Print
Peugeot behoudt toppositie in WK-stand constructeurs
(7-6-2005)
De Peugeots hadden vooral op de modderige en zeer glibberige gedeelten
van sommige klassementsproeven te weinig grip en tractie doordat ze,
in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Subaru's, niet optimaal gebruik
konden maken van de Pirelli's. Maar met een derde plaats voor
Grönholm en een vijfde voor Martin verzamelden de Peugeot-equipes
voldoende punten om de leiding in het constructeurskampioenschap te
behouden.
Aan de Turkse stranden was het steeds prachtig weer geweest, maar
boven de bergen in het binnenland hingen voortdurend dreigende wolken.
Daaruit had het de dagen voorafgaand aan de rally flink geregend, wat
sommige proeven schier onbegaanbaar had gemaakt. Net op tijd begon het
parcours op te drogen, maar op sommige plaatsen bleef het modderig en
dus zeer verraderlijk. Gelukkig bleek de Turkse organisatie hard te
hebben gewerkt aan proeven om de begaanbaarheid ervan te verbeteren.
Maar de bandenkeuze was gezien de dreigende lucht niets meer of minder
dan gokwerk. En gokken was precies wat de beide 307 WRC equipes deden,
nadat Loeb aan de leiding ging na de eerste twee KP's. Ze kozen voor
extra gegroefde droogweer banden.
Ondanks een stevige regenbui achterhaalde Gronholm de tot dan toe op
een derde plaats rijdende Solberg door uitstekende tijden te rijden.
Gronholm: "Het was okay, maar ik had gehoopt sneller te zijn. Het
enige dat ik kan doen, is voor de tweede plaats vechten." Markko
Martin reed op een zesde plaats maar verloor kostbare tijd doordat hij
de verkeerde schakelaar aanraakte in een poging zijn vooruit te
ontwasemen; zijn motor sloeg daarbij af. Teambaas Jean-Pierre Nicolas
vond het vreemd dat de Peugeots minder snel waren dan andere
Pirelli-gebruikers: "Daar moeten we aan werken."
Grönholm's jacht op Solberg
Bij de start van de tweede 'leg' had Grönholm een achterstand van 17
seconden op Solberg in z'n Subaru en hij was vastbesloten die
achterstand in te lopen. Daarmee ontbrandde een bloedstollende strijd
tussen de twee Scandinaviërs, waarbij Solberg zichtbaar tot het
uiterste moest gaan. Grönholm achterhaalde de Noor uiteindelijk en
kreeg de tweede plaats in de schoot geworpen toen de verrassend snelle
'Gigi' Galli problemen kreeg met de turbo van zijn Mitsubishi.
Maar Solberg sloeg genadeloos terug en 'hengelde' de 307 van Grönholm
seconde voor seconde binnen, om de genadeklap uit te delen op een
proef waarvan het laatste gedeelte weer onverwacht modderig bleek.
Grönholm moest daar oppassen om niet van de weg te glibberen en
verloor tien fatale seconden op zijn rivaal. Daarmee eindigde
Grönholm dag twee op de derde plaats, waarna teambaas Jean-Pierre
Nicolas verordonneerde dat er vanaf dat moment geconsolideerd diende
te worden en dat fouten maken verboden was. 'Punten scoren', luidde
het bindende advies.
Missie (ten dele) geslaagd
Markko Märtin verwoordde het eindresultaat van de rally van Turkije
misschien wel het beste: "Niets om opgewonden over te raken". Hij reed
de laatste dag op 'veilig aankomen' en bleek wederom een betrouwbare
scoorder van WK-punten, maar hij is nog steeds niet geheel tevreden
over de beheersbaarheid van de 307 WRC.
Grönholm kon (en mocht) op zijn beurt evenmin al te veel risico
nemen, wat hem er overigens niet van weerhield de snelste tijd te
realiseren op de allerlaatste KP. Hij had zelfs de airco-unit uit z'n
auto laten verwijderen om gewicht te besparen, maar het was
onvoldoende om Solberg van de tweede plaats te kunnen verdringen.
Teambaas Jean Pierre Nicolas: "Ik ben blij dat we de schade beperkt
hebben kunnen houden, maar dat is natuurlijk niet genoeg. Momenteel
zijn we niet in staat om rally's te winnen. Vooral op gladde
ondergrond hebben we problemen. Op dat punt zullen onze ingenieurs de
307 WRC moeten verbeteren. Marcus heeft overigens op zeer intelligente
wijze gereden, dat bewijst hoezeer hij de laatste tijd als rijder is
gegroeid."
AutoRai