FloraHolland


Bemiddelingsbureau positief over tulpenseizoen

Volledige mix, clustering en keuze voor specifiek marktsegment steeds belangrijker

FLORAHOLLAND (8 juni 2005) - Het Bemiddelingsbureau van FloraHolland is tevreden over het verloop van het tulpenseizoen. Tot en met week 21 zijn ca 117 miljoen stuks verkocht in 2005. Dit is een stijging van 37 procent ten opzichte van vorig jaar. Het afgelopen jaar is er aanzienlijk meer vastgelegd in contracten. Niet alleen zijn er veel nieuwe contracten afgesloten, ook zijn er grotere volumes afgezet via bestaande lijnen.

Er zijn 13 miljoen stuks verhandeld via dag/weekhandel, de rest via contracten en overige aanvragen zoals acties. Denk hierbij aan de actie met pretpark Toverland op FloraHolland vestiging Venlo. Door een bosje tulpen te kopen in een supermarkt in deze regio, kreeg men korting op een toegangskaartje voor het pretpark.

Gemixte kleuren populair
Tulpen worden steeds meer verkocht via het grootwinkelbedrijf en dan met name via supermarkten. De vraag naar meerdere kleuren in het schap (gemixte kleuren met vijf tot zeven kleuren) is het grootst. De kleuren geel en rood en gestreepte varianten zijn hierbij het meest in trek. Op de voet gevolgd door de kleuren roze, oranje, wit en paars. Bij deze kleurenmixen bestaat er een grote vraag naar uniforme partijen. Dit vraagt om schaalvergroting aan aanbodszijde.

Kopers hebben een voorkeur voor aanvoerders die de volledige mix kunnen leveren of voor een combinatie van aanvoerders die hun assortiment op elkaar afstemmen. Het Bemiddelingsbureau speelt hierbij een belangrijke rol. Naast de verkoop ondersteunt het Bemiddelingsbureau ondermeer bij het vormen van clusters om zo in te kunnen spelen op de vraag naar de volledige mix. Ook helpt zij steeds meer aanvoerders bij het kiezen voor een specifiek marktsegment.

Toename wensen en eisen
De keuze voor een specifiek marktsegment leidt ertoe dat kopers en kwekers steeds meer wensen en eisen aan elkaar stellen. Dit leidt tot een meerjarenplan in aanvoer, certificering en ondernemerschap. Ook hierin ondersteunt het Bemiddelingsbureau. Een andere trend is de vraag van kopers naar volledig verpakte producten of een halffabrikaat. Ook zien we bij kopers een stijgende behoefte aan advies over de afzet bij supermarkten. Bijvoorbeeld door het verbeteren van de presentatie van de producten in de schappen.


---