Persbericht
ETD 0506.674 nl
Den Haag, dinsdag 7 juni 2005
Brandstofbesparing van 50% voor RTGs: Siemens Cranes introduceert
revolutionaire aandrijftechnologie voor containerkranen
Praktijktesten hebben uitgewezen dat terminaloperators 50% brandstof
kunnen besparen met hun Rubber Tyred Gantry (RTG)-kranen. Siemens
Cranes met haar hoofdkantoor in Nederland - heeft in nauwe
samenwerking met APM Terminals een revolutionaire aandrijftechnologie
ontwikkeld voor havenoverslagsystemen.
Bij deze technologie wordt een groot deel van de energie die vrijkomt
bij het neerlaten van de lading en bij het afremmen van de kraan
opgeslagen in het aandrijfsysteem. Deze energie wordt vervolgens weer
gebruikt bij hijswerkzaamheden en bij het optrekken van de kraan.
Voor de praktijktesten werd de nieuwe aandrijftechnologie ingebouwd in
een RTG-kraan. Wat met name opvalt is de kostenbesparing bij het
nieuwe ECO-RTG-systeem: onder dezelfde omstandigheden en met
vergelijkbare prestaties als bij de conventionele RTG-kranen levert
het systeem een brandstofbesparing op van 50%.
De ervaring van Siemens op het gebied van vervoer over rails en met
trolleybussen heeft geleid tot de ontwikkeling van dit revolutionaire
aandrijfsysteem voor hybride systemen. Het beproefde concept onder
meer toegepast in diesel/elektrische tractiesystemen voor bussen en in
voortstuwingssystemen voor schepen maakt gebruik van Duo-omvormers.
Siemens Cranes heeft haar hoofdkantoor in Nederland en is onderdeel
van de divisie Automation en Drives (A&D) in Duitsland.
Meer informatie:
Siemens Cranes, Laurens Franken
Tel: 070-333 2139, e-mail: laurens.franken@siemens.com
Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel: 070-333 2325, e-mail: bernard.bos@siemens.com
Bijgaande foto is tevens opgevraagd bij: willeke.boxhoorn@siemens.com
Siemens