Print
Bionische Mercedes concept car:geïnspireerd door de koffervis
(8-6-2005)
Tijdens het DaimlerChrysler Innovation Symposium in Washington
beleefde een revolutionaire nieuwe concept car zijn wereldpremière:
de bionische Mercedes-Benz.
De ingenieurs van het Mercedes-Benz Technology Centre en
DaimlerChrysler Research hebben zich voor het eerst laten inspireren
door een voorbeeld uit de natuur: de koffervis. Hoewel zijn
kubusvormige lichaam anders doet vermoeden, is deze tropische vis in
feite bijzonder aërodynamisch gevormd en heeft hij een ideale
stroomlijn.
DaimlerChrysler maakte een schaalmodel op een kwart van de ware
grootte en met een vormgeving die in belangrijke mate was afgeleid van
de koffervis.
Aërodynamischer dan ooit
Tijdens windtunneltests met het kleimodel werd een ongekend lage
luchtweerstandcoëfficiënt gemeten van 0,095. Deze
onderzoeksresultaten zijn gebruikt bij de ontwikkeling van de
bionische Mercedes-Benz, een functionele, compacte auto met een lengte
van 4.24 meter. De auto biedt plaats aan vier inzittenden plus bagage.
Met een Cw-waarde van slechts 0,19 behoort deze concept car tot de
meest aërodynamische in het segment van autoâs met vergelijkbare
afmetingen.
Zuiniger en schoner
Naast de aan de gestroomlijnde en lichte koffervis ontleende bouw,
dragen de 103 kW/140 pk sterke dieselmotor en de innovatieve Selective
Catalytic Reduction technologie (SCR) in hoge mate bij aan het
gunstige brandstofverbruik en de verminderde uitlaatgasemissie. Het
brandstofverbruik bedraagt gemiddeld slechts 4,3 liter per 100 km -
maar liefst twintig procent minder dan bij een vergelijkbaar
productiemodel. DaimlerChrysler test momenteel deze SCR-technologie
wereldwijd. Deze technologie maakt het mogelijk om met behulp van de
vloeistof AdBlue de uitstoot van stikstofoxide van de direct
ingespoten dieselmotor met tachtig procent te verminderen.
In een uitsparing van het reservewiel van de concept car bevindt zich
een reservoir met AdBlue. Deze waterhoudende ureumoplossing wordt,
afhankelijk van het toerental, in nauwkeurig gedoseerde hoeveelheden
in het uitlaatsysteem gespoten. Hierdoor worden de stikstofoxiden
omgezet in onschadelijk stikstof en water. Uiteraard is de bionische
Mercedes-Benz uitgerust met een onderhoudsvrij diesel partikelfilter.
Licht en sterk
De huid van de koffervis bestaat uit talloze zeskantige, benige
schubben die een optimale sterkte in combinatie met een zeer laag
gewicht geven.
De ingenieurs van DaimlerChrysler onderzochten de grondbeginselen van
deze bionische structuur en pasten deze met gebruikmaking van een
speciaal rekenproces toe in de bionische Mercedes-Benz.
Dankzij dit rekenproces is het bijvoorbeeld mogelijk om de uitwendige
deurplaten wel veertig procent stijver te maken dan met conventionele
technieken mogelijk is.
Als de gehele carrosserie met deze technieken wordt ontworpen, daalt
het totale gewicht met circa eenderde, zonder dat de sterkte en
botsbestendigheid eronder lijden.
AutoRai