Nederland verdient beter
FNV voert campagne voor betere kinderopvang
De FNV start maandag een actieweek onder het motto `Laat kinderopvang
niet vallen!'. FNV-voorzitter Agnes Jongerius zal in Amsterdam de
actieweek openen door bij het kinderdagverblijf De Klapmuts
strandballen en flyers uit te delen. Dat meldt FNV e-Magazine vandaag.
De vakbeweging vindt kinderopvang in Nederland te duur en wil dat het
kabinet meer geld investeert, zodat kinderopvang voor iedereen
goedkoper wordt. Ook moeten er meer plaatsen bijkomen.
Er zijn nu nog wachtlijsten en de keus voor de opvangdagen is in veel
kinderdagverblijven nog een probleem. Verder vindt de FNV dat er
teveel administratieve rompslomp aan de Wet Kinderopvang hangt. En ten
slotte wil de FNV dat werkgevers verplicht worden mee te betalen. Dat
is nu nog niet het geval.
Tijdens de actieweek bezoeken FNVers kinderopvangverblijven om ouders
en medewerkers te informeren over de wet en hen op te roepen een
vragenlijst in te vullen. Alle ervaringen worden meegenomen in de
wensenlijst van de FNV tijdens het voorjaarsoverleg met het kabinet.
We hebben via het meldpunt kinderopvang al veel klachten
binnengekregen, zegt FNV-beleidsmedewerker Linda Rigters. Meer dan
achthonderd. Maar we willen zoveel mogelijk ervaringen van alle ouders
weten om onze argumenten kracht bij te zetten tijdens het
voorjaarsoverleg.
* Open FNV e-Magazine
8 juni 2005
FNV e-Magazine 8 juni 2005.htm
FNV