Gemeente Someren
Bestrijding eikenprocessierups 2005
In de maanden mei, juni en juli kan op eikenbomen in Nederland de
eikenprocessierups voorkomen. Contact met de beharing van deze rupsen
kan klachten veroorzaken als jeuk, huiduitslag en irritatie aan de
ogen of luchtwegen. Op plaatsen waar veel ongemak van brandharen is,
probeert de gemeente op milieuvriendelijke wijze de plaag zo vroeg
mogelijk te bestrijden. Enkele weken geleden heeft de gemeente gekeken
waar processierupsen voorkwamen in inlandse eiken.
Aan de hand van de inventarisatie is besloten om in een aantal
gevallen te gaan spuiten met een biologisch middel om zoveel mogelijk
de overlast te beperken. Op dit moment is de gemeente druk bezig met
deze bestrijding. In totaal zullen ongeveer 4000 stuks bomen bespoten
worden.
De navolgende straten worden bespoten:
* Beliënberkdijk,
* Jan Smitslaan,
* Stevensvaartje (bij woningen),
* Valenpeelsedijk,
* Peelweg,
* Gezandebaan,
* Teunis Spekbaan,
* Limburglaan,
* Smulderslaan (bij woonhuis),
* Kerkendijk,
* Nieuwendijk,
* Zaanstraat,
* Goord Verbernedijk,
* Potackerweg ook wegje Jaspersport,
* Heezenbergweg (bij woonhuis),
* De Wertstraat,
* Scouting terrein Lierop,
* Heesvenstraat,
* Laan ten Boomen,
* Lungendonk,
* Steemertseweg,
* Kerkenhuis,
* Somerseweg,
* Lieropsedijk,
* Slievenstraat,
* Kromvenweg,
* Loovebaan,
* Witvrouwenbergweg,
* Lage Akkerweg,
* Kanaalstraat,
* Burgemeester Roelslaan (van Muldersweg tot rotonde)
* en speelterrein aan de Wingerd.
Zoals al jaren het geval is bestrijdt de gemeente geen rupsen in bos
en natuurgebieden. Ook rupsen op onverharde wegen worden niet
bestreden. De gemeente hoopt zo de natuurlijke vijand van de
processierups tot ontwikkeling te laten komen.
De gemeente zal de rupsen blijven volgen in andere straten, daarbij
hebben wij uw hulp nodig. Ziet u rupsen op stammen van bomen of
dikkere takken, neem dan contact op met de afdeling gemeentewerken,
tel: 0493-494888. De gemeente zal ook bij woningen rupsen bestrijden.
Wij denken dan aan plekken zoals opritten en terrassen. Deze rupsen
worden weggebrand.
Voor meer informatie aangaande gezondheidsklachten kunt u terecht bij
de GGD in uw regio en op de website: www.ggd.nl.
Terug naar boven
Onafhankelijke bezwaarschriftencommissie ingesteld:
Nieuwe procedure bezwaarschriften
Indien u het niet eens bent met een besluit van de gemeente kunt u
bezwaar maken. Tot nu toe gebeurt de afhandeling van zon bezwaar door
de gemeente zelf. Vanaf 1 mei a.s. zal dit worden overgenomen door een
onafhankelijke commissie bezwaarschriften.
Deze commissie heeft geen binding met het gemeentebestuur en bestaat
uit drie deskundigen (ondersteund door een secretaris). Zij onderzoekt
of de regels correct zijn toegepast en of de verschillende belangen op
een juiste wijze zijn afgewogen. Uiteindelijk brengt de
bezwaarschriftencommissie een advies uit aan het bestuursorgaan dat
het bestreden besluit heeft genomen. Het bestuursorgaan, bijvoorbeeld
het college, kan afwijken van dit advies, maar zal in dat geval dat
gemotiveerd moeten doen.
Een en ander heeft gevolgen voor de bezwarenprocedure. Zo worden
bijvoorbeeld de hoorzittingen vanaf 1 mei a.s. niet meer door het
bestuursorgaan zelf, maar door de commissie gehouden. Deze nieuwe
procedure is overigens te raadplegen op de www.someren.nl.
