Gemeente Haarlem


7 juni 2005
sector Stedelijke Ontwikkeling

167/2005
Gemeente Haarlem, het college van burgemeester en wethouders

Persbericht


Geen precario en leges voor evenementenorganisaties


Definitieve maatregelen voor organisaties vanaf 2005


In de raad van 20 april jl. is een motie aangenomen, waarin wordt gesteld dat de gemeente Haarlem geen precario in rekening gaat brengen bij evenementenorganisaties. Ook hoeven deze organisaties geen leges te betalen. Op 31 mei jl. heeft het college van B&W hiermee ingestemd. Het betalen van precario zou de evenementen te veel belasten. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat het heffen van leges niet rendabel is. Wel zullen de organisaties van zogenaamde A-evenementen de kosten van reiniging en afzetting vanaf 2006 zelf moeten gaan betalen. Eerder was nog voorgesteld dat de organisaties deze kosten al in 2005 zouden moeten betalen. Het college heeft toegezegd deze kosten dit jaar nog voor haar rekening te nemen. In totaal wordt hierdoor 176.000 euro van de verwachte bezuiniging van 250.000 euro gehaald.

Op 20 april jl. is de gemeenteraad akkoord gegaan met de nota "Evenementen in perspectief"'. In deze nota staan de nieuwe beleidskaders voor het evenementenbeleid. De gemeente wil de toeristische en culturele wervingskracht van de stad hiermee vergroten. De raad heeft 6 uitgangspunten vastgesteld die verder uitgewerkt moeten worden.

Een van de uitgangspunten is dat vanuit het nieuwe beleid alle aanvragen door één aanspreekpunt in behandeling moeten worden genomen. Verder zal jaarlijks slechts een beperkt aantal evenementen financieel worden ondersteund. Hiervoor wordt een subsidiebudget beschikbaar gesteld. De gemeente zal, elk jaar opnieuw, bepalen welke evenementen in aanmerking komen voor deze tijdelijke subsidie (van maximaal vier jaar). Een monitor zal onderzoek doen naar de bezoekersaantallen, de herkomst en het uitgavenpatroon van de bezoekers van evenementen. Hiermee houdt de gemeente zicht op een juiste besteding van de subsidiegelden.

Het instellen van één aanspreekpunt moet tot een efficiëntere organisatie en ondersteuning voor de organisatoren leiden. De gemeente wil adequaat kunnen reageren op (subsidie)aanvragen en snel hulp kunnen bieden bij het oplossen van problemen. Ook maakt de centrale afhandeling van subsidieaanvragen de financiële ondersteuning van evenementen transparant. Doordat jaarlijks opnieuw bepaald wordt welke evenementenorganisatoren subsidie ontvangen, creëert de gemeente bovendien kansen voor nieuwe initiatieven. Evenementenorganisatoren die niet (meer) in aanmerking komen voor subsidie dienen zelf voor de financiering van hun evenementen te zorgen, door sponsoring bijvoorbeeld.
De uitwerking van de bovengenoemde uitgangspunten zal in overleg met de belanghebbenden worden gedaan.


Heleen van Loenen, communicatieadviseur
023-5113580
h.loenen@haarlem.nl

---- --