08.06.2005 / 10:20 / Rubriek: Economie / Organisatie: Kelly services bv
Nederlandse werknemers behoren tot de ongelukkigste van Europa
Den Haag, 8 juni 2005 - Uit recent onderzoek van arbeidsbemiddelaar Kelly Services blijkt dat Nederlandse werknemers tot de meest ontevreden werknemers van Europa behoren. Het Kelly World at Work onderzoek wijst uit dat slechts 45% van de ondervraagde Nederlandse werknemers tevreden is met hun huidige baan. In Europa zijn de cijfers aanzienlijk hoger: 68% van de Scandinaviërs geeft aan tevreden te zijn, gevolgd door de Fransen (61%) en de Italianen en Zwitsers (ieder 53%). België scoort met 35% het laagst in Europa.
Per functieniveau en -type zijn er ook verschillen waar te nemen: op directie en management niveau is men het meest tevreden (70%), gevolgd door financiën (57%) en research (54%). Het minst tevreden zijn werknemers in de reiswereld en retail.
Jacob Klaren, General Manager Nederland van Kelly Services, licht de cijfers toe.'Er zijn diverse factoren die bepalen of een werknemer tevreden is, zoals een uitdagende functie, inspraak en verantwoordelijkheid. Het gaat dus niet alleen om geld maar ook onzekerheid over het behoud van de eigen baan en het economische klimaat leidt tot ontevredenheid. Het is niet verrassend dat werknemers met een zware, stressvolle functie gelukkiger lijken, het biedt hen de mogelijkheid om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.'
Het onderzoek werd gehouden onder 14.000 Europese werknemers in 12 landen. De belangrijkste uitkomsten voor Nederland zijn :
- slechts 45% van de Nederlandse werknemers is tevreden ten opzichte van 58% in Europa
- binnen de sectoren overheid (71%) en onderwijs (60%) zijn werknemers het meest tevreden
- binnen de sectoren reiswereld (75%) en retail (50%) zijn werknemers het minst tevreden
- 34% is tevreden over het salaris
Kelly Services Inc. behoort tot de Fortune 500-bedrijven en is gevestigd in Troy (Michigan, VS). Kelly Services is gespecialiseerd in het bieden van advies en totaaloplossingen op het gebied van Human Resources, zoals het leveren van tijdelijk en vast personeel, outsourcing en personeel op projectbasis. Met 2.600 kantoren in 27 landen levert Kelly zijn klanten jaarlijks 700.000 werknemers op diverse terreinen zoals office, call center, accounting, engineering, IT, juridische aangelegenheden, wetenschap, marketing en licht industrieel. In 2004 bedroeg de omzet 4.98 miljard USD.
Voor nadere informatie:
Stefan de Krijger
Senior Consultant
Pleon bv
Tel: 020 487 40 00
Email: stefan.dekrijger@pleon.com