AutoRai

Print

Corne Damen oppermachtig in zware ELE-Rally

(7-6-2005)
Met 21 klassementsproeven voor de boeg stonden zaterdagmiddag in totaal 88 deelnemers aan de start van de 41e ELE Rally, waaronder het deelnemersveld van de Chevrolet Kalos Challenge. Voor hen na twee rallysprints de eerste 'echte' rally van dit seizoen. Bij de start in Helmond regende het pijpenstelen en mede daardoor hadden 's avonds al 18 teams het strijdperk moeten verlaten. In de Chevrolet Kalos Challenge hadden Corné Damen en Carina van Westen na de eerste dag de leiding stevig in handen, die zij de tweede dag ook niet meer afstonden.

Op zaterdag, meteen na de start, barstte niet alleen de regen los, maar ontspon zich ook direct een gevecht om de winst. Corne Damen en gelegenheidsnavigatrice Carina van Westen zetten daarin de toon door op de eerste vijf KP's de snelste tijd af te laten drukken. Alleen Roy en Mickeal van Stiphout wisten Damen's tempo te volgen, wat resulteerde in een ex aequo op de 2e klassementsproef. Met nog meer 'scratches' wist Damen over de 12 KP's van de eerste dag een onoverbrugbaar gat te slaan naar de concurrenten.

Met drie proevenwinsten bleven de van Stiphouts echter in Damen's kielzog, ondanks een normtijd op een van de KP's. Een onder de wagen dubbel geslagen carterplaat zorgde voor lang oponthoud op het onverhard van KP Bakel, waardoor een normtijd genoteerd werd. "Door een kuil in het parcours klapte de carter-bescherming dubbel en stonden we vast. Uiteindelijk zijn we wel weggekomen, maar was de normtijd een feit," meldde een ontgoochelde van Stiphout. "We wisten gelukkig nog wel de tweede plaats te behouden."

Minder fortuinlijk waren Demian Jensen en zijn co-pilote Hester van Ovost. Al kort na de start raakte de equipe van de baan en schampte in het decor een boom die een permanente afdruk in hun Kalos achterliet.

Dag 2
De tweede dag bracht nog meer regen naar het Brabantse land, waardoor de deelnemers het wederom zwaar te verduren kregen. Carterbescherming of niet, de Van Stiphouts lieten al op de eerste KP van de dag zien tot de toppers te behoren. Damen's koppositie was weliswaar niet in het geding, maar toch bleken er een paar nieuwelingen rond te rijden met een duidelijke missie: "To be the best of the rest." Vooral Johan Belleman en Paul Rabbering speelden het spelletje op het scherpst van de snede, wat hen op dag twee drie scratches opleverde. Ook Jelte de Boef en Dennis Krebs lieten zien dat ze snel konden zijn. Ook zij noteerden een snelste KP-tijd.

Uitslag
Na twee zware dagen voor mens en machine bleek Damen de langste adem te hebben, waardoor hij de derde wedstrijd uit de Chevrolet Kalos Challenge op zijn naam wist te schrijven. Lang leek het alsof de Van Stiphouts als 2e zouden finishen, maar een olielekkage twee proeven voor het einde gooide roet in het eten. Door twee normtijden te laten noteren wisten ze de schade in het kampioenschap weliswaar enigszins te beperken, maar moesten ze voor wat de ELE-rally betreft genoegen nemen met plaats vijf. De van het voorval profiterende Belleman en de Boef reden zo naar respectievelijk de 2de en 3de plek.

John Roks en Han Hoendervanger verrasten in het slot van de wedstrijd nog door op de laatste KP van de wedstrijd een snelste tijd neer te zetten, wat hen naar een 4de plaats hielp. Bert Vloedgraven en gelegenheidsnavigator Marc Holman plaatsten zich als 6de voor Demian Jensen en Hester van Ovost en Ad Blom en Amy Donkers, die achtereenvolgens als 7de en 8e over het podium kwamen.

Organisator Pieter Stokman van Chevrolet Nederland toonde zich wederom verheugd over de progressie van 'zijn' rijders. "Ook in het buitenland wordt de Kalos Challenge met belangstelling gevolgd en we hebben al uit meerdere landen verzoeken om informatie gekregen."