FloraHolland
Bemiddelingsbureau positief over tulpenseizoen
Volledige mix, clustering en keuze voor specifiek marktsegment steeds
belangrijker
FLORAHOLLAND (8 juni 2005) - Het Bemiddelingsbureau van FloraHolland
is tevreden over het verloop van het tulpenseizoen. Tot en met week 21
zijn ca 117 miljoen stuks verkocht in 2005. Dit is een stijging van 37
procent ten opzichte van vorig jaar. Het afgelopen jaar is er
aanzienlijk meer vastgelegd in contracten. Niet alleen zijn er veel
nieuwe contracten afgesloten, ook zijn er grotere volumes afgezet via
bestaande lijnen.
Er zijn 13 miljoen stuks verhandeld via dag/weekhandel, de rest via
contracten en overige aanvragen zoals acties. Denk hierbij aan de
actie met pretpark Toverland op FloraHolland vestiging Venlo. Door een
bosje tulpen te kopen in een supermarkt in deze regio, kreeg men
korting op een toegangskaartje voor het pretpark.
Gemixte kleuren populair
Tulpen worden steeds meer verkocht via het grootwinkelbedrijf en dan
met name via supermarkten. De vraag naar meerdere kleuren in het schap
(gemixte kleuren met vijf tot zeven kleuren) is het grootst. De
kleuren geel en rood en gestreepte varianten zijn hierbij het meest in
trek. Op de voet gevolgd door de kleuren roze, oranje, wit en paars.
Bij deze kleurenmixen bestaat er een grote vraag naar uniforme
partijen. Dit vraagt om schaalvergroting aan aanbodszijde.
Kopers hebben een voorkeur voor aanvoerders die de volledige mix
kunnen leveren of voor een combinatie van aanvoerders die hun
assortiment op elkaar afstemmen. Het Bemiddelingsbureau speelt hierbij
een belangrijke rol. Naast de verkoop ondersteunt het
Bemiddelingsbureau ondermeer bij het vormen van clusters om zo in te
kunnen spelen op de vraag naar de volledige mix. Ook helpt zij steeds
meer aanvoerders bij het kiezen voor een specifiek marktsegment.
Toename wensen en eisen
De keuze voor een specifiek marktsegment leidt ertoe dat kopers en
kwekers steeds meer wensen en eisen aan elkaar stellen. Dit leidt tot
een meerjarenplan in aanvoer, certificering en ondernemerschap. Ook
hierin ondersteunt het Bemiddelingsbureau. Een andere trend is de
vraag van kopers naar volledig verpakte producten of een
halffabrikaat. Ook zien we bij kopers een stijgende behoefte aan
advies over de afzet bij supermarkten. Bijvoorbeeld door het
verbeteren van de presentatie van de producten in de schappen.
---