Contactpersoon
-
Datum
7 juni 2005
Ons kenmerk
RWS/SDG/PROD 2005/1784
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040514690
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij beantwoord ik de vragen van het lid Van der Staaij (SGP) over grote
seksborden langs de A4.
Klopt het bericht, dat u zich inzet voor de realisatie van een zeer grote
en hoge reclamemast met erotische boodschappen langs de A4 ter hoogte van
Alkemade? 1)
Neen. Dat bericht is niet juist.
Is het tevens waar, dat - indien realisatie van de reclamemast niet lukt -
Rijkswaterstaat zich inzet voor verplaatsing van de bestaande seksborden
langs de A4 naar de overkant van deze Rijksweg in verband met een
wegverbreding ter plaatse?
Aan de oostzijde van rijksweg A4 nabij Roelofarendsveen (gemeente Alkemade)
staan reeds jarenlang vier reclameborden. De vergunning voor het plaatsen
van de reclameborden is verleend door de gemeente Alkemade. De borden staan
op eigen grond van de exploitant. Voor de geplande verbreding van de A4
dient de grond, waarop de borden staan, te worden verworven van de
exploitant. Voor deze verwerving is op 28 april 2004 een KB (Koninklijk
Besluit) tot onteigening geslagen.
Het uitgangspunt in een onteigeningsprocedure is het streven naar een
voor beide partijen schadebeperkende oplossing. In dit kader is gezocht
naar alternatieve locaties met een zelfde reclameoppervlakte voor de
reclameborden, zodat de exploitant zijn opgebouwde rechten kan
voortzetten. Ten eerste is gekeken naar één reclamemast van circa 20
meter hoog. De bouwvergunning is niet verleend, daar de provincie geen
vrijstelling wilde verlenen. Beroep hiertegen is uiteindelijk afgewezen
door de Raad van State. Ook is geprobeerd een bouwvergunning aan te
vragen voor twee reclame-masten van circa 10 meter hoog. Deze
bouwvergunning is niet in behandeling ge-nomen door de gemeenteraad van
Alkemade. Beide opties worden niet meer in over-weging genomen. Op 8
maart 2005 is door de gemeente Alkemade de vergunning verleend voor
identieke borden (4 panelen van 4 meter hoog en 12 meter breed) op
nagenoeg dezelfde locatie als de bestaande, maar dan aan de westzijde van
de snelweg. Uitingen op de reclameborden zijn in principe vrij zolang ze
voldoen aan de eisen van de Nederlandse Reclame Code Commissie.
Hoe verhoudt uw inzet zich op dit punt tot uw beleid ten aanzien van
wegreclame, welk beleid erop gericht is 'om afleiding van de rijtaak zoveel
mogelijk te voorkomen' en daarom Rijkswaterstaat niet toestaat dat
reclameborden worden geplaatst in eigen beheersgebieden langs rijkswegen?
2)
Mijn beleid blijft gericht op terughoudendheid ten aanzien van reclame-
uitingen langs rijkswegen om afleiding van de rijtaak zoveel mogelijk te
voorkomen. Dit beleid dat is neergelegd in de Richtlijnen Bewegwijzering,
komt erop neer dat RWS op haar eigen grondgebied in principe geen reclame
toestaat (met een kleine uitzondering voor de wegrestaurants en
benzinestations) terwijl RWS via de daartoe geëigende juridische procedure
van inspraak en bezwaar en beroep optreedt tegen reclame buiten haar eigen
grondgebied dat gericht is op de weg en die in haar ogen verkeersonveilig
is. Centraal staat de verkeersveiligheid. Uit de geanalyseerde
ongevallencijfers van de afgelopen jaren blijkt ter plaatse van
Roelofarendsveen geen enkele relatie met de aanwezige reclameborden
aantoonbaar. Dat wordt ook niet verwacht bij de verplaatsing van de
reclameborden. In de, reeds jaren terug, ingezette verwerving van de A4
gaat het om een verplaatsing van reeds aanwezige reclameborden en om
opgebouwde rechten van een exploitant.
Deelt u de mening dat het handhaven van de erotische reclameborden langs de
A4 vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid even ongewenst is als het
handhaven van andere reclameborden?
De uitingen op de reclameborden worden beoordeeld door de Reclame Code
Commissie. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de huidige reclameborden
meer of minder afleiden dan andere reclameborden.
Kiest u louter vanuit financiële motieven voor verplaatsing van de
bestaande seksborden en niet voor het afkopen van de eigenaar van deze
borden in het kader van een onteigeningsprocedure?
Het uitgangspunt in een onteigeningsprocedure is te streven naar een voor
beide partijen schadebeperkende oplossing. Door de eigenaar van deze borden
een alternatieve locatie aan te bieden kan de bedrijfsvoering van de
eigenaar van de
borden met minimale aanpassingen worden voortgezet. Indien geen
alternatieve locatie voorhanden is, wordt de bedrijfsvoering beëindigd en
tegen hoge kosten afgekocht (schadeloosstelling gebaseerd op liquidatie).
Deelt u de mening, dat het belang van de verkeersveiligheid zwaarder dient
te wegen dan het financiële belang dat gemoeid is met het laten staan van
de desbetreffende reclameborden langs de A4?
Ik deel de mening dat verkeersveiligheid het zwaarst weegt. In deze
situatie is de verkeersveiligheid echter niet in het geding. Gezocht wordt
naar de meest schadebeperkende optie.
Zult u - na de afkeurende uitspraak van de Raad van State ter zake - afzien
van de realisatie van de beoogde reclamemast?
De realisatie van een reclamemast is zoals ik in het antwoord op vraag 2
aangaf allang geen optie meer.
Bent u bereid om alsnog de eigenaar van de seksborden af te kopen in het
kader van een onteigeningsprocedure, zodat de desbetreffende reclameborden
kunnen verdwijnen en het belang van de verkeersveiligheid prevaleert?
In de praktijk blijken deze reclameborden in de specifieke situatie van de
A4 nabij Roelofarendsveen de verkeersveiligheid niet nadelig te
beïnvloeden. De alternatieve locatie voor de reclameborden (aan de
westzijde van de A4) vormt een schadebeperkend aanbod in de
onteigeningsprocedure. Indien de eigenaar/exploitant van de reclameborden
geen gebruik wenst te maken van deze optie, zal het oordeel over de
validiteit van het schadebeperkend aanbod in de onteigeningsprocedure
worden gegeven door de president van de rechtbank.
1) Leidsch Dagblad, 29 april jl.
2) Beantwoording schriftelijke vragen van het lid Van der Staaij,
vraagnummer 2040512960
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat