Gemeente Someren


Bestrijding eikenprocessierups 2005

In de maanden mei, juni en juli kan op eikenbomen in Nederland de eikenprocessierups voorkomen. Contact met de beharing van deze rupsen kan klachten veroorzaken als jeuk, huiduitslag en irritatie aan de ogen of luchtwegen. Op plaatsen waar veel ongemak van brandharen is, probeert de gemeente op milieuvriendelijke wijze de plaag zo vroeg mogelijk te bestrijden. Enkele weken geleden heeft de gemeente gekeken waar processierupsen voorkwamen in inlandse eiken.

Aan de hand van de inventarisatie is besloten om in een aantal gevallen te gaan spuiten met een biologisch middel om zoveel mogelijk de overlast te beperken. Op dit moment is de gemeente druk bezig met deze bestrijding. In totaal zullen ongeveer 4000 stuks bomen bespoten worden.

De navolgende straten worden bespoten:

* Beliënberkdijk,

* Jan Smitslaan,

* Stevensvaartje (bij woningen),

* Valenpeelsedijk,

* Peelweg,

* Gezandebaan,

* Teunis Spekbaan,

* Limburglaan,

* Smulderslaan (bij woonhuis),

* Kerkendijk,

* Nieuwendijk,

* Zaanstraat,

* Goord Verbernedijk,

* Potackerweg ook wegje Jaspersport,

* Heezenbergweg (bij woonhuis),

* De Wertstraat,

* Scouting terrein Lierop,

* Heesvenstraat,

* Laan ten Boomen,

* Lungendonk,

* Steemertseweg,

* Kerkenhuis,

* Somerseweg,

* Lieropsedijk,

* Slievenstraat,

* Kromvenweg,

* Loovebaan,

* Witvrouwenbergweg,

* Lage Akkerweg,

* Kanaalstraat,

* Burgemeester Roelslaan (van Muldersweg tot rotonde)
* en speelterrein aan de Wingerd.

Zoals al jaren het geval is bestrijdt de gemeente geen rupsen in bos en natuurgebieden. Ook rupsen op onverharde wegen worden niet bestreden. De gemeente hoopt zo de natuurlijke vijand van de processierups tot ontwikkeling te laten komen.

De gemeente zal de rupsen blijven volgen in andere straten, daarbij hebben wij uw hulp nodig. Ziet u rupsen op stammen van bomen of dikkere takken, neem dan contact op met de afdeling gemeentewerken, tel: 0493-494888. De gemeente zal ook bij woningen rupsen bestrijden. Wij denken dan aan plekken zoals opritten en terrassen. Deze rupsen worden weggebrand.

Voor meer informatie aangaande gezondheidsklachten kunt u terecht bij de GGD in uw regio en op de website: www.ggd.nl.

Terug naar boven

Onafhankelijke bezwaarschriftencommissie ingesteld: Nieuwe procedure bezwaarschriften

Indien u het niet eens bent met een besluit van de gemeente kunt u bezwaar maken. Tot nu toe gebeurt de afhandeling van zon bezwaar door de gemeente zelf. Vanaf 1 mei a.s. zal dit worden overgenomen door een onafhankelijke commissie bezwaarschriften.

Deze commissie heeft geen binding met het gemeentebestuur en bestaat uit drie deskundigen (ondersteund door een secretaris). Zij onderzoekt of de regels correct zijn toegepast en of de verschillende belangen op een juiste wijze zijn afgewogen. Uiteindelijk brengt de bezwaarschriftencommissie een advies uit aan het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen. Het bestuursorgaan, bijvoorbeeld het college, kan afwijken van dit advies, maar zal in dat geval dat gemotiveerd moeten doen.

Een en ander heeft gevolgen voor de bezwarenprocedure. Zo worden bijvoorbeeld de hoorzittingen vanaf 1 mei a.s. niet meer door het bestuursorgaan zelf, maar door de commissie gehouden. Deze nieuwe procedure is overigens te raadplegen op de www.someren.nl.

