Heliview Marketingservices
Interesse in multi play aanbod is aanzienlijk...
08-06-2005
De bereidheid om multi play diensten af te nemen is hoog, bijna één op
drie huishoudens heeft interesse in bijvoorbeeld een gecombineerd
aanbod voor internet en vaste telefonie. Dit blijkt uit de laatste
meting van de Heliview ICT Consumer Monitor onder ruim 1.350
huishoudens. De behoeften aan en acceptatie van gebundelde
communicatiediensten, zoals internet, telefonie en televisie, zijn
uitgebreid onderzocht.
Matige bekendheid van digitale televisie...
Bijna de helft van alle onderzochte consumenten geeft aan onbekend
te zijn met de mogelijkheden van digitale televisie. Opvallend is
wel dat de consument vooral denkt aan KPN als aanbieder van
digitale televisie, in 22% van de gevallen gevolgd door 18% die
aan UPC denkt. Dit terwijl juist de kabelaars in een vroeg stadium
dergelijke diensten hebben ontwikkeld.
De voetbaluitzendingen zoals Versatel deze momenteel in de markt
zet, zijn voor circa 4% van alle huishoudens aanleiding om
televisiediensten bij deze aanbieder te overwegen of aan te
schaffen. De bekendheidspositie van Versatel als aanbieder van
digitale televisie is beperkt.
Kansen voor multi play...
Op korte termijn zijn consumenten vooral geïnteresseerd in
combinatie abonnementen voor internet en telefonie. De behoefte
aan digitale televisie binnen dezee abonnementen ligt fors lager.
Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook KPN het meest van alle
aanbieders wordt gezien als 'multi play' aanbieder. Ook Scarlet en
Wanadoo scoren sterk, de resultaten van recente intensieve
campagnes zijn duidelijk te herkennen in het onderzoek.
Waarom geen multi play?
Dat multi play aanbiedingen voor veel huishoudens nog te vroeg
komen, blijkt uit de redenen waarom men aanbiedingen niet
overweegt. Een kwart van de huishoudens die geen interesse heeft,
geeft aan nog te weinig bekend te zijn met de mogelijkheden. Bij
introductie van dergelijke producten en diensten dienen telecom
aanbieders het concept vooral duidelijk en begrijpelijk te
communiceren.
Kostenbesparingen vormen het belangrijkste motief om in te gaan op
een multi play aanbod. Huishoudens geven de voorkeur aan ADSL als
infrastructuur voor multi play diensten ten opzichte van de kabel.
De spannende concurrentiestrijd tussen kabel en ADSL die nog
altijd woedt in de markt voor breedband internet, krijgt door
multi play dus een nieuwe impuls.