AutoRai

Print

Peugeot behoudt toppositie in WK-stand constructeurs

(7-6-2005)

De Peugeots hadden vooral op de modderige en zeer glibberige gedeelten van sommige klassementsproeven te weinig grip en tractie doordat ze, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Subaru's, niet optimaal gebruik konden maken van de Pirelli's. Maar met een derde plaats voor Grönholm en een vijfde voor Martin verzamelden de Peugeot-equipes voldoende punten om de leiding in het constructeurskampioenschap te behouden.

Aan de Turkse stranden was het steeds prachtig weer geweest, maar boven de bergen in het binnenland hingen voortdurend dreigende wolken. Daaruit had het de dagen voorafgaand aan de rally flink geregend, wat sommige proeven schier onbegaanbaar had gemaakt. Net op tijd begon het parcours op te drogen, maar op sommige plaatsen bleef het modderig en dus zeer verraderlijk. Gelukkig bleek de Turkse organisatie hard te hebben gewerkt aan proeven om de begaanbaarheid ervan te verbeteren. Maar de bandenkeuze was gezien de dreigende lucht niets meer of minder dan gokwerk. En gokken was precies wat de beide 307 WRC equipes deden, nadat Loeb aan de leiding ging na de eerste twee KP's. Ze kozen voor extra gegroefde droogweer banden.

Ondanks een stevige regenbui achterhaalde Gronholm de tot dan toe op een derde plaats rijdende Solberg door uitstekende tijden te rijden. Gronholm: "Het was okay, maar ik had gehoopt sneller te zijn. Het enige dat ik kan doen, is voor de tweede plaats vechten." Markko Martin reed op een zesde plaats maar verloor kostbare tijd doordat hij de verkeerde schakelaar aanraakte in een poging zijn vooruit te ontwasemen; zijn motor sloeg daarbij af. Teambaas Jean-Pierre Nicolas vond het vreemd dat de Peugeots minder snel waren dan andere Pirelli-gebruikers: "Daar moeten we aan werken."

Grönholm's jacht op Solberg
Bij de start van de tweede 'leg' had Grönholm een achterstand van 17 seconden op Solberg in z'n Subaru en hij was vastbesloten die achterstand in te lopen. Daarmee ontbrandde een bloedstollende strijd tussen de twee Scandinaviërs, waarbij Solberg zichtbaar tot het uiterste moest gaan. Grönholm achterhaalde de Noor uiteindelijk en kreeg de tweede plaats in de schoot geworpen toen de verrassend snelle 'Gigi' Galli problemen kreeg met de turbo van zijn Mitsubishi.

Maar Solberg sloeg genadeloos terug en 'hengelde' de 307 van Grönholm seconde voor seconde binnen, om de genadeklap uit te delen op een proef waarvan het laatste gedeelte weer onverwacht modderig bleek. Grönholm moest daar oppassen om niet van de weg te glibberen en verloor tien fatale seconden op zijn rivaal. Daarmee eindigde Grönholm dag twee op de derde plaats, waarna teambaas Jean-Pierre Nicolas verordonneerde dat er vanaf dat moment geconsolideerd diende te worden en dat fouten maken verboden was. 'Punten scoren', luidde het bindende advies.

Missie (ten dele) geslaagd
Markko Märtin verwoordde het eindresultaat van de rally van Turkije misschien wel het beste: "Niets om opgewonden over te raken". Hij reed de laatste dag op 'veilig aankomen' en bleek wederom een betrouwbare scoorder van WK-punten, maar hij is nog steeds niet geheel tevreden over de beheersbaarheid van de 307 WRC.

Grönholm kon (en mocht) op zijn beurt evenmin al te veel risico nemen, wat hem er overigens niet van weerhield de snelste tijd te realiseren op de allerlaatste KP. Hij had zelfs de airco-unit uit z'n auto laten verwijderen om gewicht te besparen, maar het was onvoldoende om Solberg van de tweede plaats te kunnen verdringen. Teambaas Jean Pierre Nicolas: "Ik ben blij dat we de schade beperkt hebben kunnen houden, maar dat is natuurlijk niet genoeg. Momenteel zijn we niet in staat om rally's te winnen. Vooral op gladde ondergrond hebben we problemen. Op dat punt zullen onze ingenieurs de 307 WRC moeten verbeteren. Marcus heeft overigens op zeer intelligente wijze gereden, dat bewijst hoezeer hij de laatste tijd als rijder is gegroeid."