GEMEENTEN KIEZEN BESTE PRAKTIJKVOORBEELDEN
Moerdijk wint de KING Award
Het VNG-congres heeft Moerdijk uitgeroepen tot winnaar van de KING
Award. Deze Kwaliteit Impuls Nederlandse Gemeenten (KING) Award wordt
uitgereikt voor het beste praktijkvoorbeeld voor gemeentelijke
dienstverlening door de Commissie Jorritsma. De afdeling Vergunningen
en Handhaving behandelt alle vergunningen integraal, en handhaaft ook
integraal: De 1-loketgedachte in praktijk. Sinds 2000 is de afdeling
continu doorontwikkeld. Daarbij wordt gestreefd naar korte lijnen en
snelle termijnen. De klant staat hierbij centraal, evenals de gedachte
'mens volgt werk'. Het meest recente voorbeeld is doorontwikkeling van
het vergunningenloket, waar verdere verbeteringen voor de klant worden
gerealiseerd door onder meer het minimaliseren van de doorlooptijd. En
de ontwikkelingen gaan nog door.
Winnaar uit in totaal 96 inzendingen
In totaal waren er 96 praktijkvoorbeelden in de running voor de KING
Award. Pas in de derde en voorlaatste selectie werden Almelo, Enschede
en Moerdijk genomineerd voor de titel. De jury bestaande uit
vertegenwoordigers van VNO-NCW, Stichting Rekenschap, Burger@overheid
en een Tweede Kamerlid, kozen uit de tien geselecteerde voorbeelden de
drie genomineerden. De genomineerden zijn door de juryleden bekeken op
onder meer de praktische toepasbaarheid, de mate van brede
inzetbaarheid voor verschillende doelgroepen en op de baten die het
voorbeeld oplevert voor burger en bedrijf, afgezet tegen de benodigde
investering.
De Commissie Gemeentelijke Dienstverlening (Commissie Jorritsma) richt
zich op het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening en
ontwikkelt een visie over hoe gemeentelijke dienstverlening er over
tien jaar uit moet zien. Hiervoor heeft de commissie zich laten
inspireren door goede voorbeelden van publieke dienstverlening. In het
najaar van 2004 deed zij een oproep aan gemeenten om
praktijkvoorbeelden in te dienen.
EGEMaward voor het meest bruikbare praktijkvoorbeeld elektronische
dienstverlening
Naast de KING Award werd ook de EGEMaward uitgereikt, een prijs voor
het meest bruikbare praktijkvoorbeeld op het gebied van elektronische
dienstverlening bij gemeenten.
Onder het motto: het peloton in beweging wil EGEM gemeenten
ondersteunen bij het verbeteren van hun elektronische dienstverlening.
De EGEMaward kent drie categorieën. De gele trui wordt uitgereikt aan
het praktijkvoorbeeld dat overall het meest succesvol is en dermate
toonaangevend is dat het andere gemeenten helpt in beweging te komen.
De groene trui is voor de sprinter: het praktijkvoorbeeld dat met een
betrekkelijke korte inspanning door af te kijken maximaal rendement
oplevert. Tenslotte is er de bolletjestrui voor de klimmer. Dit is het
praktijkvoorbeeld dat een forse inspanning heeft gekost voor de
organisatie, maar de dienstverlening naar burgers en bedrijven toe
zichtbaar significant heeft verbeterd. Naast prijzen in drie
categorieën is er ook een Publieksprijs, voor het meest veelbelovende
praktijkvoorbeeld. De winnaar van de witte trui is door de gemeenten
gekozen.
Den Haag wint de gele trui
Den Haag is vanuit een brede visie te werk gegaan en heeft de
organisatie, zonder te reorganiseren, meegekregen in het
veranderingstraject Het Glazen Stadhuis. Het bestuur, de raad, het
hogere management en de medewerkers hebben allen de schouders eronder
gezet. De visie en uitwerking daarvan voor zowel de bedrijfsvoering
als de dienstverlening is navolgbaar. Den Haag weet de eigen
organisatie maar ook de buitenwereld te inspireren en mee te krijgen
in de ontwikkeling.
Uit de samenwerking met andere gemeenten blijkt dat componenten zoals
de formulierenserver, Haagse huwelijk en de Virtuele kijkdoos die
ontwikkeld zijn herbruikbaar zijn. Voor middelgrote en kleine
gemeenten moet mogelijk een vertaalslag gemaakt worden om tot
herbruikbaarheid te leiden. Niettemin is het gedachtegoed van Den
Haag, het ketendenken en het vanuit een visie werken aan
informatie-voorziening voor alle gemeenten profijtelijk om kennis van
te nemen, af te kijken en na te doen.
Hoorn gehuld in de bolletjestrui
Hoorn heeft een innovatieve manier van samenwerking ontwikkeld. Vijf à
zes jaar geleden is Enkhuizen als eerste begonnen met de gemeentelijke
uitbesteding van hun ICT bij Hoorn. Hoorn heeft deze samenwerking
uitgewerkt en deze dienstverlening vervolgens naar andere
klantgemeenten in de nabijheid uitgebreid. Hoorn heeft lef en
innovativiteit getoond door buiten de kaders te denken en zichzelf te
helpen door andere gemeenten in de regio te ondersteunen. Een win-win
situatie is ontstaan. Dit voorbeeld geeft een duidelijke visie op hoe
samengewerkt kan worden. De samenwerking heeft effect gehad op zowel
organisatie en investeringen; de kosten voor ICT zijn afgenomen omdat
Hoorn en de klantgemeenten samen één afnemer vormen. Daarnaast is de
ICT-organisatie professioneler georganiseerd dan voor de samenwerking,
Hoorn heeft de beschikking over extra middelen om expertise in huis te
halen.
Assen, de winnaar van de groene trui
Assen stond eerder dit jaar al in de schijnwerpers door het winnen van
de Webaward, een prijs die de bekroning vormde van een bijzonder
proces dat zich binnen de gemeente heeft voltrokken. Waar de Webaward
zich met name richt op de externe representatie van de gemeente, de
website, wil EGEM met het toekennen van de groene trui aan de gemeente
Assen vooral de wijze waarop dit resultaat werd behaald onder de
aandacht brengen. Niet eerder zagen we een benadering die zo integraal
vanuit het veranderkundig perspectief werd ingezet. Met slechts een
minimale focus op het ICT-instrumentarium en maximale aandacht voor de
veranderingen die de organisatie moest doormaken, is een route
uitgestippeld die geleid heeft tot dit klinkende resultaat.
Vermeldenswaardig is dat deze integrale routekaart is aangereikt door
het managementteam van de gemeente. De combinatie van integraliteit en
leiderschap beschouwt EGEM als de belangrijkste ingrediënten van het
veranderrecept voor gemeentelijke organisaties en verdient daarom in
deze categorie te worden beloond met de groene trui!
Den Bosch, in het wit gehuldigd met de publieksprijs
Deze award wordt toegekend door gemeenten aan het praktijkvoorbeeld
dat zij zien als het meest veelbelovend. Bij de toekenning van de
witte trui is het aantal uitgebrachte stemmen doorslaggevend geweest.
DigiD en Digiplu hebben tot het laatst beide gestreden voor de
winnende plek. Uiteindelijk heeft Digiplu van de gemeente Den Bosch de
titel publieksprijs in de wacht weten te slepen.
Zoals toegelicht door de stemmers op DigiPlu:
* Het is een totaaloplossing voor volledige digitale processen
* Beste concept, ook organisatorisch de zaak aangepakt.
* Nergens anders zijn de werkprocessen zo geoptimaliseerd waardoor
de dienstverlening naar de burgers en bedrijven gigantisch is
verbeterd! Een waar voorbeeld voor het overheidsloket
Voor meer informatie over de KING Award kunt u contact opnemen met
Arjen Konijnenberg, persvoorlichter van de VNG, telefoon 06-46198251.
U vindt dit bericht ook op www.vng.nl.
Voor meer informatie over de EGEMaward kunt u contact opnemen met
Marije Teunissen, telefoon (070) 888 7770 of e-mail
marije.teunissen@egem.nl. Of kijk op www.egem.nl.
Vereniging Nederlandse Gemeenten