---
PERSBERICHT
Nummer: 155 JAB
Datum: 7 juni 2005
GS stellen ontwerp-PVVP 2005 vast
Ambities verkeer en vervoer tot 2020 stevig omlijnd
Onder het motto Fryslân Feilich Foarút geeft het college van Gedeputeerde Staten in het ontwerp Provinciaal Verkeer- en Vervoerplan 2005 vorm aan de bereikbaarheid, mobiliteit en verkeersveiligheid van Fryslân. GS doen dat met een ambitieus en realistisch investeringsprogramma voor wegen en vaarwegen, met een solide toekomstvisie voor het openbaar vervoer en een krachtig maatregelenpakket voor het fietsverkeer. Van 9 juni tot en met 21 juli is de inspraakperiode voor het ontwerp-PVVP 2005.
De aanleiding om het PVVP van 1999 te herzien ligt in het uitkomen van de Nota Mobiliteit van het Rijk. De provinciale plannen moeten afgestemd worden op de koers die de regering uitzet in deze nota. Het PVVP 2005 geeft ook antwoorden op actuele ontwikkelingen die zich sinds 1999 hebben voorgedaan: de verdergaande groei van het verkeer, de grotere provinciale verantwoordelijkheid, de veranderde financiële perspectieven en de discussies over het fietsbeleid en de toekomst van het openbaar vervoer. De pijlers van het PVVP 1999 blijven overeind en zijn in het ontwerp-PVVP 2005 aangevuld met aangescherpte ambities, zoals die voor fietsverkeer, ketenmobiliteit, openbaar vervoer en verkeersveiligheid. Nog steeds gelden de ambities uit 1999 ten aanzien van veel van de grotere projecten die al in gang zijn gezet.
Enkele speerpunten
De provincie Fryslân legt haar prioriteit de komende jaren bij de verbetering van de hoofdwegenstructuur. Hierbij speelt de herkenbaarheid van de weginrichting een belangrijke rol. "De bestuurder in Fryslân moet te allen tijde kunnen rekenen op veilige provinciale wegen. We willen daarom steeds meer wegen verbreden", aldus verkeersgedeputeerde T. Baas. Ook de plaatsen waar weg en water elkaar kruisen hebben meer aandacht gekregen in dit ontwerp-PVVP. Op het gebied van recreatieve vaarwegen hebben GS nieuwe routes toegevoegd, zoals de Noordelijke Elfstedenroute en het Polderhoofdkanaal, en zijn er nog enkele tracé's in onderzoek.
Het verkeer vormt nog steeds een grote bron van luchtverontreiniging en geluidshinder. Om deze reden ondersteunt de provincie wijzen van verplaatsingen die zo weinig mogelijk milieubelasting met zich meebrengen, zoals fietsen, carpoolen en openbaar vervoer met schone voertuigen en een hoge bezettingsgraad. Bij de aanleg van nieuwe infrastructuur en bij de aanpassing van bestaande wegen wordt tevens rekening gehouden met de belangen en randvoorwaarden van natuur en landschap. Wegen worden daarom zoveel mogelijk 'landschappelijk ingepast'.
Het hoofdstuk openbaar vervoer in het ontwerp-plan is in hoofdzaak gebaseerd op de eerder door GS vastgestelde OV-visie Fryslân. Elke kern in Fryslân is vanaf 2007 bereikbaar met een vorm van OV, dat afgestemd is op de vraag.
Inspraak
Gedeputeerde Baas: "Samen met de Staten moeten we in het PVVP 2005 belangrijke keuzes maken die alle inwoners aangaan. We moeten ons realiseren dat dit plan tot 2020 bepaalt wat de provincie voor acties op verkeer- en vervoergebied gaat uitvoeren. Ik vind het daarom van belang dat veel mensen en organisaties inspreken op het ontwerp-PVVP 2005. Alle reacties worden opgenomen in een reactienota, die wordt toegezonden aan iedereen die heeft gereageerd. Het college adviseert vervolgens of de reactie tot een wijziging van het plan moeten leiden. Het definitieve PVVP 2005 wordt naar verwachting eind dit jaar vastgesteld door Provinciale Staten."
---- --
Provincie Friesland