http://www.evo.nl
07-06-2005 - Convenant bedrijfsleven en ministerie over veilig bestelverkeer
over veilig bestelverkeer
TLN, EVO en Verkeer en Waterstaat stellen samen een convenant op om de
veiligheid van het bestelverkeer verder te verbeteren. Deze convenant
bestaat uit drie onderdelen: de inzet van rijstijltrainingen, het
stimuleren van veiligheidscultuur en een proef om de effecten van een
snelheidsbegrenzer te toetsen. Gedurende deze convenant gaat Verkeer
en Waterstaat nadrukkelijk niet over tot verplichtstelling van een
snelheidsbegrenzer. Het gaat om een totaalpakket van maatregelen,
waarbij het bedrijfsleven het meeste effect verwacht van opleiding en
veiligheidscultuur. TLN en EVO zijn tegen verplichte invoering van de
snelheidsbegrenzer.
Onderzoeksbureau Ecorys heeft in opdracht van Verkeer en Waterstaat
berekend dat de invoering van veiligheidscultuur bij bedrijfsleven
maar liefst 113 doden en 2607 gewonden bespaart. De sleutel ligt in
een structurele aanpak op alle niveaus in een bedrijf: chauffeur,
voertuig, planning en management. Een instrument daarbij is de Safety
Scan. Dit instrument is ontwikkeld door ministerie en bedrijfsleven.
Met behulp van dit programma krijgen ondernemers inzicht in hoe ze
scoren als het gaat om verkeersveiligheid. Vervolgens krijgen deze
bedrijven adviezen en ideeën op maat over hoe het beter kan.
Ieder bedrijf moet zelf de meest effectieve maatregelen kunnen kiezen.
Voor het ene bedrijf is dat snelheidsbegrenzing, een ander bedrijf
weet de verkeersveiligheid sneller te verbeteren door te kiezen voor
bijvoorbeeld rijstijltrainingen voor zijn chauffeurs.