Protestantse Kerk in Nederland
De Nieuwe Bijbelvertaling wint bronzen Effie
(8-6-2005)
De communicatiecampagne rondom De Nieuwe Bijbelvertaling heeft een
bronzen Effie gewonnen. De Effies werden dinsdag 7 juni tijdens een
feestelijke bijeenkomst uitgereikt in het Koninklijk Instituut voor de
Tropen te Amsterdam.
Effie
De Effie is de effectiviteitsprijs van de Vereniging van
communicatie-adviesbureaus, en de Bond van adverteerders. Deelnemers
aan de Effie moeten aannemelijk maken dat de communicatie een
belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld in de succesvolle
marketingoperatie.
Een citaat uit het juryrapport:
Door de Bijbel in de nieuwe vertaling neer te zetten als literair werk
is de campagne erin geslaagd om ook heel veel mensen van buiten de
gelovige doelgroep te bereiken. In korte tijd is het boek
doorgedrongen tot bovenin de lijst van bestsellers. In de case is op
een hele slimme manier gebruik gemaakt van PR. De aanpak met recensies
verdient respect, dat is gedurfd voor een boek als de Bijbel.
Campagne
Eind oktober 2004 verscheen De Nieuwe Bijbelvertaling. Inmiddels zijn
ruim 510.000 exemplaren van De Nieuwe Bijbelvertaling in verschillende
edities verkocht. De campagne werd twee keer eerder bekroond met een
Award.