Voor vragen over de commissie kunt u terecht bij de secretaris van de commissie bezwaarschriften, de heer R. Thiels van de afdeling Algemene zaken, tel. 0493-494888.

Terug naar boven

Teruggave van de belastingdienst:
Geld terug voor mensen met een bijstandsuitkering!

De ziekenfondspremies zijn de laatste jaren zo gestegen dat mensen met een bijstandsuitkering in aanmerking kunnen komen voor een belastingteruggave in verband met ziektekosten. Net als iedereen mag ook een bijstandsgerechtigde alleen het bedrag aan ziektekosten dat boven een bepaalde drempel uitkomt, als aftrekpost opvoeren. Maar omdat de bijstandsuitkering zo laag is, komen de premies alleen al boven die drempel uit.

Als u bijstand heeft en over 2004 nog geen teruggave vroeg aan de Belastingdienst, raden wij u aan dat alsnog te doen. Bij het invullen kunt u sowieso de volgende kosten opvoeren als aftrekpost:
* de procentuele ziekenfondspremie (staat op uw jaaropgave);
* de nominale ziekenfondspremie (door uzelf betaald);
* de aanvullende ziekenfondspremie (door uzelf betaald);
* het standaardbedrag voor uw huisapotheek ( 23,-- per persoon per jaar).

Voor een alleenstaande kan dit over het jaar 2004 een belastingteruggave van 40,-- opleveren, en voor een echtpaar kan dat oplopen tot 200,--. De teruggave wordt niet achteraf weer van de bijstandsuitkering afgetrokken: die is dus echt extra!

Verder kunt u natuurlijk gewoon een beroep blijven doen op bijzondere bijstand voor uw bijzondere noodzakelijke bestaanskosten. Als u al bijzondere bijstand heeft ontvangen voor andere kosten dan de ziektekosten die we hierboven noemden (zoals voor een bril, of voor de eigen bijdrage van de thuiszorg) dan kunt u die kosten niet meer opvoeren en terugkrijgen van de Belastingdienst.

Wat moet u doen ?
U moet een T-biljet van de Belastingdienst invullen. Dit formulier kunt u opvragen bij de Belastingdienst via telefoonnummer 0800-0543 of via www.belastingdienst.nl.

Hulp nodig bij het invullen ?
Hebt u hulp nodig bij het invullen van het T-biljet, dan kunt u elke werkdag tussen 9.00 en 17.00 uur terecht bij de Belastingdienst, Stationsplein 9, Helmond. U hoeft geen afspraak te maken. Wel moet u de volgende gegevens meenemen:

* uw sofinummer (en dat van uw eventuele partner);
* uw jaaropgave 2004 (en dat van uw eventuele partner);
* een overzicht van uw ziektekostenverzekeraar waarop de nominale en de aanvullende ziekenfondspremie vermeld staan.

Algemeen
Veel ouderen, chronisch zieken en gehandicapten weten niet dat ze ziektekosten kunnen terugvragen bij de Belastingdienst vanwege ziekte, handicap of ouderdom. Als service heeft het Ministerie van VWS een speciale website ontwikkeld om mensen op weg te helpen met het invullen van belastingformulieren. Die site heet www.aangifteloont.nl. Via de site wordt u verwezen naar een persoon of organisatie die kan helpen bij het invullen van de belastingaangifte. Geen commercieel bedrijf, maar organisaties die als voornaamste doel hebben u te helpen. Ze vragen daarvoor een geringe onkostenvergoeding of ze doen het voor niets. Het gaat om vakbonden, ouderenorganisaties en gehandicaptenorganisaties. U kunt ook contact opnemen met de plaatselijke ouderenadviseurs.

Meer informatie
Wilt u meer informatie over dit artikel, dan kunt u tijdens het telefonisch spreekuur van 11.00 tot 12.00 uur contact opnemen met uw consulent van de afdeling Sociale zaken.