FNV

Voorstel van ProRail over bemiddeling niet serieus te nemen

FNV Bondgenoten gaat niet in op een voorstel van ProRail om het conflict over de nieuwe cao voor de drieduizend werknemers te beslechten door bemiddeling. De spoorbeheerder gaf dinsdag geen duidelijke antwoorden op vragen van de vakbond. "Daarmee is het voorstel van de werkgever niet geloofwaardig", zegt vakbondsbestuurder Tonnie Nijenhuis.

Woensdagochtend deelden vakbondsleden op stations folders uit om het publiek uitleg te geven over de reden waarom een landelijke stakingsdag op het spoor dreigt. Vrijdag loopt het ultimatum van de bond af. Als ProRail niet op de eisen van de werknemers ingaat, volgt op vrijdag 17 juni een staking op het spoor.

ProRail wilde dinsdag niet verduidelijken wat in zijn ogen een opdracht aan de commissie kan zijn en gaf geen antwoord op de vraag of het eindbod nu van tafel is.

De cao-commissie zou volgens ProRail met vertegenwoordigers van beide partijen een bindend advies moeten geven. Maar de werkgever wilde niet aangeven of ook de loonontwikkeling in handen van deze commissie gelegd zou moeten worden. Ook gaat het bedrijf inhoudelijk niet in op de door de bond in het ultimatum gestelde eisen. Nijenhuis: "Zo kunnen we niet ander dan tot de conclusie komen, dan dat dit geen serieus voorstel is."

ProRail kan de staking voorkomen door tegemoet te komen aan de vakbondseisen. Het gaat dan om een loonsverhoging van 4,75 procent voor een cao van 33 maanden tot en met 31 december 2006.

Het loonbod van de werkgever zet de drieduizend werknemers van het afgescheiden ProRail verder op achterstand vergeleken met de werknemers van de NS. Onder ProRail vallen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding. De leden van FNV Bondgenoten hebben het eindbod unaniem afgewezen.

De oude cao is al op 1 april 2004 verlopen.