Fractie PvdA Rotterdam
PVDA
PERSBERICHT
Woensdag 08 juni 2005
PvdA wil verplichte vergunning voor growshops
De PvdA in de Tweede Kamer en in Rotterdam stelt een soortgelijke aanpak van growshops voor als bij de coffeeshops. De PvdA wil een vergunning verplicht stellen, zodat het aantal growshops kan worden beperkt en de eigenaar kan worden doorgelicht.
Om dit op de politieke agenda te zetten hebben PvdA-tweede kamerlid Nebahat Albayrak en PvdA-gemeenteraadslid Matthijs van Muijen vragen gesteld aan resp. minister Donner en het college van B&W in Rotterdam.
Er zijn namelijk sterke aanwijzingen dat een aantal growshops zelf ook strafbare handelingen pleegt door het organiseren van de teelt, het afnemen van het eindproduct, het adviseren over en installeren van voorzieningen om elektriciteit af te tappen en dergelijke.
Naast een verplichte vergunning wil de PvdA dat er nog veel meer gedaan wordt.
In principe zijn de verkochte spullen, zoals lampen, ventilatoren, waterpompen, potaarde, legaal. Maar er kunnen wel regels gesteld worden om de verkoop te beperken, bijv. het stellen van minimale leeftijd om te verkopen, maximale verkoop per klant en mogelijk een registratie van klanten en verkochte artikelen.
Belastingsdienst, Milieudienst, Arbeidsinspectie en Inspectie LNV kunnen strenger handhaven, onder meer op de verkoop van bestrijdingsmiddelen en meststoffen. Met de Algemene Plaatselijke Verordening kunnen overlastgevende growshops aangepakt worden. En via de Leefmilieuverordening kan in een gebied een maximum gesteld worden aan het aantal growshops.
Hennepkwekerijen zorgen in de oude wijken voor veel overlast. Om hier wat aan te doen moeten ook de growshops aangepakt worden. Growshops zijn winkels die alle benodigde apparatuur voor de teelt van hennepproducten verkopen. Het aantal growshops is enorm toegenomen in de afgelopen 6 jaar, van 106 naar 325 en in Rotterdam van 5 in 2000 naar 20 in 2004.
Legaliseren
De PvdA vindt dat je achter de feiten blijft aanhollen zolang je de huidige situatie -gedogen van de verkoop van cannabis in coffeeshops, verbieden van de productie- laat bestaan. De PvdA is voorstander van het legaliseren van de voor en achterdeur van de cannabisteelt. In 2000 heeft de Tweede Kamer hierover al een motie van de PvdA aangenomen. Minister Donner heeft tot nog toe geweigerd deze uit te voeren. Tot die tijd zijn we noodgedwongen bezig de overlast die het huidige gedoogbeleid geeft maximaal aan te pakken.
Voor de redactie/ meer informatie:
Nebahat Albayrak, 06-1830 5777
Matthijs van Muijen, 06-178 38 616
Monique Smits, communicatiemedewerker
010-417 9368, 06-123 55 791
msmits@stadhuis.rotterdam.nl
Fractie PvdA Rotterdam
Coolsingel 40
3011 AD Rotterdam
010-417 2105
pvda@stadhuis.rotterdam.nl
www.pvdarotterdam.nl
Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam T: 010-417 2105 F: 010-4120845 E: pvda@stadhuis.rotterdam.nl
Aan het College van Burgemeester en Wethouders
Coolsingel 40
3011 AD Rotterdam
Schriftelijke vragen cf art. 19 van het Reglement van Orde
Betreft: Growshops 2 vandaag
Rotterdam, woendag 8 juni 2005
Geacht College,
Vanavond was bij Twee Vandaag te zien hoe de eigenaar van growshop Hometech bereid was mee te werken met het volledig inrichten van een hennepkwekerij. Hometech is een van de meer dan 20 growshops die Rotterdam momenteel rijk is.
De deelgemeente Charlois heeft een verzoek ingediend voor het sluiten van deze growshop. De intensieve aanpak van hennepkwekerijen, die zorgen voor veel overlast in de oude wijken, kost veel inzet en capaciteit van politie en deelgemeente, terwijl de growshops ten onrechte buiten schot blijven.
Growshops leveren in veel gevallen de apparatuur voor de grootschalige teelt van hennep. De verkochte spullen, zoals lampen, ventilatoren, waterpompen, potaarde zijn legaal maar er zijn sterke aanwijzingen dat de growshops zelf ook strafbare handelingen plegen. Handelingen zoals; het organiseren van grootschalige teelt, levering van stekjes, advisering en bouwen van installaties om illegaal elektriciteit af te tappen, levering van materiaal en handleidingen om deuren en ramen af te kitten, afnemen van het eindproduct of zelfs het witwassen van de opbrengst.
De PvdA vindt dat er een stevige aanpak moet komen van de growshop. In antwoorden op eerdere vragen gaf het college aan dat het zeer de vraag is of gemeenten een autonome verordeningsbevoegdheid hebben om een exploitatievergunningstelsel voor coffeeshops in te stellen.
