OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND
http://www.ou.nl
Leerstoel Verhaegen voor Van Merriënboer
De Leerstoel ererector L. Verhaegen aan het Limburgs Universitair
Centrum is dit jaar toegewezen aan prof. dr. Jeroen (J.G.) van
Merriënboer, hoofd onderzoek Onderwijstechnologisch expertisecentrum
(OTEC) van de Open Universiteit Nederland. Op woensdag 8 juni zal hij
zijn inaugurele rede uitspreken.
De leerstoel werd door het Universiteitsfonds Limburg opgericht om in
herinnering aan ererector Louis Verhaegen, een blijvende bijdrage aan
de onderwijsvernieuwing te verzekeren. Tegelijk heeft de leerstoel als
doel bij te dragen tot de beroepsvervolmaking van iedereen die bij het
onderwijs betrokken is.
Van Merriënboer spreekt in zijn inaugurale rede over 'Het ontwerpen
van leertaken binnen de wetenschappen: four-components instructional
design als generatief onderwijsmodel'. Het 'four-components
instructional design model' (4C/ID-model) beschrijft onderwijs in vier
samenhangende componenten: (1) leertaken, (2) ondersteunende
informatie, (3) procedurele informatie en (4) deeltaakoefening. De
leertaken vormen de ruggengraat voor het onderwijs, waar de andere
drie componenten aan gekoppeld worden.
Van Merriënboer werd tijdens de Onderwijs Research Dagen 2004 nog
uitgeroepen tot beste promotiebegeleider binnen de Nederlandse wereld
van het onderwijsonderzoek. In 2002 ontving hij de International
Contributions Award van de AECT voor de belangrijke bijdragen die hij
over de jaren heen heeft geleverd aan de onderwijstechnologie. In 2000
werd hij door het tijdschrift Training uitgeroepen tot een van 's
werelds 'thought leaders' op het gebied van onderwijstechnologie. En
in 1999 ontving hij voor zijn boek Training Complex Cognitive Skills
de 'outstanding book of the year award' van de Association for
Educational Communications and Technology (AECT).
De oratie vindt plaats op woensdag 8 juni om 16.00 uur in het Limburgs
Universitair Centrum te Diepenbeek.
Noot voor de redactie (