Gemeente Wijk bij Duurstede

Burgerjaarverslag

Het Burgerjaarverslag 2004 is afgerond en binnenkort voor iedereen gratis verkrijgbaar bij de receptie van het gemeentehuis. Ook is het straks te raadplegen op de gemeentelijke website, www.wijkbijduurstede.nl. Maar hoe is dit verslag tot stand gekomen? Wat staat erin? En wat is het vervolg? Burgemeester Guus Swillens geeft een toelichting:

`Het is één van mijn taken als burgemeester om te zorgen dat de relatie met de burgers goed blijft. Sinds 2003 wordt samen met inwoners, in de vorm van een burgerpanel, gekeken naar de dienstverlening van de gemeente. Zijn zij daar tevreden over? Zijn ze voldoende betrokken bij de activiteiten van de gemeente? Maar ook..... wat doen de inwoners zelf, welke verantwoordelijkheden hebben zij en nemen zij die ook? Een goede relatie maak je tenslotte samen!

We hebben als gemeente door de bril van onze inwoners naar ons eigen werk gekeken. Dat was niet eenvoudig, maar 't is wel gelukt. Dertig inwoners van onze gemeente beoordeelden mijn bevindingen en schreven daarbij hun eigen reactie. Inmiddels maak ik de balans op over 2004. Daarbij beantwoord ik deze kernvragen:

- heeft de gemeente gedaan wat ze moest doen of heeft beloofd?
- Zijn de bewoners voldoende geïnformeerd?

- Zijn de bewoners voldoende bij het onderwerp betrokken?
- Zijn de bewoners voldoende serieus genomen?

Ik laat u graag mijn bevinden over 2004 weten.' Deze bevindingen staan samengevat hieronder vermeld.

Project Ontmoeting
Burgemeester Swillens vindt het tijd dat op een andere manier informatie wordt ingezameld over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Hiervoor gebruikt hij het project `Ontmoeting'. De ontmoeting tussen burgers en gemeente en tussen burgers onderling. Het thema `waarden en normen' is hierbij van groot belang. Vooral de kerkelijk leiders uit de gemeente en hun achterbannen hebben een forse bijdrage geleverd aan de beeldvorming rond dit thema. De uitkomst van hun bijdrage is gepresenteerd op 27 mei jl. tijdens het symposium "Duurzaamheid". Welke wens kwam als uitkomst grofweg naar voren? Een gemeenschap waarin ieder zich veilig en geborgen voelt; een gemeenschap die respect heeft voor haar omgeving. Dat bereik je door er voor elkaar te zijn: de gemeente voor u, u voor elkaar.

Na de zomer worden wijken bezocht om wat grip op deze brandende kwestie te krijgen; met in iedere wijk een wethouder die als wijkportefeuillehouder zal optreden. Het is de bedoeling om vervolgens in 2006 samen met de inwoners van die wijk, aan de slag te gaan. Daarover hoort u spoedig meer in een speciaal bericht!

Onderwijs- en verenigingsaccommodaties
Het project "Revius' speelt hierbij de hoofdrol. De huisvesting van basis- en voortgezet onderwijs moet verbeterd worden, terwijl er tegelijk verenigingsruimte komt in één gebouw. De eindfase van het haalbaarheidsonderzoek hiernaar is bereikt. Hoe moet dit project worden uitgevoerd en kan dat met de beschikbare middelen? De gemeenteraad neemt binnenkort hierover een besluit. De burgemeester constateert dat hij de kernvragen deels met een `ja' en deels met een `nee' moet beantwoorden. De communicatie met burgers in het algemeen verdient verbetering. Het burgerpanel deelt die mening. De burger weet nu nog te weinig van de inhoud van het project en de visie. Ook is onduidelijk wanneer inwoners en omwonenden informatie kunnen verwachten. Wel vindt het panel de visie goed en wordt positief gereageerd op dit onderwerp.

Subsidiebeleid
Zowel burgemeester Swillens als het burgerpanel constateren dat zij over de afwikkeling hiervan tevreden zijn. Er is een nieuwe subsidieregeling gemaakt. Alle organisaties in hetzelfde segment hebben te maken met dezelfde regels bij een subsidieaanvraag. Vooral activiteiten gericht op jongeren worden gesubsidieerd. Eind juni stelt de gemeenteraad de nieuwe regels vast, die op 1 januari 2006 ingaan. Swillens is dan ook positief in de antwoorden op zijn kernvragen. Het burgerpanel is lovend over dit beleid en bijzonder te spreken over het persoonlijke contact dat hierover is geweest tussen de wethouder en de organisaties.

Brieven, meldingen, klachten en bezwaarschriften Al in 2002 en 2003 is gebleken dat de klachtenprocedure en de afhandeling van formele bezwaren goed verliepen. Die onderwerpen heeft burgemeester Swillens dan ook niet meer meegenomen. Wel heeft hij gekeken naar de andere verzoeken en brieven. Hierbij is de afgelopen jaren een verbetering te zien. Was het in 2002 nog zo dat 10% van de brieven, meldingen e.d. niet beantwoord werd, in 2003 was dit al teruggelopen tot 6 % en in 2004 zelfs tot 3%. `De gemeente doet wat ze moet doen.' aldus Swillens. Het burgerpanel is blij dat het met de afhandeling van deze brieven beter gaat, al is het nog niet helemaal goed. De archivering verdient aandacht, aldus de inwoners.

Rampenbestrijding
In 2004 is een grote stap gemaakt op het gebied van rampenbestrijding. Er zijn goede rampenplannen gekomen, waar regelmatig mee geoefend wordt. De voorlichting aan burgers over dit thema is verbeterd. Inwoners van de gemeente worden betrokken bij het veiligheidsbeleid. (Zo hebben bijvoorbeeld inwoners onlangs een kijkje kunnen nemen in de keuken van de rampenbestrijding, waarbij ze in de huid van een brandweercommandant, de wijkchef van politie, de gemeentevoorlichter of de burgemeester konden kruipen.) Swillens vindt dat burgers actief worden betrokken bij dit thema en dat de gemeente aan haar taken voldoet. Het burgerpanel vindt dat mensen ook zelf iets aan hun veiligheid kunnen en moeten doen. Spreek een ander aan als de veiligheid in het gedrang komt. Door de informatieavond zijn de risico's duidelijker geworden.

Een blik in de toekomst
`De gemeente doet nog beter dan vorig jaar haar werk.' zegt Swillens. `De communicatie naar inwoners en andere betrokkenen blijft een punt van aandacht: vertel tijdig en helder wat de gemeente doet en wanneer inwoners en anderen erbij betrokken worden. Dat is van groot belang. Het volgende burgerjaarverslag (over 2005) zal in het teken staan van ontmoeting: wat kunnen wij voor elkaar betekenen? Dat gaat verder dan de vraag of we ons werk goed doen. Het komt meer aan op: inspireren wij elkaar om al ons werk - dus ook uw werk / bijdrage - te leveren.' zo besluit Guus Swillens het burgerjaarplan 2004.

Dankwoord
`Ik bedank iedereen die op welke manier dan ook een bijdrage heeft geleverd aan het tot stand komen van dit burgerjaarverslag.' zegt Guus Swillens. `Zonder hulp en doorzettingsvermogen van al deze betrokken mensen had dit document niet kunnen worden samengesteld. Het is een waardevol burgerjaarverslag geworden. De uitkomsten nemen we ter harte.'

Geplaatst op: 08-06-2005 08:18:03