Ingezonden persbericht
Onderzoek: makelaar slaat de internetplank grotendeels mis
Funda heeft de huizenmarkt - in positieve zin - op z'n kop gezet. Uitgebreid online kwalitatief onderzoek onder personen die actief zijn op de huizenmarkt leert dat de macht niet langer aan de makelaar is, maar aan de woningzoekende. Die bepaalt op een eenvoudige wijze de criteria waaraan het 'droomhuis' moet voldoen. En bezoekt daarvoor - vaak na kennismaking met zowel sites van individuele makelaars als die van ERA en VBO - in grote meerderheid Funda. Daar vindt hij het grootste woningaanbod, kan hij het eenvoudigst selecteren en sorteren. En krijgt hij een goed beeld van zowel het laatste aanbod als van de hypotheekkosten per maand. Een bezoek aan de site van de individuele makelaar voor meer informatie, loopt over het algemeen uit op een deceptie. "Hier stond niet méér informatie over de woning, maar minder!" Niet voor niets geeft menig respondent te kennen dat makelaars zich op hun site beter kunnen beperken tot "alleen contactgegevens en inzicht in de dagen en tijden dat het mogelijk is een woning te bezoeken".
Om een beeld te krijgen van de online huizenmarkt heeft DotWise in totaal 67 woningzoekenden - middels online kwalitatief onderzoek - uitgebreid gevraagd naar hun wensen, eisen en ervaringen met huizen- en makelaarssites. Hieruit blijkt een duidelijke tweedeling in waardering. Funda lijkt goed in te spelen op de manier waarop woningzoekenden het liefst te werk gaan. Terwijl zowel de overige huizensites als de makelaarssites vaak steken laten liggen als het gaat om gebruiksgemak en toegevoegde waarde.
De huizenmarkt is lange tijd het domein geweest van de makelaar. Was je op zoek naar een huis, dan gaf je de makelaar een zoekopdracht. Die bracht je - via telefoon en later via de fax - op de hoogte van het laatste aanbod. Voor het overige was je afhankelijk van de woonkrant en de etalages van de makelaarskantoren. Maar dat was weer alleen een oplossing als je in de eigen regio zocht. Hiermee bepaalde de makelaar in grote lijnen welke woningen jij als woningzoekende wel en niet te zien kreeg.
Met de komst van internet werd het zoeken naar een huis al een stuk eenvoudiger. Een bezoek aan de site van de één of enkele makelaars en je had al snel een redelijk goed beeld van de markt. Redelijk, want makelaars hielden het nieuwste aanbod toch liever exclusief voor de eigen cliëntèle. En met het verwijderen van reeds verkochte huizen nam men het vaak ook niet zo nauw.
Dit veranderde sterk met de komst van Funda. Een enorm aanbod, up-to-date en eenvoudig in gebruik. Met als gevolg dat de woningzoekende zelf het initiatief kon nemen en een eerste selectie kon maken. "Ik vond op Funda een huis dat aan mijn wensen voldeed, vervolgens nam ik contact op met de makelaar en heb ik de woning gekocht."
Het antwoord van de individuele makelaars op de enorme invloed van Funda is afwachtend. Respondenten verwachten hier, naast een directe koppeling naar het huis dat ze op Funda vinden - "het huis dat ik op Funda vond, kon ik bij de makelaar helemaal niet terugvinden" - veel meer inzicht in de rol die de makelaar binnen het aankoop- en verkoopproces vervult. En de toegevoegde waarde die de makelaar biedt. Kennis van het bestemmingsplan, de sfeer van de buurt en kritisch advies. Onderscheidend vermogen dat men nu niet of nauwelijks terugvindt bij de individuele makelaar.
Maar ook de andere overkoepelende huizensites kregen flinke kritiek te verduren. Bij VBO stoorde menigeen zich al aan de zeer commerciële, rommelige homepage. Dat dit verstrekkende gevolgen kan hebben, blijkt wel uit het feit dat enkele bezoekers ervan overtuigd waren dat ze eerst moesten inloggen alvorens men het aanbod kon bekijken. Terwijl ook twee personen ervan overtuigd waren dat ze naast de plaatsnaam verplicht ook de postcode moesten invullen. "Ik wil naar het oosten van het land verhuizen, maar ik heb echt geen idee welke postcode ze daar hebben." Verder was het voor vrijwel niemand duidelijk dat standaard gezocht wordt binnen een straal van 10 kilometer. Met als gevolg dat één respondent weliswaar 165 resultaten kreeg, maar geen van deze bleek betrekking te hebben op de plaats waarop hij zocht.
Bij de ERA-site hadden de bezoekers vooral grote moeite met het selecteren op type woning. "Als ik echt mijn zoektocht zou willen uitvoeren, ben ik bij Funda 2 minuten kwijt en bij Era schat ik toch al gauw een half uur!" Zeker zo kwalijk is het feit dat men voor meer informatie verwijst naar de site van één van de ERA-makelaars, maar de informatie daar identiek is aan die op de overkoepelende ERA-site. Waardoor men dit ervaart als een onnodige stap.
Al met al lijkt Funda een van de weinige huizensites die de wensen en eisen van de bezoeker serieus neemt. En daarmee de sites van de makelaars voor een groot deel overbodig maakt.
Baarn, 8 juni 2005
Een uitgebreide beschrijving van de werkwijze, alsmede de bevindingen en belangrijkste uitkomsten van dit onderzoek, uitgesplitst naar overkoepelende huizensites en sites van individuele makelaars, zijn verwerkt in een rapport. Voor algemene vragen aangaande dit onderzoek of rapport kunt u vrijblijvend contact opnemen met DotWise (M info@dotwise.nl, T 035 548 60 61).
Als consultancy online communicatie heeft DotWise zich gespecialiseerd in online strategie, site-optimalisatie en usability. Anders geformuleerd: DotWise adviseert bedrijven en organisaties hoe zij zich online zouden moeten profileren om hieruit intern èn extern optimaal rendement te halen. Want wat, waarom, op welke wijze wordt gecommuniceerd is niet alleen bepalend voor de online, maar ook voor de offline resultaten. Tot onze opdrachtgevers behoren onder meer BOL.com, Fortis, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, De Hypotheekshop, de Jong Intra, Lexmark, RIVM, Unilease en ZwitserLeven.