Voor vragen over de commissie kunt u terecht bij de secretaris van de
commissie bezwaarschriften, de heer R. Thiels van de afdeling Algemene
zaken, tel. 0493-494888.
Terug naar boven
Teruggave van de belastingdienst:
Geld terug voor mensen met een bijstandsuitkering!
De ziekenfondspremies zijn de laatste jaren zo gestegen dat mensen met
een bijstandsuitkering in aanmerking kunnen komen voor een
belastingteruggave in verband met ziektekosten. Net als iedereen mag
ook een bijstandsgerechtigde alleen het bedrag aan ziektekosten dat
boven een bepaalde drempel uitkomt, als aftrekpost opvoeren. Maar
omdat de bijstandsuitkering zo laag is, komen de premies alleen al
boven die drempel uit.
Als u bijstand heeft en over 2004 nog geen teruggave vroeg aan de
Belastingdienst, raden wij u aan dat alsnog te doen. Bij het invullen
kunt u sowieso de volgende kosten opvoeren als aftrekpost:
* de procentuele ziekenfondspremie (staat op uw jaaropgave);
* de nominale ziekenfondspremie (door uzelf betaald);
* de aanvullende ziekenfondspremie (door uzelf betaald);
* het standaardbedrag voor uw huisapotheek ( 23,-- per persoon per
jaar).
Voor een alleenstaande kan dit over het jaar 2004 een
belastingteruggave van 40,-- opleveren, en voor een echtpaar kan dat
oplopen tot 200,--. De teruggave wordt niet achteraf weer van de
bijstandsuitkering afgetrokken: die is dus echt extra!
Verder kunt u natuurlijk gewoon een beroep blijven doen op bijzondere
bijstand voor uw bijzondere noodzakelijke bestaanskosten. Als u al
bijzondere bijstand heeft ontvangen voor andere kosten dan de
ziektekosten die we hierboven noemden (zoals voor een bril, of voor de
eigen bijdrage van de thuiszorg) dan kunt u die kosten niet meer
opvoeren en terugkrijgen van de Belastingdienst.
Wat moet u doen ?
U moet een T-biljet van de Belastingdienst invullen. Dit formulier
kunt u opvragen bij de Belastingdienst via telefoonnummer 0800-0543 of
via www.belastingdienst.nl.
Hulp nodig bij het invullen ?
Hebt u hulp nodig bij het invullen van het T-biljet, dan kunt u elke
werkdag tussen 9.00 en 17.00 uur terecht bij de Belastingdienst,
Stationsplein 9, Helmond. U hoeft geen afspraak te maken. Wel moet u
de volgende gegevens meenemen:
* uw sofinummer (en dat van uw eventuele partner);
* uw jaaropgave 2004 (en dat van uw eventuele partner);
* een overzicht van uw ziektekostenverzekeraar waarop de nominale en
de aanvullende ziekenfondspremie vermeld staan.
Algemeen
Veel ouderen, chronisch zieken en gehandicapten weten niet dat ze
ziektekosten kunnen terugvragen bij de Belastingdienst vanwege ziekte,
handicap of ouderdom. Als service heeft het Ministerie van VWS een
speciale website ontwikkeld om mensen op weg te helpen met het
invullen van belastingformulieren. Die site heet www.aangifteloont.nl.
Via de site wordt u verwezen naar een persoon of organisatie die kan
helpen bij het invullen van de belastingaangifte. Geen commercieel
bedrijf, maar organisaties die als voornaamste doel hebben u te
helpen. Ze vragen daarvoor een geringe onkostenvergoeding of ze doen
het voor niets. Het gaat om vakbonden, ouderenorganisaties en
gehandicaptenorganisaties. U kunt ook contact opnemen met de
plaatselijke ouderenadviseurs.
Meer informatie
Wilt u meer informatie over dit artikel, dan kunt u tijdens het
telefonisch spreekuur van 11.00 tot 12.00 uur contact opnemen met uw
consulent van de afdeling Sociale zaken.