Faalangst nauwelijks van invloed op schoolverwijzing leerling
Promotie Pedagogische wetenschappen
woensdag 8 juni 12.00 uur
Welke relatie bestaat er tussen (cognitieve en sociaal-emotionele) kenmerken van leerlingen en hun schoolloopbaan? Deze vraag stond centraal in het promotieonderzoek van Miriam Fossen. Ze toont aan dat men zich bij de verwijzing van een leerling naar het basisonderwijs en voortgezet onderwijs waarschijnlijk alleen baseert op toetsen die de cognitie testen, en op het beeld dat de leerkracht van een leerling heeft opgebouwd. Toetsen met betrekking tot sociaal-emotionele kenmerken van een leerling - zoals gebrek aan belangstelling, storend gedrag, emotionele instabiliteit, teruggetrokken gedrag en faalangst - lijken erg weinig invloed te hebben op de verwijzing.
Mw. M.W.E.B. Fossen: Invloeden op de onderwijspositie van leerlingen bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Promotor is prof. dr. D.A.V. van der Leij.
Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam