Toespraak van de minister van Verkeer en Water, Karla Peijs bij de
aanbieding van het Betuwerouteboek
Dames en heren,
Meneer Thijsen en meneer Bout, ik wil u hartelijk danken voor dit
prachtige Betuwerouteboek! Mijn complimenten!
Het boek beschrijft en toont het bijzondere traject dat u achter de
rug heeft. Dat geldt ook voor mij als minister van Verkeer en
Waterstaat en natuurlijk voor mijn voorgangers. En zoals u weet, is
het niet alleen een verhaal van rozengeur en maneschijn. Ik was
vandaag nog in de Tweede Kamer om te praten over het rapport van de
commissie-Duivestein.
Gelukkig heeft de Betuweroutemedaille ook positieve kanten . Dat
dreigen we nogal eens te vergeten. Maar de Betuwelijn is straks de
navelstreng tussen de Rotterdamse haven en het Europese achterland. Ik
hoef u niet uit leggen hoe belangrijk die corridor is voor de
Nederlandse economie. De komende decennia zullen de goederenstromen in
Europa met zo'n 35 procent groeien. Dat betekent dat we alle
vervoersmodaliteiten optimaal moeten benutten; weg, water, lucht en
spoor. Met name de binnenvaart en het spoor kunnen nog groeien, en de
Betuweroute is daarvoor cruciaal.
Uw boek legt de nadruk op een tweede positief punt van de Betuweroute.
Het project is een ideale kweekvijver geweest voor innovatieve
contractvormen en bouwtechnieken.
Ik ben daar heel blij mee. Het is goed om te zien dat innovatieve
contractvorming eerder regel dan uitzondering begint te worden. Het
tijdperk dat de overheid alles precies voorschreef, is voorbij. We
kunnen niet zonder private partners als het gaat om megaprojecten
zoals de Betuwelijn en de HSL. En ook in kleinere projecten zorgt de
innovatiekracht van de markt voor optimale resultaten.
Dat intensieve samenwerking de route is naar een succesvolle
uitvoering bewijst het Betuweroutetraject. Grondmij- De Weger kreeg de
ruimte om daar een innovatief stempel op te drukken en dat is ook
gebeurd. Een mooi voorbeeld van een slimme oplossing uit de koker van
Grondmij is het A15-tracé van Kijfhoek naar Dodewaard. Door de snelweg
en de Betuwelijn heel laag aan te leggen, kon alle andere
infrastructuur, zoals fietspaden, een verdieping hoger terecht.
Dat levert natuurlijk prachtige verhalen en beelden op en het is mooi
dat deze en andere positieve ervaringen terug zijn te lezen in het
Betuwerouteboek. Uw boek is bovendien niet alleen mooi op de
koffietafel, het vervult ook een nuttige functie. Het vastleggen en
toegankelijk maken van projectervaringen past namelijk goed in de
trend naar kennismanagement. Binnen en buiten de overheid zijn we druk
bezig met kennis delen, vanuit de gedachte dat we niet onafhankelijk
van elkaar steeds hetzelfde wiel moeten uitvinden. Ik hoop dan ook dat
uw boek anderen zal inspireren tot het vinden van baanbrekende
samenwerkingsconstructies.
Dames en heren, uw boek is klaar en de Betuweroute bijna. Ik ben er
van overtuigd dat beide een succes gaan worden. Daar wil ik straks
tijdens de borrel graag met u op toosten.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat