Voorstel van ProRail over bemiddeling niet serieus te nemen
FNV Bondgenoten gaat niet in op een voorstel van ProRail om het
conflict over de nieuwe cao voor de drieduizend werknemers te
beslechten door bemiddeling. De spoorbeheerder gaf dinsdag geen
duidelijke antwoorden op vragen van de vakbond.
"Daarmee is het voorstel van de werkgever niet geloofwaardig", zegt
vakbondsbestuurder Tonnie Nijenhuis.
Woensdagochtend deelden vakbondsleden op stations folders uit om het
publiek uitleg te geven over de reden waarom een landelijke
stakingsdag op het spoor dreigt. Vrijdag loopt het ultimatum van de
bond af. Als ProRail niet op de eisen van de werknemers ingaat, volgt
op vrijdag 17 juni een staking op het spoor.
ProRail wilde dinsdag niet verduidelijken wat in zijn ogen een
opdracht aan de commissie kan zijn en gaf geen antwoord op de vraag of
het eindbod nu van tafel is.
De cao-commissie zou volgens ProRail met vertegenwoordigers van beide
partijen een bindend advies moeten geven. Maar de werkgever wilde niet
aangeven of ook de loonontwikkeling in handen van deze commissie
gelegd zou moeten worden. Ook gaat het bedrijf inhoudelijk niet in op
de door de bond in het ultimatum gestelde eisen. Nijenhuis: "Zo
kunnen we niet ander dan tot de conclusie komen, dan dat dit geen
serieus voorstel is."
ProRail kan de staking voorkomen door tegemoet te komen aan de
vakbondseisen. Het gaat dan om een loonsverhoging van 4,75 procent
voor een cao van 33 maanden tot en met 31 december 2006.
Het loonbod van de werkgever zet de drieduizend werknemers van het
afgescheiden ProRail verder op achterstand vergeleken met de
werknemers van de NS. Onder ProRail vallen Railinfrabeheer, Railned en
Railverkeersleiding. De leden van FNV Bondgenoten hebben het eindbod
unaniem afgewezen.
De oude cao is al op 1 april 2004 verlopen.
FNV