Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
OR Akzo Nobel Chemicals, locatie Hengelo Postbus 90801
2509 LV Den Haag
De heer H. ten Voorde, secretaris Anna van Hannoverstraat 4
Postbus 25 Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
7550 GC HENGELO (Ov)
Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer
8 april 2005 SV/F&W/2005/27476
Onderwerp Datum Contactpersoon
Sociaal Plan 29 april 2005
Geachte heer Ten Voorde,
Op 18 februari jl. heb ik uw petitie ontvangen, waarin aandacht wordt gevraagd voor de
positie van oudere oud-werknemers bij Akzo Nobel Hengelo. Ik bied u hierbij mijn excuses
aan voor de late beantwoording.
De petitie vraagt om een uitzonderingspositie rond sollicitatie- en reïntegratieverplichtingen
en aantal vakantiedagen voor oudere werknemers die werkloos zijn geworden.
Door de verplaatsing van de productie van chloor en MCA naar Delfzijl, heeft een aantal
werknemers hun baan verloren of zal deze gaan verliezen. Voor hen is in 2002 een Sociaal
Plan totstandgekomen, waarvan ouderenregelingen onderdeel uitmaken. De facto is er dus
sprake van een combinatie van een werkloosheidsuitkering en een aanvullende vergoeding
van Akzo Nobel.
In reactie merk ik allereerst op dat een Sociaal Plan een overeenkomst is tussen een werk-
gever en de werknemers. In een Sociaal Plan wordt niet alleen rekening gehouden met de
belangen van de werknemers die voor ontslag worden voorgedragen, maar ook met de
belangen van het bedrijf en de resterende werknemers. Het is niet aan mij om te beoordelen
wat er opgenomen wordt in een Sociaal Plan van een bedrijf.
Werkloze werknemers die een werkloosheidsuitkering ontvangen, vallen onder het regime
van de WW en zijn derhalve sollicitatie- en reïntegratieplichtig. De Vakantieregeling WW
regelt dat werklozen die sollicitatieplichtig zijn, recht hebben op 20 vakantiedagen. Het zou
in strijd zijn met de rechtsgelijkheid om personen die bij Akzo Nobel hebben gewerkt, vrij
te stellen van de verplichtingen gericht op arbeidsinpassing. De petitie refereert aan de
mogelijke uitzonderingssituatie die voor oudere werknemers van het Ministerie van
Defensie zou gelden. Volgens mijn informatie gaat het hierbij om functioneel leeftijds-
ontslag en niet op regelingen die gebaseerd zijn op wachtgeld- of werkloosheidsuitkeringen.
Ik ben mij ervan bewust dat het door de huidige economische situatie (in geheel Nederland
en dus ook in Twente) moeilijk kan zijn om aan een baan te komen. Ik vind het feit dat de
arbeidsmarktpositie van ouderen verschilt met die van jongere werknemers geen aanleiding
om ouderen van de arbeidsmarkt te weren, maar om maatregelen te nemen om die positie te
versterken.
2
De arbeidsdeelname van ouderen is relatief laag in ons land en het aantal ouderen in onze
samenleving neemt fors toe. Dat legt een zware druk op het sociale stelsel in ons land,
omdat een relatief kleine groep werknemers de sociale voorzieningen voor een grote groep
ouderen moet financieren.
Om deze ontwikkelingen om te buigen vindt het kabinet het van belang ouderen te
stimuleren zo lang mogelijk door te werken en als zij geen werk hebben ervoor te zorgen
dat zij de weg naar de arbeidsmarkt terugvinden. De herinvoering per 1 januari 2004 van de
verplichtingen gericht op arbeidsinpassing past in de maatregelen om de arbeidsdeelname
van ouderen te bevorderen. Het kabinet heeft een reeks flankerende maatregelen getroffen,
zoals een premiekorting voor werkgevers als zij mensen van 50 jaar en ouder in dienst
nemen, de Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd bij de arbeid, de Tijdelijke
stimuleringsregeling ter bevordering van leeftijdsbewust beleid binnen bedrijven en, meest
recent, de instelling van de Regiegroep Grijs Werkt om bij te dragen aan de cultuurverande-
ring om ouderen aan het werk te krijgen en te houden.
Hoogachtend,
de Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid