GEMEENTEN BINNEN TIEN JAAR DE POORT TOT DE OVERHEID
De VNG Commissie Gemeentelijke Dienstverlening (Commissie Jorritsma)
heeft op het VNG congres haar visie op gemeentelijke dienstverlening
in 2015 gepresenteerd. Deze commissie, onder leiding van Annemarie
Jorritsma heeft het statement geformuleerd dat Gemeenten binnen 10
jaar de poort tot de overheid zijn.
Dit is geen eis maar een statement: Gemeenten willen deze positie gaan
verdienen. Zij staan het dichtste bij burgers, bedrijven en
instellingen. Dit maakt het voor burgers logisch om gemeenten als
eerste aanspreekpunt te gebruiken. De burger staat dus centraal in de
ambitie. Gemeenten moeten de komende de 10 jaar zo goed worden in
dienstverlening dat het vanzelfsprekend wordt om frontoffice taken van
de overheid bij gemeenten te beleggen. De gemeente kan de burger en
bedrijf helpen ook als het gaat om een product of dienst van een
andere overheid.
De commissie ziet de invoering van een landelijk dekkend stelsel van
één centraal telefoonnummer per gemeente (in een herkenbare reeks) als
een goede eerste stap. De invoering van één telefoonnummer vergt dat
producten en diensten binnen gemeenten gebundeld worden. Als dit
geregeld is, dan is de stap om daarna ook via andere kanalen
(elektronisch en fysiek) de dienstverlening aan te bieden een stuk
kleiner.
De VNG moet, samen met het rijk gaan zorgen dat er een nummerreeks
beschikbaar komt en een gemengde groep gemeenten gaan samenstellen die
aan de slag gaan met het ene telefoonnummer. Omdat het gaat om een
overheidsbrede toegang zal samen met het Rijk opgetrokken moeten
worden; alleen al om burgers de informatie van Postbus 51 via het
centrale telefoonnummer te kunnen verstrekken.
VNG voorzitter Deetman is van mening dat de visie terecht aangeeft dat
gemeenten een belangrijke functie te vervullen hebben als
dienstverlener richting burgers en bedrijven. Het is een ambitieuze
visie: gemeenten worden uitgedaagd om de dienstverlening in te vullen
vanuit de logica van de klanten. Dit moet ertoe leiden dat de gemeente
de toegang worden voor de hele overheidsdienstverlening. Daarnaast
deed de voorzitter de toezegging dat de VNG zich gaat richten op de
uitvoeringsagenda zoals deze door de commissie is opgesteld. De VNG
stelt een model-kwaliteitshandvest op, introduceert een reeks van
centrale gemeentelijke telefoonnummers en zorgt voor een kennisbank
met gemeentelijke initiatieven op het VNG-net.
* Inleiding door A. Jorritsma
* Visie
Vereniging Nederlandse Gemeenten