FNV Bouw
Campagne 1 op 6 wint bronzen Effie
De campagne "1 op 6" heeft in de categorie Ideëel/ non-commercieel een bronzen Effie gewonnen. De Effie wordt in Nederland sinds 1984 jaarlijks uitgereikt en is de belangrijkste communicatieprijs in Nederland. "1 op 6" is een gezamenlijk initiatief van werkgevers- en werknemersorganisaties in de bouw en richtte zich op bewustwording bij bouwvakkers over hun eigen veiligheid.
FNV Bouw is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling en uitvoering van de campagne.
Het jury-rapport van de campagne "1 op 6" spreekt van een moeilijk bereikbare doelgroep, bouwvakkers, aan wie niet een product of dienst moet worden verkocht, maar een probleem. Dat is gedaan met "een creatieve boodschap via een intelligente mediastrategie."
Van de 36 ingezonden campagnes werden er zestien genomineerd voor een Effie. Tien campagnes wonnen uiteindelijk een Effie. De prijs werd tijdens een feestelijke bijeenkomst uitgereikt in het Tropenmuseum te Amsterdam. Inzendingen werden beoordeeld op creativiteit, effectiviteit en communicatiestrategie.
De campagne "1 op 6" bestond uit een aantal radio- en televisiespotjes en een kort speciaal op de doelgroep gericht televisieprogramma waarin bouwvakkers door RITA (voor dag en bouw) attent werden gemaakt op het risico om te vallen bij hun werk.
Het motto van de campagne was: "Als je valt, dan valt het tegen" en als ondertitel: Eén op de zes bouwvakkers komt tijdens zijn loopbaan ernstig ten val. Werk je in de bouw, blijf dan alert!
Na elke piekperiode is de campagne geëvalueerd. Bijna iedereen in de bouw, zowel werkgevers als werknemers bleken de campagne te kennen (96%). Een ruime meerderheid van zowel werknemers (ruim 90%) als werkgevers (ruim 80%) vindt de aanpak en het concept van de campagne goed. Bijna tweederde van de werknemers gaf aan zich te hebben voorgenomen veiliger te werken en ruim 40% zegt de daad al bij het woord gevoegd te hebben.