Waardering ondernemers voor Zwolle toegenomen
De waardering van de Zwolse ondernemers voor de gemeente is licht gestegen
ten opzichte van 2000. Binnen de 30 grote steden (G30) in ons land scoort
Zwolle tweemaal een eerste en driemaal een tweede plaats en voor het
overige bovengemiddeld. Dat blijkt uit een benchmark-onderzoek dat het
ministerie van Economische Zaken heeft laten uitvoeren naar het
ondernemingsklimaat van de 30 grote steden uit het Grote Stedenbeleid. De
nulmeting van het onderzoek vond plaats in 2000 en een tussenmeting in
2002.
De benchmark heeft in de 30 steden van het Grote Stedenbeleid (GSB) de
waardering van ondernemers voor het gemeentelijk ondernemingsklimaat
onderzocht. Doel van het onderzoek is dat gemeenten kennisnemen van het
oordeel van de ondernemers en daardoor gestimuleerd worden een adequaat
economisch beleid te voeren. De G30 hebben de afgelopen jaren veel aandacht
besteed aan de verbetering van het lokale ondernemingsklimaat, ondermeer
door het Grotestedenbeleid.
Vergeleken met de gemiddelde cijfers van de G30 scoort Zwolle goed. De
rapportcijfers van de belangrijkste indicatoren liggen op of boven het
gemiddelde van de G30. Zwolle springt eruit wat betreft het algemeen
oordeel over het ondernemingsklimaat (6,8), bereikbaarheid per openbaar
vervoer (7,2), de omvang van de lokale lasten (5,6), veiligheid (6,9) en
aanbod van de publieke diensten (7,2).
Ten opzichte van de nulmeting heeft Zwolle op bijna alle indicatoren van
het ondernemingsklimaat vooruitgang geboekt. Op het gebied van
bereikbaarheid en aanbod publieke diensten scoort Zwolle een eerste plaats.
En op het onderwerp algemeen oordeel ondernemingsklimaat een fraaie tweede
plaats. Wat betreft de dienstverlening zijn de scores lager (net als in
alle andere steden), maar is wel vooruitgang geboekt. Zwolle scoort lager
op de kwaliteit en het aanbod van recreatieve diensten en
arbeidsmarktbeleid, maar blijft boven het landelijk gemiddelde.
De ondernemers hebben aangegeven wat de beste prestaties van de gemeente
Zwolle zijn op economisch vlak, de afgelopen twee jaren. Men is goed te
spreken over de prestaties van de gemeente. Met name over de aanpak van de
binnenstad, de ontwikkeling van bedrijventerreinen, de introductie van
accountmanagers en de aandacht voor communicatie. Daarnaast geven de
ondernemers aan dat de gemeente positief bijdraagt aan het startersbeleid,
maar dat het beleid ten aanzien van allochtone starters meer aandacht
behoeft.
Een belangrijke doelstelling in het Zwolse Meerjaren Ontwikkelings Plan
(MOP) 2000-2004, was de verbetering van de dienstverlening aan ondernemers.
De 5,4 bij de nulmeting is bij het eindonderzoek een 6,0 geworden. Dankzij
verbetering van de dienstverlening, de komst van één herkenbare afdeling
economie en arbeid, een telefonisch bedrijvenloket en een vestigingsteam.
In het MOP 2005-2009, is als doelstelling opgenomen om in 2009 een 6,3 te
scoren.
In 2000 kreeg Zwolle een goed rapportcijfer voor de beschikbaarheid van
bedrijfslocaties. In het eindonderzoek is dat een 6,7 geworden. Zwolle
scoort hier beter dan de andere grote steden. De goede uitkomsten in het
benchmark-onderzoek van EZ, zijn voor Zwolle aanleiding het ingezette
beleid voort te zetten, met ondermeer aandacht voor:
Het up to date houden digitaal bedrijvenloket
Uitbreiding Digitaal bedrijvenloket met transacties
Verstevigen gestructureerd overleg met alle ondernemersverenigingen
Verstevigen centrummanagement
Uitbouwen professionele begeleiding ondernemers
---
Gemeente Zwolle