AutoRai

Print

Optimisme overheerst

(7-6-2005)
'Gigi' Galli finishte de eerste dag van de rally van Turkije op een memorabele tweede plaats, na op diverse proeven de snelste te zijn geweest. Maar helaas eindigde de rally voor Mitsubishi Motor Sports eigenlijk al op die uiterst bemoedigende vrijdagavond.

Want Harri Rovanpera viel uit met een beschadigde achterwielophanging en Gigi Galli kwam de volgende ochtend nauwelijks van zijn plek door een losgeraakte inlaatbuis, waarna hij kansloos was voor de podiumplaats die hij op grond van zijn snelheid verdiende.

Zelfs de weergoden leken ineens goede zin te hebben aan de vooravond van de rally van Turkije. Altijd een zware rally voor het materiaal, maar nu had overvloedige regenval in de dagen voorafgaand aan het evenement voor deels zeer modderige proeven gezorgd. Een extra complicerende factor bij de bandenkeuze dus, te meer daar er bij tijd en wijle ook nog dreigende wolken aan het zwerk verschenen.

Maar het aangename zonnetje en het geluk leken 'Gigi' Galli bij aanvang van de rally toe te lachen. Hij koos telkens de juiste Pirelli-banden en toonde meteen hoe snel hij met de Lancer WRC05 kan zijn. In de eerste twee klassementsproeven realiseerde hij de tweede tijd, om vervolgens op proef vier een 'scratch' te scoren waarna hij aan de leiding ging met een voorsprong van ruim zes seconden op regerend wereldkampioen Sebastien Loeb.

Galli: "eigenlijk ging het heel makkelijk, dit resultaat is vooral te danken aan het testwerk dat we voor deze rally gedaan hebben." Hij eindigde dag 1 uiteindelijk op de tweede plaats in het klassement, voor grote mannen als Petter Solberg en Marcus Gronholm. Harri Rovanpera manifesteerde zich prima in de top-zes totdat hij werd geconfronteerd met bijna terminale schade aan de achterwielophanging.

Keihard bewijs
Rovanpera ging onder het SUPERally reglement toch weer van start de volgende dag en eindigde op een 10e plaats. De onfortuinlijke Galli kreeg na het herstel van de gewraakte inlaatbuis een simpele opdracht mee van Mitsubishi's Motorsport Directeur Isao Torii: "laat zien hoe snel je bent." Galli (die toch nog een WK-punt pakte) voldeed daaraan met wederom een scratch en top-vijf tijden. Waarmee keihard is bewezen dat met de Lancer WRC05 vanaf nu rallies gewonnen kunnen worden. Vandaar dat in de gemengde gevoelens over de rally van Turkije het optimisme overheerst.