Print
Optimisme overheerst
(7-6-2005)
'Gigi' Galli finishte de eerste dag van de rally van Turkije op een
memorabele tweede plaats, na op diverse proeven de snelste te zijn
geweest. Maar helaas eindigde de rally voor Mitsubishi Motor Sports
eigenlijk al op die uiterst bemoedigende vrijdagavond.
Want Harri Rovanpera viel uit met een beschadigde achterwielophanging
en Gigi Galli kwam de volgende ochtend nauwelijks van zijn plek door
een losgeraakte inlaatbuis, waarna hij kansloos was voor de
podiumplaats die hij op grond van zijn snelheid verdiende.
Zelfs de weergoden leken ineens goede zin te hebben aan de vooravond
van de rally van Turkije. Altijd een zware rally voor het materiaal,
maar nu had overvloedige regenval in de dagen voorafgaand aan het
evenement voor deels zeer modderige proeven gezorgd. Een extra
complicerende factor bij de bandenkeuze dus, te meer daar er bij tijd
en wijle ook nog dreigende wolken aan het zwerk verschenen.
Maar het aangename zonnetje en het geluk leken 'Gigi' Galli bij
aanvang van de rally toe te lachen. Hij koos telkens de juiste
Pirelli-banden en toonde meteen hoe snel hij met de Lancer WRC05 kan
zijn. In de eerste twee klassementsproeven realiseerde hij de tweede
tijd, om vervolgens op proef vier een 'scratch' te scoren waarna hij
aan de leiding ging met een voorsprong van ruim zes seconden op
regerend wereldkampioen Sebastien Loeb.
Galli: "eigenlijk ging het heel makkelijk, dit resultaat is vooral te
danken aan het testwerk dat we voor deze rally gedaan hebben." Hij
eindigde dag 1 uiteindelijk op de tweede plaats in het klassement,
voor grote mannen als Petter Solberg en Marcus Gronholm. Harri
Rovanpera manifesteerde zich prima in de top-zes totdat hij werd
geconfronteerd met bijna terminale schade aan de achterwielophanging.
Keihard bewijs
Rovanpera ging onder het SUPERally reglement toch weer van start de
volgende dag en eindigde op een 10e plaats. De onfortuinlijke Galli
kreeg na het herstel van de gewraakte inlaatbuis een simpele opdracht
mee van Mitsubishi's Motorsport Directeur Isao Torii: "laat zien hoe
snel je bent." Galli (die toch nog een WK-punt pakte) voldeed daaraan
met wederom een scratch en top-vijf tijden. Waarmee keihard is bewezen
dat met de Lancer WRC05 vanaf nu rallies gewonnen kunnen worden.
Vandaar dat in de gemengde gevoelens over de rally van Turkije het
optimisme overheerst.
AutoRai