1. Hoeveel growshops telt Rotterdam momenteel?
2. Wordt aan het verzoek tot sluiting van deze growshop voldaan?
3. Zijn er aanwijzingen dat ook andere growshops in Rotterdam strafbare feiten plegen en meehelpen aan het inrichten van grootschalige hennepkwekerijen?
4. Geeft de rapportage van Twee Vandaag en de ervaringen in Charlois aanleiding om dit standpunt te wijzigen en alsnog te werken aan vergunningstelsel voor growshops om uitbreiding te voorkomen en de huidige growshops beter te kunnen controleren?
Legalisering achterdeur en aanpak growshops
De PvdA is voorstander van het legaliseren van de achterdeur van de hennepteelt. De motie voor een experiment die zij vorig jaar indiende kreeg een raadsbrede meerderheid. Al in 2000 heeft een Kamermeerderheid zich uitgesproken voor experimenten met legalisering. Het is daarom jammer dat Rotterdam zich niet achter het initiatief van de Maastrichtse burgemeester Leers heeft geschaard voor legalisering van de hennepteelt.
5. Zijn de nieuwste inzichten een reden voor het college alsnog de motie uit te voeren en bij het kabinet aan te dringen op legalisering van de voordeur met gecontroleerde hennepkwekerijen?
Zolang de achterdeur niet is gelegaliseerd moeten we noodgedwongen de overlast van het gedoogbeleid aanpakken. De PvdA staat een soortgelijke aanpak van growshops voor als bij de coffeeshops.
. Regels stellen ten aanzien van de verkoop van hennepzaad en kweekapparatuur. Een growshop verkoopt nu grote hoeveelheden hennepzaden en kweekapparatuur waarmee men grootschalige hennepkwekerijen (beroeps- en bedrijfsmatige teelt) kan opzetten
. Verguningplichtig maken van growshops. Een exploitatievergunning volgens de APV is juridisch lastig uitvoerbaar, omdat er dan sprake moet zijn van aantasting van de openbare orde (overlast zoals bij horeca en coffeeshops), vandaar dat men eerder in de richting van gebruikers- (brandveiligheid) en/of milieuvergunning kan denken. Met het verplicht stellen van een kan het aantal growshops kan worden beperkt en de eigenaar worden doorgelicht. Omdat de wet BIBOB van toepassing is, kunnen growshops dan aangewezen worden als een voor organisatie criminaliteit gevoelige branche.
. Regels om de verkoop te beperken, minimale leeftijd om te kopen, maximale verkoop per klant en mogelijk een registratie van klanten en verkochte artikelen.
. Strenge handhaving door belastingsdienst, milieudienst, brandweer en inspectie LNV, onder meer op de verkoop van bestrijdingsmiddelen en meststoffen.
. Aanpak growshops via de Leefmilieuverordening. In een bepaald gebied wordt dan een maximum gesteld aan het aantal growshops.
6. Is het college net als de PvdA voorstander van een soortgelijke aanpak voor growshops als voor coffeeshops, namelijk het aanpakken van growshops en het hanteren van vergunningen om eigenaren beter te controleren?
7. Is het college voorstander van het breder inzetten van het instrument leefmilieuverordening?
Eind april heeft u na een tussentijdse evaluatie van de pilot Bestuursrechtelijke aanpak Hennepteelt Charlois aangekondigd deze bestuursrechtelijke aanpak te verbreden voor de hele stad.
8. Is er op dit moment al een stadsbrede bestuursrechtelijke aanpak van hennepteelt?
9. Op basis van ervaringen van Charlois en analyse van de klanten van growshops is het aantal hennepkwekerijen 12.000 in plaats van de eerder inschatting van 3000. Deelt het college die inschatting?
Met vriendelijke groeten,
Matthijs van Muijen
---- --
Vragen van het lid Albayrak van de PvdA aan minister Donner over growshops in de Rotterdamse wijk Charlois
1.
Heeft u de uitzending gezien van Twee Vandaag dat gaat over growshops en de overlast die deze shops geven in de Rotterdamse wijk Charlois?
2.
Was u bekend met de ernstige overlast in Charlois en bent u bekend met meerdere wijken/gemeenten die last ondervinden van growshops? Zo ja, om welke gemeenten gaat het dan?
3.
Wat is volgens u de beste aanpak om deze overlast tegen te gaan?
4.
Weet u wat volgens de plaatselijke bestuurders van gemeenten die te maken hebben met de overlast van growshops, als meest geschikte aanpak wordt gezien? Zo ja, welke aanpak is dat dan?
5.
Bent u bereid growshops vergunningplichtig te maken waardoor regulering, controle en handhaving mogelijk wordt? Zo nee, waarom niet?
6.
Is er al een gerechtelijke uitspraak in zake de growshops in Maastricht? Zo ja, kunt u commentaar geven op deze uitspraak en aangeven wat de consequentie van deze uitspraak is?
-----------------------
Twee vandaag, 8 juni 2005
Handelingen II, 2004 - 2005, nr. 78, pag. 4695-4732
---- --