke bezwaar- en beroepschriftencommissie
het Bildt - Leeuwarderadeel.
Deze commissie adviseert het college van B & W bij de behandeling van bezwaren.
De commissie kwam in 2004 zeven maal bijeen en behandelde in totaal acht
bezwaarschriften. In de meeste gevallen betrof het bezwaar een besluit van het college
van B&W. Twee keer betrof het een raadsbesluit. Van de acht bezwaren werden er
zes ongegrond verklaard, één niet-ontvankelijk verklaard (afgewezen) en één deels
gegrond/deels ongegrond verklaard.
De commissie meldt in haar jaarverslag dat de 'redelijke' beslissingstermijn van 14
weken in een groot aantal gevallen niet gehaald wordt. In zes van de acht gevallen
wordt de termijn overschreden. In twee gevallen wordt de termijn met meer dan tien
weken overschreden. In twee gevallen wordt het bezwaar daartegenover in ongeveer
de helft van de tijd af gehandeld.
De commissie stelt voor dat de secretaris van de commissie voortaan belast wordt
met bewaking van de bezwaarschriftenprocedure. Daarnaast verzoekt de commissie
de betreffende afdelingen hogere prioriteit te geven aan de afhandeling van
bezwaarschriften.
Dit burgerjaarverslag is een verantwoordelijkheid van de burgemeester. Op deze twee pagina's doet hij
verslag van de omgang met de burger. Het burgerjaarverslag is bedoeld om de relatie tussen bestuur en
burger te verbeteren.
De burgemeester is dubbele voorzitter van het bestuur. Hij is voorzitter van de gemeenteraad en voorzitter
van het college van B en W. Daarnaast heeft hij een aantal eigen wettelijke taken en bevoegdheden.
Hij is verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid in de gemeente en houdt
zich ook bezig met de 'communicatie', van de gemeente. Het is de taak van de burgemeester ervoor te
zorgen dat alle beslissingen die door college en gemeenteraad worden genomen ook daadwerkelijk worden
uitgevoerd.
Niet iedereen heeft een beeld van wat dat nu betekent voor het werk van de burgervader. Vaak vragen
mensen "wat doet u nu zo'n hele dag?". Om een beter beeld te geven van zijn werkzaamheden, schreef
Aucke van der Werff hieronder wat hij 19 april zoal deed en dacht.
Dit Burgerjaarverslag is een uitgave van de burgemeester en de gemeente het Bildt.
Reacties op dit Burgerjaarverslag zijn welkom bij burgemeester Aucke van der Werff, of bij de afdeling
Voorlichting & Communicatie, van de gemeente het Bildt; (0518) - 409210 / voorlichting@hetbildt.nl
St. -Annaparochie juni 2005
Klacht of bezwaar ? Zegt u het maar!
Kortom
In dit burgerjaarverslag heeft u kunnen lezen hoe het gesteld is met de kwaliteit van de
gemeentelijke dienstverlening. Wij hebben u daarnaar gevraagd en u bleek over het algemeen
tevreden. U zegt goed geïnformeerd te zijn, maar heeft mogelijk niet allemaal interesse
in de besluitvorming en beïnvloeding. U waardeert de gemeentelijke pagina in de
Bildtse Post en de website, beide met een 7. De krant wordt erg goed gelezen. De website
is bekend bij 56 % van de Bilkerts. Dat is een stevige groep, maar hier kunnen we
ongetwijfeld in de toekomst nog terrein winnen. Wat ook goed is om te horen, is dat bijna
de helft van de geënquêteerden open staat voor digitaal nieuws van de gemeente.
U heeft hierboven verder kunnen lezen welke procedures er zijn voor inspraak en
gesprek, dat er gebruik werd gemaakt van het spreekrecht, dat er bijeenkomsten werden
georganiseerd waar u uw mening kon geven. Daarnaast schreven we hoe de gemeente
omgaat met klachten en bezwaar en tenslotte kon u lezen wat onze burgemeester zoal
bezighoudt. Graag horen we van u hoe u deze verslaglegging ervaart. Uw mail is welkom
op voorlichting@hetbildt.nl Bedankt voor uw aandacht.
Wat doet de burgemeester ?
BURGERJAARVERSLAG 2004
Foto: Piet Blokland
Foto: Piet Blokland