Print
Corne Damen oppermachtig in zware ELE-Rally
(7-6-2005)
Met 21 klassementsproeven voor de boeg stonden zaterdagmiddag in
totaal 88 deelnemers aan de start van de 41e ELE Rally, waaronder het
deelnemersveld van de Chevrolet Kalos Challenge. Voor hen na twee
rallysprints de eerste 'echte' rally van dit seizoen.
Bij de start in Helmond regende het pijpenstelen en mede daardoor
hadden 's avonds al 18 teams het strijdperk moeten verlaten. In de
Chevrolet Kalos Challenge hadden Corné Damen en Carina van Westen na
de eerste dag de leiding stevig in handen, die zij de tweede dag ook
niet meer afstonden.
Op zaterdag, meteen na de start, barstte niet alleen de regen los,
maar ontspon zich ook direct een gevecht om de winst. Corne Damen en
gelegenheidsnavigatrice Carina van Westen zetten daarin de toon door
op de eerste vijf KP's de snelste tijd af te laten drukken. Alleen Roy
en Mickeal van Stiphout wisten Damen's tempo te volgen, wat
resulteerde in een ex aequo op de 2e klassementsproef. Met nog meer
'scratches' wist Damen over de 12 KP's van de eerste dag een
onoverbrugbaar gat te slaan naar de concurrenten.
Met drie proevenwinsten bleven de van Stiphouts echter in Damen's
kielzog, ondanks een normtijd op een van de KP's. Een onder de wagen
dubbel geslagen carterplaat zorgde voor lang oponthoud op het
onverhard van KP Bakel, waardoor een normtijd genoteerd werd. "Door
een kuil in het parcours klapte de carter-bescherming dubbel en
stonden we vast. Uiteindelijk zijn we wel weggekomen, maar was de
normtijd een feit," meldde een ontgoochelde van Stiphout. "We wisten
gelukkig nog wel de tweede plaats te behouden."
Minder fortuinlijk waren Demian Jensen en zijn co-pilote Hester van
Ovost. Al kort na de start raakte de equipe van de baan en schampte in
het decor een boom die een permanente afdruk in hun Kalos achterliet.
Dag 2
De tweede dag bracht nog meer regen naar het Brabantse land, waardoor
de deelnemers het wederom zwaar te verduren kregen. Carterbescherming
of niet, de Van Stiphouts lieten al op de eerste KP van de dag zien
tot de toppers te behoren. Damen's koppositie was weliswaar niet in
het geding, maar toch bleken er een paar nieuwelingen rond te rijden
met een duidelijke missie: "To be the best of the rest." Vooral Johan
Belleman en Paul Rabbering speelden het spelletje op het scherpst van
de snede, wat hen op dag twee drie scratches opleverde. Ook Jelte de
Boef en Dennis Krebs lieten zien dat ze snel konden zijn. Ook zij
noteerden een snelste KP-tijd.
Uitslag
Na twee zware dagen voor mens en machine bleek Damen de langste adem
te hebben, waardoor hij de derde wedstrijd uit de Chevrolet Kalos
Challenge op zijn naam wist te schrijven. Lang leek het alsof de Van
Stiphouts als 2e zouden finishen, maar een olielekkage twee proeven
voor het einde gooide roet in het eten. Door twee normtijden te laten
noteren wisten ze de schade in het kampioenschap weliswaar enigszins
te beperken, maar moesten ze voor wat de ELE-rally betreft genoegen
nemen met plaats vijf. De van het voorval profiterende Belleman en de
Boef reden zo naar respectievelijk de 2de en 3de plek.
John Roks en Han Hoendervanger verrasten in het slot van de wedstrijd
nog door op de laatste KP van de wedstrijd een snelste tijd neer te
zetten, wat hen naar een 4de plaats hielp. Bert Vloedgraven en
gelegenheidsnavigator Marc Holman plaatsten zich als 6de voor Demian
Jensen en Hester van Ovost en Ad Blom en Amy Donkers, die
achtereenvolgens als 7de en 8e over het podium kwamen.
Organisator Pieter Stokman van Chevrolet Nederland toonde zich wederom
verheugd over de progressie van 'zijn' rijders. "Ook in het buitenland
wordt de Kalos Challenge met belangstelling gevolgd en we hebben al
uit meerdere landen verzoeken om informatie gekregen."
AutoRai