Bouwend Nederland
Campagne 1 op 6 wint EFFIE
De campagne 1op6 heeft een Effie gewonnen, de onderscheiding voor de meest effectieve mediareclamecampagne in Nederland. "1 op 6" is een gezamenlijk initiatief van werkgevers- en werknemersorganisaties in de bouw en richtte zich op bewustwording bij bouwvakkers dat zij hun eigen veiligheid in de hand hebben.
Het jury-rapport van de campagne 1 op 6 spreekt van een moeilijk bereikbare doelgroep, bouwvakkers, aan wie niet een product of dienst moet worden verkocht, maar een probleem. Dat is gedaan met "een creatieve boodschap via een intelligente mediastrategie."
De prijs werd tijdens een feestelijke bijeenkomst uitgereikt in het Tropenmuseum te Amsterdam. Inzendingen werden beoordeeld op creativiteit, effectiviteit en communicatiestrategie.
De campagne 1 op 6 bestond uit een drietal piekperiodes waarin via radio- en T.V. spotjes, de geschreven pers en een kort speciaal op de doelgroep gericht televisieprogramma bouwvakkers attent werden gemaakt op het risico te vallen bij hun werk.
Na elke piekperiode is de campagne geëvalueeerd. Bijna iedereen in de bouw, zowel werkgevers als werknemers bleken de campagne te kennen (96%). Een ruime meerderheid van zowel werknemers (ruim 90%) als werkgevers (ruim 80%) vindt de aanpak en het concept van de campagne goed. Bijna tweederde van de werknemers gaf aan zich te hebben voorgenomen veiliger te werken en ruim 40% zegt de daad al bij het woord gevoegd te hebben. Hiermee heeft de campagne in ieder geval zijn doel bereikt.
woensdag 8 juni 2005; Bouwend Nederland