OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND
http://www.ou.nl

Leerstoel Verhaegen voor Van Merriënboer

De Leerstoel ererector L. Verhaegen aan het Limburgs Universitair Centrum is dit jaar toegewezen aan prof. dr. Jeroen (J.G.) van Merriënboer, hoofd onderzoek Onderwijstechnologisch expertisecentrum (OTEC) van de Open Universiteit Nederland. Op woensdag 8 juni zal hij zijn inaugurele rede uitspreken.

De leerstoel werd door het Universiteitsfonds Limburg opgericht om in herinnering aan ererector Louis Verhaegen, een blijvende bijdrage aan de onderwijsvernieuwing te verzekeren. Tegelijk heeft de leerstoel als doel bij te dragen tot de beroepsvervolmaking van iedereen die bij het onderwijs betrokken is.

Van Merriënboer spreekt in zijn inaugurale rede over 'Het ontwerpen van leertaken binnen de wetenschappen: four-components instructional design als generatief onderwijsmodel'. Het 'four-components instructional design model' (4C/ID-model) beschrijft onderwijs in vier samenhangende componenten: (1) leertaken, (2) ondersteunende informatie, (3) procedurele informatie en (4) deeltaakoefening. De leertaken vormen de ruggengraat voor het onderwijs, waar de andere drie componenten aan gekoppeld worden.

Van Merriënboer werd tijdens de Onderwijs Research Dagen 2004 nog uitgeroepen tot beste promotiebegeleider binnen de Nederlandse wereld van het onderwijsonderzoek. In 2002 ontving hij de International Contributions Award van de AECT voor de belangrijke bijdragen die hij over de jaren heen heeft geleverd aan de onderwijstechnologie. In 2000 werd hij door het tijdschrift Training uitgeroepen tot een van 's werelds 'thought leaders' op het gebied van onderwijstechnologie. En in 1999 ontving hij voor zijn boek Training Complex Cognitive Skills de 'outstanding book of the year award' van de Association for Educational Communications and Technology (AECT).

De oratie vindt plaats op woensdag 8 juni om 16.00 uur in het Limburgs Universitair Centrum te Diepenbeek.

Noot voor de redactie (