FNV

Nederland verdient beter

FNV voert campagne voor betere kinderopvang

De FNV start maandag een actieweek onder het motto `Laat kinderopvang niet vallen!'. FNV-voorzitter Agnes Jongerius zal in Amsterdam de actieweek openen door bij het kinderdagverblijf De Klapmuts strandballen en flyers uit te delen. Dat meldt FNV e-Magazine vandaag.

De vakbeweging vindt kinderopvang in Nederland te duur en wil dat het kabinet meer geld investeert, zodat kinderopvang voor iedereen goedkoper wordt. Ook moeten er meer plaatsen bijkomen.

Er zijn nu nog wachtlijsten en de keus voor de opvangdagen is in veel kinderdagverblijven nog een probleem. Verder vindt de FNV dat er teveel administratieve rompslomp aan de Wet Kinderopvang hangt. En ten slotte wil de FNV dat werkgevers verplicht worden mee te betalen. Dat is nu nog niet het geval.

Tijdens de actieweek bezoeken FNVers kinderopvangverblijven om ouders en medewerkers te informeren over de wet en hen op te roepen een vragenlijst in te vullen. Alle ervaringen worden meegenomen in de wensenlijst van de FNV tijdens het voorjaarsoverleg met het kabinet.

We hebben via het meldpunt kinderopvang al veel klachten binnengekregen, zegt FNV-beleidsmedewerker Linda Rigters. Meer dan achthonderd. Maar we willen zoveel mogelijk ervaringen van alle ouders weten om onze argumenten kracht bij te zetten tijdens het voorjaarsoverleg.


* Open FNV e-Magazine

8 juni 2005
FNV e-Magazine 8 juni 2005.htm