IP/05/679
Brussel, 7 juni 2005
Nederlandse steun voor het Europese signaleringssysteem voor spoorwegen
(ETCS)
De Europese Commissie heeft vandaag besloten Nederland toestemming te
geven steun te verlenen voor de installatie van het Europese
signaleringssysteem ETCS (European Train Control System) op de
Betuwelijn voor goederenvervoer tussen Rotterdam en Duitsland, die in
2006 moet worden geopend. "Om een echt Europees spoorwegnet te creëren
dat concurrerend is voor goederenvervoer, moeten wij gebruik maken van
het Europese signaleringssysteem. Daar zijn kosten aan verbonden, met
name voor de eerste spoorwegondernemingen die op het ETCS
overschakelen. Daarom beschouw ik dit meer als een vergoeding dan als
steun," aldus Jacques Barrot, Vice-voorzitter van de Europese
Commissie met bevoegdheid voor vervoer.
De Nederlandse overheid is van plan een gedeelte terug te betalen van
de kosten voor de installatie van het ETCS, een nieuw signalerings- en
snelheidsbeperkings- systeem voor spoorwegen (zie ook IP/05/321), in
de eerste goederenlocomotieven die op de Betuwelijn zullen rijden. De
subsidie kan aan iedere eigenaar van een goederenlocomotief worden
toegekend. Voor de periode 2005-2007 wordt door de Nederlandse
overheid 5 miljoen euro uitgetrokken.
De steun kan oplopen tot 50% van de in aanmerking komende
investeringskosten met een maximum van 700.000 euro voor
goederenlocomotieven die vóór 1 januari 2004 op het Nederlandse
spoorwegennet werden toegelaten en 3.000 euro voor locomotieven die na
1 januari 2004 werden toegelaten.
Het aantal subsidieaanvragen is beperkt tot één per
spoorwegmaatschappij, leasingmaatschappij of fabrikant indien het
prototype gevolgd wordt door een serie van ten minste 2 locomotieven
van hetzelfde type; tot twee als de prototypen gevolgd worden door ten
minste 9 locomotieven van elk type; en tot drie als de prototypen
gevolgd worden door ten minste 14 locomotieven van elk type.
De ontwikkeling van het goederenvervoer per spoor is een prioriteit
van de EU. De Commissie is van mening dat de steun noodzakelijk is
gezien de hoge benodigde investeringen en het risico dat de Betuwelijn
zonder deze maatregel niet optimaal zou worden gebruikt. Voorts is de
Commissie van mening dat de regeling een beperkt effect zal hebben op
de concurrentie onder de vrachtvervoerders op het Nederlandse
spoorwegennet. Met de regeling zal in feite worden voorkomen dat de
hoge investeringskosten in het nadeel werken van kleine
spoorwegexploitanten ten opzichte van de grote overheidsbedrijven.
Het ETCS-concept is eenvoudig: er wordt informatie doorgeseind van de
grond naar de trein, waar een boordcomputer de gegevens gebruikt om de
maximaal toegestane snelheid te berekenen en de trein vervolgens
indien nodig automatisch langzamer te doen rijden.
Momenteel wordt er in Europa met 20 verschillende grondsystemen
gewerkt. De onderlinge incompatibiliteit is een belangrijke technische
belemmering voor het internationale treinvervoer. Aangezien het
technisch niet mogelijk is om onmiddellijk over te schakelen van de
oude nationale systemen naar de nieuwe norm op het gehele Europese
netwerk, moeten sommige treinen tijdens een overgangsperiode uitgerust
worden met het ETCS naast de bestaande systemen.
Daarom vereist de invoering van deze nieuwe norm een investering van
de spoorwegondernemingen. Met de hulp van een Europees coördinator,
die binnenkort door de Commissie zal worden benoemd, zal een
installatieplan voor het ETCS worden opgesteld, o.a. voor de
hoofdlijnen van het Trans-Europese Netwerk.
European Union